M Mag1c skrev:
Hej!

Maten är klar och sonen sitter på sitt rum en våning ned med hörlurar på. Hur kan jag enkelt meddela från köket att det är dags att komma och äta? Jag vill slippa ropa och istället t.ex. skicka en signal från min mobil till en mottagare/lampa på rummet? Eller har någon en annan klurig idé..?
Det är väl bara att säga till. Vanligt hyfs annars blir du utan mat eller :worried::worried::worried:
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Jag gillar tanken med Ikea trådfri, en sån lampa taktiskt placerad som man tänder när det är fem minuter till mat och sedan slocknar när det gått fem minuter
 
  • Gilla
Mag1c
  • Laddar…
Lurade Lurade skrev:
Det är väl bara att säga till. Vanligt hyfs annars blir du utan mat eller :worried::worried::worried:
Ja, det är bara att säga till, han kommer oftast inom 5 min, men hörlurarna gör att han inte hör mig. Problemet är väl snarare min avsaknad av hyfs i kombination med min lathet, dvs att jag skriker från öv till bv samtidigt som jag inte orkar gå nedför trappan och upp igen. Plus ett visst teknikintresse.
 
M Mag1c skrev:
Lite av grejen med teknikprylar är väl att krångla till det?
Håller absolut inte med! Då köper du fel teknikprylar.
 
  • Gilla
Mag1c
  • Laddar…
5
Resturangpuckar eller vad dem kallas?
Finns nog billigt på wish, ali etc :D(y)
 
  • Gilla
dicliff och 3 till
  • Laddar…
5 AlmostDwarf skrev:
Resturangpuckar eller vad dem kallas?
Finns nog billigt på wish, ali etc :D(y)
Haha, då kan vi koppla ju ihop det med matbeställningar också :)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
5
M Mag1c skrev:
Haha, då kan vi koppla ju ihop det med matbeställningar också :)
Jajamän;):D
 
Matzeball
M Mag1c skrev:
...Plus ett visst teknikintresse.
Då får du nog ta på dig några tekniska dojor som blinkar eller spelar när du rör på dig. Då blir det roligare att springa nerför trappan och så får du lite motion också så att du orkar i längden.
 
  • Gilla
Mag1c
  • Laddar…
granis70 granis70 skrev:
Bara för att stilla min nyfikenhet. Men hur gamla är dina barn?
15,12,8
 
  • Gilla
granis70 och 1 till
  • Laddar…
M Mag1c skrev:
Ta med sig hårddisk, skärm, tangentbord, mikrofon, hörlurar, sladdar - och umgås med mig samtidigt som han spelar med sina kompisar?
Låt bli datorn helt enkelt.
Finns nog bättre saker att göra än att sitta vid en dator.
Men det är ju mer en samhällsfråga.
 
  • Gilla
Mag1c
  • Laddar…
M Mag1c skrev:
Ja, men funkar inte i detta fallet när hörlurarna är på.
Kör på en sån här
;) Gammal betjäningsklocka / rumsbetjäningstavla med numrerade knappar på träbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Har också en utmaning när sonen sitter och spelar in till sin youtubekanal, knackar man på dörren eller ropar kan en timmes inspelning vara förstörd. Likaså när det ska livestreamas kan det vara känsligt.
Jag köpte dock en https://www.aliexpress.com/item/on-...696.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.12664c4ddyCDtw och en fjärrkontroll så att han i all fall kan visualisera när det är olämpligt att knacka på.
12år, hmmm, kanske måste fundera över en annan typ av stör ej skylt om några år.... :)
Åt andra hållet funkar discord ganska bra, eller bestämma en tid i förväg.
 
  • Gilla
Mag1c
  • Laddar…
Matzeball Matzeball skrev:
Då får du nog ta på dig några tekniska dojor som blinkar eller spelar när du rör på dig. Då blir det roligare att springa nerför trappan och så får du lite motion också så att du orkar i längden.
Japp, stegräknare kopplat till belöning skulle nog funka för mig.
 
  • Gilla
Matzeball
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Låt bli datorn helt enkelt.
Finns nog bättre saker att göra än att sitta vid en dator.
Men det är ju mer en samhällsfråga.
Jo, det är nog en annan fråga.

(Det är ju t.ex. ganska många jobb som diskvalificeras om man inte tillåter datoranvändande. Och många som hänger på detta forum skulle få svårt att göra sig hörda om de inte hade nån form av uppkoppling. Fast du kanske förespråkar olika regler för olika personer? )
 
Gimp Gimp skrev:
12år, hmmm, kanske måste fundera över en annan typ av stör ej skylt om några år.... :)
Kanske en sån här?
serveimage
Naturligtvis med summerton när det är ok att kliva på! :giggle:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.