Hej på er,

Jag har aldrig hyrt verktyg eller lagt golv förut, men vi har köpt klickgolv att lägga i köket i lägenheten. Det är inte aktuellt att köpa en cirkelsåg med tillhörande bord, men jag tror att det vore bra att använda en sån för att kapa rakt och snyggt. Jag är ingen trollkarl med fogsvans.

Är det något fel på att hyra såg på Bauhaus? Min fru tyckte att vi skulle köra på Cramo. Det är ingen firma jag känner till, men de verkar rikta in sig på företagskunder...

Enkel fråga från en nybörjare som känner sig fram i mörkret...
 
Vill man hyra så går det fint med Bauhaus så länge de har vad man behöver. Du pratar om bord så jag gissar att du menar en klyvsåg, eller byggsåg. Men om du ska lägga klickgolv tror jag att du har bättre nytta av en sticksåg. Den duger att klyva med om snitten ska döljas bakom en golvsockel och är utmärkt för allehanda urjackningar, anpassningar vid dörrhål etc. Och så billig att du kanske väljer att köpa istället.
 
Eller cirkelsåg med bord kanske betydde kap- och gersåg. Men sticksågen fixar kapningen också (om snitten inte ska synas vilket jag antar).
 
Jag har hyrt maskiner på cramo som privatperson så det är inga problem. Med Bauhaus så har jag varit med om att maskiner har varit halvtrasiga vilket kan vara svårt att veta om det är en maskin man aldrig har använt innan.

I detta fallet säger jag också en sticksåg med fintandat sågblad, brukar nog kallas för laminat något. ;)
 
Men hallå!
En vanlig enkel kap/ger-såg lånar du av en kompis eller bekant.
Det är ju bara ett tiotal snitt du skall göra.
Och du har säkert tio personer i vänkretsen som har sådana sågar,
som ändå mest står och samlar damm i något förråd.

Hade du bott här i närheten kunde du lånat min :)
 
Du kommer nog få rakare snitt med en vanlig laminat fogsvans än att frihandskapa med en cirkelsåg. Det viktigaste är att du har ett ordentligt arbetsbord och tvingar att spänna fast ämnet med . Men det duger köksbordet och vanliga tvingar till.
 
Köp en billig sticksåg och några metallblad. Såga laminatgolven upp och ner. Kanterna kommer ändå inte synas. Kanske går åt några blad. En cirkelsåg är klumpig i jämförelse och sliter på dyra klingor.

1 sticksåg valfri modell. Bättre modeller är inte mycket dyrare, och batteridriven är ju trevligare.
https://www.jula.se/catalog/verktyg.../sagar/elektriska-sticksagar/sticksag-023024/

Blad
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ner/sagblad/sticksagblad/sticksagblad-181861/

2 st snabbtvingar
https://www.jula.se/catalog/verktyg.../spannverktyg/snabbtvingar/snabbtving-006131/

Lämplgt bord .
 
  • Gilla
Hallonbåten
  • Laddar…
Staffans2000
Och skall du köpa sticksåg, vilket jag rekommenderar -köp en med sladd, så har du den för "evigt". Batterier har den dåliga vanan att åldras, och då kommer inte sågen att vara så trevlig längre. En sticksåg har man alltid förr eller senare användning av.
 
  • Gilla
Trollskidan och 1 till
  • Laddar…
Fogsvans funkar utmärkt till ett så pass litet golv (fintandad), du hinner inte bli svetting eller få blåsor i händerna. Dock är sticksågen ett bra verktyg att ha i hushållet, så den kan köpas in ändå.
 
  • Gilla
jac och 1 till
  • Laddar…
Hej igen, tack för era svar.

Det är parkettgolv som ska läggas. Jag fick tänka efter lite för att komma ikapp men inser nu att det stämmer, att alla sågade kanter kommer hamna under en list. Jag testar att med fogsvansen såga några av bitarna som hamnar under ugnen, så får vi se om det behövs någon elektrisk såg öht...

Med "cirkelsåg med bord" menade jag kap/ gersåg. Fick googla lite för att hänga med.
 
Som återkoppling kan jag säga att det slutade med att jag köpte en sladdad Bosch-sticksåg. Bra grej! Golvet ligger.
 
  • Gilla
Drosen och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.