Hej!

Morsan har installerat bergvärme för ca. 8 månader sedan och nu när det börjar bli kallt märker vi att det inte blir riktigt varmt på övervåningen.
Radiatorerna på övervåningen blir ljumna i överkant och svalnar av mot botten och temperaturen är inte i närheten av den på radiatorerna på nedervåningen.
I källaren sitter bergvämepumpen med ett litet expansionskärl som visar på ca. 0,5bar vilket för mig känns alldeles för klent.
MEN, så är det ju inte något enkelt system.
För kvar finns även vedpannan och ack.-tanken dit det mesta är kopplat.
Ack.-tanken värms av solfångare, vedpanna och bergvärmepump och den ger sedan värme till radiatorerna och varmvatten till bergvärmepumpen (BVP får sitt inkommande tappvarmvatten från ack.tanken och tappvarmvattnet ur kranarna tas då från BVP)

Till radiator-slingan finns fortfarande det gamla öppna expansionskärlet på övervåningen kvar och jag är lite fundersam på om det inte är så att vi borde plocka bort det och plugga ledningen.
Vad tror den samlade expertisen?

När man luftar radiatorerna på övervåningen så är det inget tryck att tala om, visst, det droppar inte ut från nippeln, men inte heller så att det sprutar ut, utan mer rinner ut ur luftningsnippeln.

Kan det vara dåligt tryck som orsakar den klena värmen i radiatorerna på övervåningen?

Min andra tanke är klen cirkulation, att cirk.-pumpen har blivit dålig, men borde då radiatorerna på nedervåningen vara jämn-varma?

Jag bifogar en skiss på hur rören sitter ihop (om jag kommer ihåg rätt)

Vi har varit i kontakt med firman som installerad bergvärmepumpen, det dom gjorde var att höja hastigheten på cirk.pumpen som nu går för max.
Vi skulle kunna fortsätta påpeka detta för firman, men då vi inte direkt skiljdes som goda vänner efter installationen har jag ingen lust att ha å göra med dom, då löser jag det hellre själv.
Plus att morsan inte är helt säker på hur det var innan bergvärmen, det var ju farsan som skötte allt sånt och nu finns inte han längre...
 
  • Skiss över värmesystem med bergvärmepump, ackumulatortank, vedpanna och radiatorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle börja med att:

1. Sänka vattentrycket till 0
2. Plugga expanionskärlen på övervåningen?? (osäkert om det behövs)
3. Se till att lufttrycket i tryckkärlen på bottenvåningen är 0.5 bar (alltså inte vattentrycket utan lufttrycket på andra sidan blåsan)
4. Fylla på med vatten tills systemtrycket (vattentrycket alltså) är cca 1.0 bar.
5. Lufta samtliga radiatorer på övervåningen och motionera termostater om det finns sådana
6. Fylla på mer vatten så man når 1.0 bar igen.

Är det fortfarande ojämn värme får man börja labba med strypning av nedre radiatorer.
 
Redigerat:
Jag ser ingen direkt anledning att ta bort det öppna expansionskärlet. Anledningen till att man vill ha ca 1 bar i ett slutet system är för att utnyttja bufferten i tryckexpansionskärlet på bästa sätt - I ett öppet system finns bufferten i expansionskärlet på vinden.
Det öppna systemet gör ju också att det inte går att få högre tryck än 0,1 bar per höjdmeter upp till kärlet.

Tar du bort/pluggar det öppna expansionskärlet så måste du dessutom installera ett mycket större tryckexpansionskärl eftersom det som följer med värmepumpen inte är anpassat för dom volymer och temperaturskillnader som tanken, vedpannan och solpanelerna innebär. Vill du dessutom kunna elda i pannan behövs någon form av nödkylning om man har ett slutet system.
Så att bara plugga kärlet är en rent av dålig idé.


Jag tycker snarare det låter som flödesproblem. Går det att strypa flödet per våning så är en bra början att strypa nedervåningen (och öppna mer till övervåningen om det går). Temperaturskillnaden mellan framledning och retur bör vara runt 5-10 grader på respektive stam när allt är injusterat.
Förmodligen har det fungerat bättre tidigare eftersom man har shuntat ut mycket varmare vatten och haft termostater som stypt majoriteten av radiatorerna på nedervåningen.
 
Att ta bort ett fungerande expantionskärl fyller ingen funktion för ett öppet är MINST lika bra som ett slutet. OCH det har inget med den dåliga värmen på övervåningen att göra. Blir inte elementen varma så är det några saker man ska kolla. Fattas det vatten i systemet, det fyller man på genom att öppna påfyllnadsventilen som med säkerhet sitter i pannrummet. Den får vara öppen tills det kommer vatten ur "skvallerröret" (ett nivårör som går till det öppna kärlet. Vad man sedan kan behöva göra är att lufta elementen.
Har man nog hög fart på cirkulationspumpen? Ev får man öka hastigheten eller strypa lite på bottenvåningens element.
Dålig värme på elementen beror nästan helt säkert på ett flödesproblem.
 
