Hejsan,

Har blivit husägare och undrar vad detta kan vara? I badrummet som ligger bakom väggen skulle det kunna vara golvvärme då det varmt och skönt.
 
  • Öppen elektrisk anslutningsdosa avslöjar kretskort och ledningar, eventuellt relaterat till golvvärmesystem i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som en temperaturgivare.
 
  • Gilla
Erik36
  • Laddar…
E Erik36 skrev:
Hejsan,

Har blivit husägare och undrar vad detta kan vara? I badrummet som ligger bakom väggen skulle det kunna vara golvvärme då det varmt och skönt.
Temperaturgivare alla gånger
 
  • Gilla
Erik36
  • Laddar…
Okej, skulle den kunna vara till badrummet? Vad jag kan se så verkar den inte gå till fjärrvärmen iallafall.
 
Osannolikt att den är för badrummet. Där brukar det sitta en temperaturgivare nere i golvet som styr värmetermostaten på väggen. Mer troligt att den är för fjärrvärmen då.
 
Verkar lite konstigt att ha givaren utanför badrummet.
En googling på "EGRL" indikerar att den är från Schneider och är en rumsgivare av termistortyp.
 
Går det att ”smyga kabel” eller försvinner den in i väggenoch syns inte mer?
 
S Skärkarln skrev:
Går det att ”smyga kabel” eller försvinner den in i väggenoch syns inte mer?
Är väl kanske ett rörutsläpp bakom.
 
Hur värmer du huset?
Troligen som nämnts är det ett rumsgivare, i så fall är det mycket bra för komforten i huset.
 
Det är fjärrvärme. Har en Danfoss ECL 110. Dock är det ingen rumsgivare inkopplad till den utan endast utegivaren.

Kabel försvinner in i väggen.
 
ECL 110 är en suverän regulator, jag har den själv men jag har satte en ECA62 fjärrkontroll på dom kablarna inkopplad på buss ingången. Systemet håller exakt 21˚C året runt oavsett viken utetemperaturen det är.
 
L Leif i Skåne skrev:
ECL 110 är en suverän regulator, jag har den själv men jag har satte en ECA62 fjärrkontroll på dom kablarna inkopplad på buss ingången. Systemet håller exakt 21˚C året runt oavsett viken utetemperaturen det är.
Låter intressant. Ska kolla på en sådan lösning.
 
L Leif i Skåne skrev:
ECL 110 är en suverän regulator, jag har den själv men jag har satte en ECA62 fjärrkontroll på dom kablarna inkopplad på buss ingången. Systemet håller exakt 21˚C året runt oavsett viken utetemperaturen det är.
En dylik torde inrehålla minst en av eller möjligen både och av inne respektive utegivare för temp
 
S Skärkarln skrev:
En dylik torde inrehålla minst en av eller möjligen både och av inne respektive utegivare för temp
Naturligtvis har jag en utegivare på en vägg mot Norr, den regelerar framledningstemperaturen med en faktor i förhållande till börsvärde / ärvärde .
Regeleringen är exakt, för närvarande har jag 22˚C i hall/vardagsrum där fjärrkontrollen sitter, men om vi är ett par personer och plasmaTV på 1/4 kW som värmer en hel kväll, och det är +10˚C ute så har snart regulatorn dragit ner värmen till noll = hela värmecentralen och alla element är kalla! När man sedan stänger TV o lämnar rummet och så möter regulatorn med värme så tempen aldrig går under önskade 22˚C. Detta är perfekt regelering året runt. Huset är i grunden ett LB-hus från 1960 med 7cm isolering i väggarna gamla fönster utan isolerglas så regeleringen måste vara snabb för att i alla lägen hålla rätt temp inne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.