Nu har vi äntligen kommit överens om design på nedgången till källaren från luckan i köksgolvet! ...nu återstår bara konstruktion och genomförande... :)
Design enligt följande video - en till synes helt vanlig köksö där bänkskivan kan skjutas åt sidan, en skåpsdörr öppnas och voilà - trappan ner till källaren blir accessbar!
Videon visar tyvärr inte i detalj konstruktionen, men någonting liknande expansionsbeslag man har till fullutdragslådor kan jag tänka mig att man kan använda. Problemet är att om man vill ha beslag som kan öppnas 80 cm eller mer (och klarar vikten av skiva + lite annat) kostar de flera tusen och bygger dessutom onödigt mycket på höjden....
Då bänkskivan egentligen inte behöver hänga fritt (som ju en låda gör) utan bara glida en bit utanför kanten borde en betydligt enklare konstruktion som dessutom kan bygga mindre på höjden duga.
Någon som har erfarenhet av något liknande och/eller har tips på beslag att använda?
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Hmm, kan det verkligen vara så att ingen har idéer kring hur man kan få en skiva att kontrollerat glida (över kanten) på ett underlag? :)
 
Jag beställde teleskopskenor från gsf promounts i söndags. 250kg paret ska de tåla.

Beslagsbutiken har också skenor om man vill ha något från Sverige.

Edit: läste inte så noga, jag tänkte mig att man hade en vanlig köksö som man kunde dra åt sidan istället.
 
Den du länkar till är nog mer för skjutdörrar, men det kanske funkar.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Den du länkar till är nog mer för skjutdörrar, men det kanske funkar.
Jag tror att teleskopskenor är lite overkill i sammanhanget. Teleskopskenor är ju perfekta för lådor när man vill kunna dra ut den 100% av dess djup, medan min bänk/bordskiva bara behöver dras ca 40-60% av dess djup över kanten.

Varje vagn klarar 500N (~50 KG) och jag räknar med 4, möjligen 6 vagnar behövs.
....å andra sidan... nu när jag börjar räkna på det kanske denna lösning inte blir så mycket billigare än med teleskopskenor. Nåväl, ni har pekat mig i rätt riktning i vart fall! :)
 
Val av lösning beror väl lite på utformning också, hur stor bänkskiva ska flyttas hur långt?
 
Ska den inte vara motordriven? ;)

Kul projekt. (y)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ska den inte vara motordriven? ;)

Kul projekt. (y)
Ett förslag var att (med hjälp av motor) dra hela köksön åt sidan, men det gillades inte av hälften av intressenterna...
 
Lite Fritzl-varning med dold källartrappa...
 
En liten fundering. Om du istället skjuter bordsskivan mot sin lång-sida (på filmen skickar dem iväg bordskivan mot sin kortsida) så får du bättre frihöjd i din trappa när du travar ned för den... (Du behöver alltså flytta skivan en kortare sträcka för att få den ur vägen. ) Men då kanske du även får flytta din "grind" till hörnet av långsidan så du går på trappan från sidan..
Dock vet jag inte om du har något problem med frihöjden... Det kanske är en stege du ska knata ned för?
 
Varför inte vika upp skivan åt sidan med vanliga skåpgångjärn?

Jag får inte videon att fungera idag, så jag kan inte se hur deras lösning var...
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Då måste man ju tömma hela bänken på prylar varje gång man blir sugen på vin.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Så tänker man naturligtvis om man skall vara praktisk också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.