om du vill påtala att en pellets panna i källaren inte ensamt löser problemet med kalla golv så håller jag med dig.
men att i ett hus som är bygt för att ha en panna med förbränning i källaren uphöra med det utan att modernisera ventilationen är ett bra resept för mögel.
dessa hus är konstruerade för att ha den värme som pannan släpper it i källaren för att undvika fukt problem.
de är också konstruerade för att ha en varm skorsten som driver ventilationen.
om du skall elda pellets använd antingen en brännare med doseringsskruv eller änu bättre en modern panna som till och med sotar sig själv.
men det fins inget som ger så varma och sköna golv som golv värme, och energin till dessa skal ju tas någonstan i från.
 
OlofÅkesson OlofÅkesson skrev:
Tja

Som sagt var. Jag är lat utav mig så ved känns inte så lockande och flis känner jag ingen som eldar med så Alternativen är lite smala. Går därför i tankarna att skaffa mig ett vattenburet pannsystem där huvudbränslet består utav just pellets. Det är pga latheten enkelheten plus själva pannan borde i sig värma källaren som i sin tur värmer taket som i sin tur är golvet på övervåningen där jag bor. Är bitvis uppväxt med pellets men ska jag vara ärlig så tycker jag mest folk spyr på det. Strular mycket o så?
Så nu till min fråga. Finns det någon här som använder sig utav pellets? Är väl ett modernt system jag fundera på investera i....

Mvh
Vi bytte från 10-års ved eldande till pellets i somras. Jag slängde ut vedpannan och investerade i Ulmas lamdasond pelletspanna och Ulma2000 TCA 2 brännare med tryckluftrengöring och Mafas veckoförråd. Som sagt detta är första vintern men jösses va skönt att komma hem till ett varmt hus på kvällarna. Hus från 1961 med både golvvärme och radiatorer, cirka 200 kvm a-temp.
 
För att råda bot på de kalla golven, installerar man givetvis element även i källaren.
Pannan håller varmt i pannrummet, men inte mer.
Jag hade 22-23 grader i källaren, och sköna golv i min 50 tals kåk. Pellets är så billigt att man kan slösa med värmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.