Hej,

Jag står i begrepp att köpa ett tegelhus från 1929 som stått tomt sedan mitten av 80-talet. Det är eternit på gaveln (osäker på den typen av täckning kallas?), som jag tänker ta bort (ja, med hjälp av proffs pga asbetsrisken antar jag). Jag har flera frågor om det här.

Har gaveln varit täckt sedan byggåret 1929, eller en senare renovering? Är detta traditionellt?

Skulle jag kunna ta bort eterniten och bara ha tegelfasaden som finns under? Vad fyller den för funktion?

Jag kommer att göra en helrenovering av tegelfasaden till sommaren. Om denna panel behövs, vad ska jag ersätta den med för att bevara husets karaktär? Det första jag tänker på är träpanel, men det kanske finns alternativ som jag inte känner till.

Jag ska också byta tak (klickplåt i svart tänker jag). Ska jag byta panelen före eller efter takbyte?

Huset ligger på Österlen i Skåne.
 
  • Del av ett tegelhus med eternittäckning på gaveln ovanför en fönstret, trädgrenar i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle låta den vara om den är intakt. Tycker den hör till. Lika med tegelfasaden. Bo in dig i huset och kasta dig inte in i nå våldsamma renoveringsgrejer som kanske inte behövs. Till slut kanske du är nöjd med din charmiga tegelfasad som kanske enbart kräver lite fogreparation. (med kalkbruk)
Att det är asbest och eternit betyder ingenting. Den smittar inte så länge den sitter där och du inte bearbetar den.
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar Stefan. Tyvärr är huset i sådant skick att jag kommer att behöva göra en del innan vi ens kan flytta in (taket läcker med ett par ruttna tak- och golvbjälkar, helt trasiga fönster, inget badrum alls), så svårt att bo in sig... Fasaden kommer att få en varsam renovering och fogas om med kalkbruk. På en del ställen är det omfattande skador, så fixas måste det, och då känns det som att det är bra att göra något åt panelen samtidigt.

För mig är frågan hur huset kan ha sett ut 1929 - har det alltid varit panel? Om inte, varför har det satts dit? Vad kan jag räkna med under? Kan jag låta bli att ha panel (snyggare tror jag att jag tycker men inte säker..)? Om jag ska sätta nytt, vad finns det för alternativ?
 
Vet du ens att teglet går hela vägen upp?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Vet du ens att teglet går hela vägen upp?
Nej, inte säker. Har inte vågat riva i eterniten MvH "lite skraj för asbets";)
 
Jag har som sagt inte tillträde ännu, men tog den här bilden inne på vinden. Plankvägg på insidan.
Mörk vindsinteriör med träbjälkar och plankvägg, synligt dagsljus från fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Troligen inte tegel ända upp.

jag är osäker, men jag tror inte att man hade eternit på det viset 1929, jag skulle tro att den är från en senare renovering.

Men vad som är stilmässigt rätt vet jag inte. Du får titta runt på hur liknande hus i området ser ut.

Du kanske bör kolla också att det är OK att byta, så du inte förstör något K-märkt.
 
H hempularen skrev:
Du kanske bör kolla också att det är OK att byta, så du inte förstör något K-märkt.
Inte K-märkt, och har kollat med kommunen. Behöver inte lov för att byta eller ändra.
 
harry73
Grattis med en jättefin gård, hur kom du över den? Fanns den på hemnet?

Eternit fanns redan tidigt 1900 talet (1904?) Men blev populärt efter en utställning år 1930, så troligtvis var det träfasad i gavelspetsarna. Det är också det traditionella valet på skånelängor. Taket var troligtvis papp med trekantslister under pappen.

Dina gavelspetsar är inte murade ser jag på dina vindsbilder.
 
harry73
Före- och efterbilder av ett hus, där före visar ett smutsigt tak och efter visar ett renoverat, svartmålat tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73 harry73 skrev:
Grattis med en jättefin gård, hur kom du över den? Fanns den på hemnet
Nej, vi har vänner som bor där, så vi har gått förbi många gånger under några år. Vi kontaktade fastighetsägaren. Inte helt klart ännu, men snart hoppas jag.

Tack för info om eterniten! Jag tänker att jag får sätta träpanel då. Vi har planer på att isolera vinden (när vi får tid efter att ha fixat tak, fasad, dränering, fönstet, golv, badrum, grund och kök.. Så om ett tag). Det kan kanske vara så att vi gör Svårt att inte sätta igång nu!
 
Fint tak! Det är ett sånt jag tänker. Nu ligger det läckande gammal plåt på taket..
 
Prioritera renoveringarna bara efter behov så du inte tar ut er fullständigt.
Så länge eterniten är hel och fyller sin funktion så är den oftast helt underhållsfri, och lägg det som ett senare projekt.
Lätt att bli ivrig, men jag vet så många som har gått in i väggen pga av det.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag vet att andra redan förklarat men jag vill ge mitt svar på frågan: Eterniten är av typ fasett och det förekom mest på 60-70-talet. Eterniten ser ut att vara i ok skick men är nog i behov att målas (för att det ska se finast ut). Såvida träet under eterniten inte är ruttet/skadat behöver du inte ta bort plattorna.
 
Det kan vara tilläggsisolering under eterniten. Tänk på att om man byter till trä så vill man kanske ha en mer modern tjockare isolering på denna bit av väggen vilket gör att träpanelen kommer att hamna längre ut och det måste harmonisera främst med taket. Det är kanske 45 eller ev 70 mm isolering idag och man bör nog ha 120 som minumum vid ombyggnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.