hej alla.
Vet inte om jag skapar detta i fel forum, men då får Admin flytta det.

För ett tag sedan, slutade vårt massagebadkar (pumpen) att fungera.
Uppe på själva kanten av badkaret sitter en knapp och när man trycker på den ska det börja ”bubbla”
Men det gör det inte längre. Inte något ljud från pumpen ens.
Jag kollade idag, och jag får det till att där är ström på grejorna när jag mäter med min voltalert penna.

Badkaret är ett Hafa 160rh
Själva massage motorn är en Westerbergs (whirlpool bath pump) hittar ingen annan förteckning på den.

Finns någon med kunskap, tips eller trix här på forumet
 

Bästa svaret

Det brukar vara en pneumatisk tryckknapp, med en liten slang från knappen till pumpen, och brytaren sitter i pumpen. Börja med att felsöka själv knappen, så du vet att den slår till brytaren ...
 
Ca 15-30 min efter det att du hade svarat upptäckte jag felet i knappen ;):crysmile::D
Tänk om alla världens problem kunde vara så enkla :rofl::crysmile:

Men tack Dan för hjälpen, skönt att se att folk är på tårna här inne i forumet
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Hej,

jag har samma problem, alla tre knapparna har gått i pension. Var hittade du nya knappar?

Hempa
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Jag ringde till försäljaren av badkaret och berätta om problemet. Dom
Skickade en ny på posten, tog inte mer än ett par dagar.
 
Aha, kanon. Vårt badkar ingick i husköpet, men det verkar som att Hafa har en som passar. Det verkar vara standardmått 32 mm hål och 3 mm slang.

H
 
Knapparna passade utmärkt, 3 st för knappt 700 kr ink frakt. Snabb leverans till brevlådan. Tog kanske 20 min att byta alla tre inklusive urblåsning av slangarna med tryckluft på burk. Nu bubblar det så gött igen!
H
 
  • Gilla
Sussie0175 och 1 till
  • Laddar…
H Hempa69 skrev:
Knapparna passade utmärkt, 3 st för knappt 700 kr ink frakt. Snabb leverans till brevlådan. Tog kanske 20 min att byta alla tre inklusive urblåsning av slangarna med tryckluft på burk. Nu bubblar det så gött igen!
H
Tack för mycket upplysande tråd. Jag är ny i forumet. Har problemet att pumpen i bubbelkaret låter och allt förefaller fungera men det kommer inga bubblor ur munstyckena. Har någon en idé om vad felet kan vara? Du skrev att du blåste ur slangarna med tryckluft - kan det vara vad som behövs tro?
 
S Sussie0175 skrev:
Tack för mycket upplysande tråd. Jag är ny i forumet. Har problemet att pumpen i bubbelkaret låter och allt förefaller fungera men det kommer inga bubblor ur munstyckena. Har någon en idé om vad felet kan vara? Du skrev att du blåste ur slangarna med tryckluft - kan det vara vad som behövs tro?
Hej,

Slangarna jag blåste ur var de tunna slangarna från knapparna till strömbrytarna. Så det har inget samband med ditt problem.
Jag är inte expert på detta, men tillåt mig spekulera och fråga lite mer:
Har det funkat förut?
Var det länge sedan det funkade?
Om pumpen låter men det inte kommer bubblor i något av munstyckena tänker jag att det kan vara (minst) tre olika fel:
1) Ingen luft kommer in - undersök luftintag/ev luftfilter
2) Luft kommer in men inte ut där det ska - undersök pumpens utblås, kan någon anslutning ha lossnat/någon slang gått sönder?
3) Pumpen låter men är trasig inuti - byt pump eller ta isär och försök reparera

Det finns många kunniga människor här som säkert kan bidra med fler tips, men så här skulle jag börjat felsökningen.

Hempa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.