En granne hade fått blött på golvet i tvättstugan, det är en spricka i en koppling, svårt att se på bilden kanske, men det går in ett 15 rör i väggen rakt mot det vitmålade 22 röret. På den andra dåliga bilden ser man en vattenstråle ur den undre kopplingen.
Har letat lite på nätet, men hittar inget 15x15x22 eller hur man nu benämner en sån koppling.
De omålade rören är ganska nyligen bytta vid en badrummsrenovering, troligtvis har man då misslyckats på nått sätt. En sprucken koppling mellan ett vitmålat 22 mm rör och ett omålat 15 mm rör med synlig vattenstråle.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Belysning som lyser på en vitmålad vattenkoppling med en synlig spricka och vatten som läcker i en tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack :) Kollade på flera ställen igår utan att hitta nån.
 
Svårt att se fabrikat på t-röret som sitter, är inte säkert att de gamla muttrarna passar. Men tanken kanske är att byta ut allt gammalt?
 
W Wallin89 skrev:
Svårt att se fabrikat på t-röret som sitter, är inte säkert att de gamla muttrarna passar. Men tanken kanske är att byta ut allt gammalt?
Hitils när jag bytt div kopplingar har det passat i mått och gängor, men jag kanske bara haft tur ??
Grejerna sitter jäkligt dåligt till, röret i förgrunden är inkommande vatten, 22 rören går in bakom pannan som är till höger utanför bilden.
 
Isakare Isakare skrev:
Hitils när jag bytt div kopplingar har det passat i mått och gängor, men jag kanske bara haft tur ??
Grejerna sitter jäkligt dåligt till, röret i förgrunden är inkommande vatten, 22 rören går in bakom pannan som är till höger utanför bilden.
Ja det ser tight ut, men har du lite vana så är det bara att testa ett nytt t-rör. Skulle allt skita sig så kan man ju ringa rörkrökarn
 
Krilleman
Vad står det för text på mutterns kant?

Man ska alltid försöka montera samma tillverkare på prylarna om det går!

Korrekt benämning på T-röret är 22x15x15.
 
värt att poängtera är ju att du bara kan byta korset så det måste ju vara samma fabrikat för att muttrarna ska passa. Dessa sitter ju med kona på bef rör och de får du inte bort. Är det inte korset som läcker så blir det alltså nästan ett jätteprojekt. Då får man ju byta bitar av rören också..........
 
Tack för svaren, jag får gå dit o ta med glasögonen.
 
Köpte hem en Vavette, den var 5 kronor dyrare än en no name. Båda hade samma mått.
 
Muttrarna passar ofta ändå. Det finns inte lika många gängvarianter som tillverkare. De flesta kör med samma gänga.
 
Krilleman
Vatette-Tröret passar nog inte alls då 22mm muttern har M28-gänga.

Kuterlite var jag också inne på, men jag är inte helt säker på det.
 
Det visade sig att vi hade en fd röris i föreningen, och han konstaterade att det nog var en CR koppling, jag ska åka förbi Dahl i morgon och köpa en. Han trodde kopplingen som satt där hade rundade klämringar, på den jag köpte var dom platta.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Vatette-Tröret passar nog inte alls då 22mm muttern har M28-gänga.

Kuterlite var jag också inne på, men jag är inte helt säker på det.
Är Kuterlite nått som använts förr ?? Det här är byggt 1992 av NCC, det är alltså inget hemmapul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.