Kollade nu i min egen lägenhet (det är BR parhus) jag har inget sånt T kors, men det står CR på alla gamla kopplingar.
 
Ett alternativ är att byta även klämringarna genom att:
montera bort kopplingen
såga av klämringarna nästan hela vägen till röret utan att skada röret (lämpligen med bågfilsblad)
Spräcka resterande material i klämringen med en skruvmejsel och bända upp klämringen
Montera nya klämringskopplingar
 
Jag försökte mig på just det en gång, men det gick inte att få på nya klämringen, den lilla bit rör som sticker utanför klämringen hade liksom svampat ut sig, det blev ett jäkla nötande med ett fint sandpapper innan jag fick på den.

Då var jag tvingad, ett rör som kom ut ur en betongvägg.
 
Det finns ingen mer lättåtkomlig koppling nånstans du kan plocka korset från och ersätta den trasiga kopplingen, och sedan sätta en ny koppling där det är lättare att komma åt?
 
Tyvärr inte.
 
Nu jäklar. Var till Dahl, dom hade rätt koppling, men jag har inget konto där, och fick inte handla "ta numret, åk till Hornbach, så beställer dom hem den"
Sagt och gjort, men det visade sig att Hornbach hade rätt koppling på hylla, men den låg inte där man förväntade sig att hitta den.
Och som Killerman sa, det var inte samma gänga på Vavette kopplingen.
 
Det gick inget bra, det var som nån tidigare sa en Kuterlite koppling, den är kortare än den jag köpt, och har inte samma gänga på 22 muttern..
Fick löda sprickan i kopplingen, den blev tät, men det var omöjligt att få kopplingen tät vid 22 röret, läckte ur gängan, tätade med Loctite, fick det nästan tätt, en droppe var 10e sekund, får vara så tills jag köpt nya grejer. Bilder kommer om en stund.
 
Kopparrör anslutet med mässingskoppling och tätning, indikation på möjlig läcka med grönt ämne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Använd mässings T-koppling med gängade ändar på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mässingsfärgad vinkelkoppling med gängade anslutningar på ett suddigt verktygsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om nån hänger upp sig på att gängtätningen är grön, så var det inte Loctite som jag skrev, utan Gluespec T2000, som är typ samma som Loctite 577.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.