harry73
Du försöker hitta en lösning där han inte behöver anpassa sig och får spela tills maten är klar.
Jag skulle försöka hitta en mellanväg, där du ibland accepterar att du behöver hämta honom, och ibland börjar äta utan honom.
Du kan även lära dina barn att de knackar på varandras dörr och varnar varandra när maten är klar.
Du kan även ta ner sonen lite tidigare ibland så att han kan hjälpa till med matlagning eller bordsdukning
 
  • Gilla
pelpet och 2 till
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Han sitter ju säkert och snackar med sina polare på Discord, så det är bara installera appen på din telefon och hoppa in där och säg åt honom. Annars kör han med största sannolikhet ett spel på Steam, de flesta spel är där, så om du är vän med honom där kan du bara chatta med honom.
Japp, tror discord & steam används flitigt, men inte på paddan.
 
B biggles34 skrev:
@Mag1c
Bara en idé, men blir maten alltid klar samma tid?

I så fall,
om din router stödjer schemaläggande av Internet access för enskilda enheter kan du stänga ner access inför maten blir klar

Eller, som jag gjorde med min äldsta som kunde säga "jag ska..." i TIMMAR.. Jag loggade in på routern och begränsade
hastigheten på den enheten till 1Mbit. Efter några minuter lades telefonen åt sidan för "skitspelet laggar fett!!" och sen
gjordes det vi bad om på en gång. (y)


Alternativt, en helt analog lösning: Varför inte delegera ansvar som att duka eller skära grönsaker inför middagen?
Kan väl bli lite tjafs innan det blir rutin, men efter det får du dessutom sällskap i köket under matlagningen
Maten blir inte klar samma tid varje dag. Jag vill inte sabba spelandet för honom, han har ju inte misskött sig? Däremot att hjälpa till vid middagen är ett bra förslag (och det gör han), men även då skulle ju en visuell signal underlätta?
 
C FredrikY skrev:
Hej,
Jag har samma problem. Det vanligaste jag gör är att stänga av hans nätverk. Det finns ett antal sätt för detta. Jag är lat så jag skaffade en sak för detta ([länk]). Fungerar väldigt enkelt. Det finns en app som du kan bryta hans nätverk med. Det dröjer inte länge innan han kommer ned och säger att nätet inte fungerar. Du säger då ojdå jag ska fixa detta efter maten; Fredrik
Ja, det funkar, men jag tycker inte det är en schysst metod.
 
S Stingray468 skrev:
Finns ju simpel grej sen länge: MEGAFONEN!! :rofl:

[länk]
Jag klarar iofs att skrika högt även utan megafon, men nu är jag ute efter ett alternativ till detta.
 
jarlh jarlh skrev:
[länk]
Härligt, nu börjar det likna nåt! :)
 
  • Gilla
biggles34
  • Laddar…
useless useless skrev:
När vi ändå är inne på kreativa tekniska lösningar... Varför inte en fjärrstyrd elstängselslinga i stolssitsen via soffkuddarna vidare till sängmadrassen?


Annars kan man ju prata med varandra...
Hmm, många som halkar in på olika former av straff... ;)
 
En lampa som tänds eller liknande tror jag inte en sekund på. Skulle inte funka hos oss i alla fall. Om sonen är mitt inne i en viktig fajt ger han nog högaktningsfullt fasen i lampan tills det viktiga är över. Någon bra lösning har jag tyvärr inte. Jag gör ungefär som Harry73 i #61.
 
  • Gilla
Mag1c
  • Laddar…
F Farzan skrev:
Att ens tonårsbarn tidvis är upptagna med att spela el dyl betyder inte att man har "tappat förmågan att kommunicera"...
Tonåringar är förmodligen mer sociala och kommunikativa än många av deras föräldrar.
Inkl mig.
 
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
N necromania skrev:
Billigaste och enklaste lösningen:
[länk]
Till en befintliga lampa.

Tryck på knappen när du står i köket (som du kan fästa på kylskåpet), lampa lyser = maten är klar.
Köp två knappar så kan sonen själv trycka på en egen knapp för att tända/släcka.
Bra, Ikea har som vanligt koll på basbehoven.
 
harry73 harry73 skrev:
[bild] [bild]
Återigen, han har bra hörlurar. :)
 
harry73 harry73 skrev:
Du försöker hitta en lösning där han inte behöver anpassa sig och får spela tills maten är klar.
Jag skulle försöka hitta en mellanväg, där du ibland accepterar att du behöver hämta honom, och ibland börjar äta utan honom.
Du kan även lära dina barn att de knackar på varandras dörr och varnar varandra när maten är klar.
Du kan även ta ner sonen lite tidigare ibland så att han kan hjälpa till med matlagning eller bordsdukning
Jag vill kunna signalera nåt i stil med "Kom till köket om 5 minuter" så han hinner avsluta det han håller på med.
Han håller till på bv, kök på mellanvåningen och andra barnet bor på vinden.
 
B Bassrunner skrev:
En lampa som tänds eller liknande tror jag inte en sekund på. Skulle inte funka hos oss i alla fall. Om sonen är mitt inne i en viktig fajt ger han nog högaktningsfullt fasen i lampan tills det viktiga är över. Någon bra lösning har jag tyvärr inte. Jag gör ungefär som Harry73 i #61.
Fast om man är överens om att han ska komma inom 5 minuter efter att lampan är tänd så funkar det. Alternativt komplettera med en mindre lampa som signalerar "Mat om 30 min"som tänds först. Annars får man ta till någon av de bestraffningar som förslås i tråden. Eller så får han svara genom att tända "Jag är mitt i en comp"-lampan i köket...
 
P Paxman skrev:
Just sådana har jag letat efter för exakt samma lösning...att frugan ska kunna ringa till mig i garaget. Jag sökte på "mains phone" men fick inte upp så mycket...du kan inte minnas någon annan engelsk term för dessa?
Jag hittade företaget jag beställde ifrån: http://www.thodukonics.com/wireless_hotline_intercom.htm. De är inte billiga och frakten kostar nästan lika mycket som telefonerna. Men det är det värt för att slippa kall mat.. ;)
 
P Pappa1986 skrev:
En idé till alla.
Vi har stängt av vårt Wi-Fi, vi sätter på det när barnen måste nyttja det för skolan mm men annars så är det avstängt.
Barnen har 2 gb/månad på sina telefoner.
När använder de sina 2 gb? När de ligger i sängen och ska sova, lyssnar på någon ljudbok via Youtube mm.
Bara för att stilla min nyfikenhet. Men hur gamla är dina barn?
 
  • Gilla
Mag1c
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.