Funderar på att bygga ett Eksjöhus, Västanvind.
Är det någon som har byggt eller funderar på att bygga detta hus?


Är det någon som har erfarenhet av detta hus eller hustillverkare så dela gärna med er av dessa!

Funderar på om man ska lägga kakel i köket eller ej, vad tycker ni?

 
Ett bra hus tycker jag, bra planlösning.

Jag håller själv på som bäst att bygga ett Västanvind som vi anpassat något efter vår tomts förutsättningar. Eksjöhus ville inte göra dessa förändringar så jag valde annan hustillverkare.

Klinker i köket ska inte jag ha men det är säkert ett bra val. Frugan tycker att det blir för hårt ifall man tappar något i golvt eller barnen ramlar. Med tanke på golvvärmen så är givetvis klinker ett utmärkt material i det avseendet.
 
Var på visning av ett Västanvind och blev positivt överraskad över hur väl den moderata boytan räcker till. Planlösningen är riktigt bra.

Standarden är också helt ok och huset kändes rejält.
 
Vi bor i ett Västanvind sedan mitten av sommaren. Lite större v-rum än vad som visas i husbrochyren, tot boyta blir 133 kvm.

Vi har haft väldigt många besök och många kommenterar planlösningen positivt. Vi kollade på andra hus parallellt och tyckte att Västanvind var ganska traditionell, men som sagt, de flesta som besöker tycker att det är en öppen o bra planslösning.

Vi har valt klinker i köket, finns för- o nackdelar med allt.

\\ Huskey
 
Någon som vet vad ett västanvind ligger på ungefär? Färdigt hus då.....
 
Ungefär 1.6 milj.
 
Tack för alla svar på våra funderingar!

Det lutar åt att vi bygger ett Västanvind men vi har kontaktat en byggfirma för att höra vad det skiljer i pris på lösvirkeshus i samma storlek som Västanvind.

Vi har fått ett pris på drygt 1,4 milj. för Västanvind men då har vi tagit bort kök, garderober och snickar och elkillarnas löner är bara uppskattade.

Men nu funderar vi på om vi ska lägga till och ta 30 cm isolering i bottenplattan (verkar lite snålt med 20 cm tycker vi) och byta boarden mot råspont istället.

Hur har ni gjort?
 
Vi valde som jag sa tidigare en annan lokal byggfirma som gör väggblock och monterar. Detta eftersom Eksjöhus inte ville/kunde göra de förändringar vi önskade.

Vi gjorde om en hel del, vinkeln är annorlunda placerad så att altan med tak kommer på framsidan av huset i västerläge tex. Vi gjorde flera ändringar med fönster, ytan något större ca 130 m2 mm

Vi gör en sk delad entreprenad och grunden gjöts av annat företag än de som levererar huset. Vi valde 30 cm isolering under plattan då detta rekommenderas av Boverket då man ska använda golvvärme.
Undertaket är plywood skivor med underlagspapp som tätskikt.
Ytterväggar är i rejält utförande med spontad panel och lockläkt, ytgips och 145+45 isolering. Treglasfönster med Argon.
Garage ingår i totalen och det är kallgarage.

Ni kan följa bygget här: http://viktorbengtson.blogspot.com

Produktionskostnaden för detta hus beräknar vi ska landa på ca 1,4 miljoner.
Då är vårat eget arbete räknat som 0:-, vi lägger takpanor, lade golvvärmeslingor, monterar kök, gör altan, gjorde markarbeten själva förutom grävningen, gör ventilation, lägger alla golv, målar panel och lite annat pyssel.
Totala produktionskostnaden landar på ca 1,65 milj.

Vill bara höja ett varningens finger bara, bygg inte med delad entreprenad om ni inte behärskar projektledning och har erfarenhet inom byggbranschen. Det blir mycket problem på vägen och man måste vara på plats för att följa bygget så det inte blir galet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.