A
jag tänkte bygga ett vedförråd på en strandtomt. Har försökt söka om strandskydd och vedförråd men inte hittat nått.
Kan man på nått sätt slippa strandskyddet och bygglov. Ex om det är 1m högt, då borde det inte klassas som en byggnad? Någon som vet vad som gäller?
 
Beror väl lite på var du tänker bygga det. Om du bygger det i direkt anslutning till huset, så tvivlar jag på att någon bråkar. Men om du bygger det vid stranden, eller på annat sätt försöker få området mot stranden att verka mer privat, så strider det mot syftet med strandskyddsreglerna.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Tror inte heller någon skulle bråka om du byggde ett vedförråd mot en befintlig byggnad. Jag vet inte vad reglerna säger om fristående sådana konstruktioner men det jag vet är att när jag byggde min friggebod inom strandskydd så behövde jag strandskyddsdispens eftersom den placerades närmare strandlinjen än huvudbyggnaden. Detta i Ulricehamns kommun. Jo, jag vet att kommunerna inte får tolka reglerna hur som helst men det är ändock olika från kommun till kommun....
Så vill du vara säker på att slippa lov/dispens, bygg förrådet lågt, bygg det mot befintlig byggnad och bygg det på rätt ställe.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Har du sökt någon dispens tidigare och fått en tomtplats bestämd? Eller blev fastigheten avstyckad med hjälp av Strandskydd dispens? Isf kan 15-25 undantaget kanske funka. Kolla med kommunen.
 
harry73
Även om strandskyddet kan ställa till det när man söker bygglov, har strandskydd och bygglov inte så mycket med varandra att göra.
Strandskyddet är till för att förhindra att man tar stranden i anspråk.
Man kan ta stranden i anspråk genom att bygga en byggnad som utökar din hemfridszon (där kommer bygglovet in), men man kan också ta stranden i anspråk genom att klippa gräset längs stranden, ställa ditt utemöbler. Det redan räcker med att (permanent) lämna kvar leksaker längs stranden.
Om vi nu tittat på vedförrådet, då finns det oändligt många utföranden som inte kräver bygglov eller räknas som friggebod.
Om vi tittar på strandskyddet, spelar det ingen roll. Det handlar bara om frågan om du tar mer mark i anspråk. En enkel friggebod skapar inte en egen hemfridszon, men kan bli en avgränsning av trädgården. Om den nya avgränsningen gör att din tomt/hemfridszon) blir större än innan, är det i strid med strandskyddet, men placerar du din vedförråd i din trädgård (tomt/hemfridszon), då är det lugnt.

Skriver jag tomt här, då menar jag den delen av din fastighet som du enligt länsstyrelsen får använda som din trädgård
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Ja, ur strandskyddshänseende är det lika illa med en rejäl vedtrave som med en liten bod.
 
A
M mrZnake skrev:
Har du sökt någon dispens tidigare och fått en tomtplats bestämd? Eller blev fastigheten avstyckad med hjälp av Strandskydd dispens? Isf kan 15-25 undantaget kanske funka. Kolla med kommunen.
Tomten är inte avstyckad från vår fastighet.
Vedförrådet kommer inte hindra människor som hår förbi att se sjön. Bakom vedförrådet ligget ett hus och bakom hus ligger sjön.
Tomten kommer inte utökas på något sätt.
Mvh niclas
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
harry73
Är det ert hus som ligger mellan vedförråd och sjön?
Kommer vedförrådet att stå i den delen av er fastighet som idag utgör trädgård?
 
A
harry73 harry73 skrev:
Är det ert hus som ligger mellan vedförråd och sjön?
Kommer vedförrådet att stå i den delen av er fastighet som idag utgör trädgård?
ja. Det stämmer. Den kommer ligga inne på tomten.
 
harry73
Då behöver du inte bry dig om strandskyddet. Då återstår bara bygglovsreglerna
 
harry73 harry73 skrev:
Då behöver du inte bry dig om strandskyddet. Då återstår bara bygglovsreglerna
Det är sådana uttalanden som kan leda folk till att begå miljöbrott dvs brott mot strandskyddet.

Inte säkert då det måste avgöras vilken byggnad som är huvudbyggnad samt avstånd mellan byggnader och vatten.
 
harry73
M mrZnake skrev:
Det är sådana uttalanden som kan leda folk till att begå miljöbrott dvs brott mot strandskyddet.
Sätt den i perspektivet av min tidigare fråga om vedförrådet planeras mellan byggnader i trädgården.
 
Då det inte är frågan om en komplettering inom beviljad tomtplats(tidigare dispens) så är det inte säkerställt att undantaget om komplettering inom 15meter från bostadshus och inte närmare stranden än 25meter inom beslutad tomtplats. Allt som blir utanför den där 15meters gränsen blir per automatik en fråga för strandskyddet.
 
Johan1975z skrev:
ja. Det stämmer. Den kommer ligga inne på tomten.
Jag tolkar tråden som att du inte har fått en tomtplatsbestämning. Då är det inte säkert att det du uppfattar som tomt stämmer med länstyrelsens uppfattning av vad som är din tomt. Jag skulle nog inte räkna med att en fristående vedbod är OK, om den inte ställs inom en (beslutad) tomtplats.

Det är nog inte ens formellt OK om den byggs ihop med huset, men då är risken att någon bråkar om det minimal.
 
A
H hempularen skrev:
Jag tolkar tråden som att du inte har fått en tomtplatsbestämning. Då är det inte säkert att det du uppfattar som tomt stämmer med länstyrelsens uppfattning av vad som är din tomt. Jag skulle nog inte räkna med att en fristående vedbod är OK, om den inte ställs inom en (beslutad) tomtplats.

Det är nog inte ens formellt OK om den byggs ihop med huset, men då är risken att någon bråkar om det minimal.
Jag äger en fastighet och vår tomt är inte avstyckad. Det är rött vanligt att det är så. Var vår tomtgräns går är inga frågetecken kring. Stenmurar osv. Vedbodennkommer ligga inne på tomten men då tomten bakom huset sluttar kraftigt nedåt mot sjön, så kommer vedbodenninte påverka möjligheten för förbipasserande att se sjön. Jag är fortfarande osäker på om man vågar bygga någon vedförvaring eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.