Hej!
Innan bergvärmepumpen installerades vad fanns det då som levererade vatten till radiatorerna?

Om det tidigare var en vedpanna som levererade framvatten till radiatorerna då var framvattentemperaturen troligen hög, kanske 60 à 75 oC. Nu med en bergvärmepump som levererar framvatten till radiatorerna har ni troligen knappats några 60 oC, kanske bara 45 oC. För att få låg energiförbrukning för en bergvärmepump vill man nämligen "lyfta" vattentemperaturen så litet som möjlig.

Ni har troligen inte bytt ut radiatorerna mot större radiatorer, utan har de "gamla" kvar. De gamla radiatorerna är troligen emellertid dimensionerade för en hög framvattentemperatur som kom från vedpanna.

Nu får ni inget värmetillskott till akkumulatortanken från solkollektorerna. Det kan även hända, beroende på styrningen att varmvatten från akkumulatortanken "av misstag" går upp genom solkollektorerna och kyls av. Då värms utomhus, och energin går till spillo.

Ovan bara litet att tänka på när man byter från gamla hederliga värmesystem till moderna energieffektiva lågtemperatursystem.

Körs vedpannan nu, eller enbart bergvärmepumpen? Det är oklart.
 
Redigerat:
Perfekt, tack för svaren!
Känns lite skönt att slippa plugga det öppna expansionskärlet, lite trångt att komma åt om man säger så...
Anledningen att jag trodde att det måste göras är att så många man pratat med sagt att 0.5bar är för lite tryck, och när vi försökt fylla på mer vatten/öka trycket så har det runnit över skvallerröret.

Vatten fattas inte i systemet, alla radiatorer är luftade och termostaterna motionerade.
Tyvärr finns ingen möjlighet att strypa flödet generellt för ett våningsplan, men funkar det med att strypa varje enskild termostat på nedervåningen?
 
Strypa med termostaterna är en nödlösning. Det brukar finnas en injusteringsventil innanför termostaten eller nedtill på kopplet beroende på modell som är bättre att använda. Ta en bild på kopplet och ventilen så finns det säkert nån som vet hur man gör.
 
A Arnodt skrev:
Hej!
Innan bergvärmepumpen installerades vad fanns det då som levererade vatten till radiatorerna?

Om det tidigare var en vedpanna som levererade framvatten till radiatorerna då var framvattentemperaturen troligen hög, kanske 60 à 75 oC. Nu med en bergvärmepump som levererar framvatten till radiatorerna har ni troligen knappats några 60 oC, kanske bara 45 oC. För att få låg energiförbrukning för en bergvärmepump vill man nämligen "lyfta" vattentemperaturen så litet som möjlig.

Ni har troligen inte bytt ut radiatorerna mot större radiatorer, utan har de "gamla" kvar. De gamla radiatorerna är troligen emellertid dimensionerade för en hög framvattentemperatur som kom från vedpanna.

Nu får ni inget värmetillskott till akkumulatortanken från solkollektorerna. Det kan även hända, beroende på styrningen att varmvatten från akkumulatortanken "av misstag" går upp genom solkollektorerna och kyls av. Då värms utomhus, och energin går till spillo.

Ovan bara litet att tänka på när man byter från gamla hederliga värmesystem till moderna enregieffektiva lågtemperatursystem.
Tidigare var det faktiskt en luft/vatten-värmepump, så systemet fungerar med lågtemp.
Det sitter radiatorer av gamla typen med tjocka rör, kan det heta sektionsradiator?, vilket borde vara helt okej för lågtemp.-system?.
Solfångarna och cirkulationen för dessa är helt styrt av temperaturer, så där ska ingen värme kunna läcka, plus att nu har vi shuntat så att vi inte tar någon värme för radiatorer från den ack.tanken.
Om det blir värme från solfångarna nu så värmer de endast för tappvarmvatten, de ger alltså lite varmare inkommande vatten till bergvärmepumpen.
 
useless useless skrev:
Strypa med termostaterna är en nödlösning. Det brukar finnas en injusteringsventil innanför termostaten eller nedtill på kopplet beroende på modell som är bättre att använda. Ta en bild på kopplet och ventilen så finns det säkert nån som vet hur man gör.
Okej, får kika på det ikväll.
Det som sitter är äldre typen av radiator, så det sitter nog inget koppel(?), utan det är rör in på ovansidan och rör ut på undersidan.
Väldigt lik denna:
https://www.rinkabyror.se/artikel/radiator-mr-10-590/
Och termostaterna är nog 25-30år eller ännu äldre...
 
Jag tror inte heller att radiatorerna är för klen. Om dom blivit lika varma som på nedervåningen men det ändå hade varit kallt i rummet så skulle det varit problemet.
 
OK figge88,
då vet ni, och nu även forumsmedlemmarna, att det tidigare har fungerat tillfredställande med låg framvattentemperatur till radiatorerna. Har ni nu inte lägre framvattentemperatur till radiatorerna och bergvärmepumpen kan prestera minst samma värmeeffekt som luft/vatten-värmepumpen, då borde ni kunna få det att funka lika bra som tidigare, tycker jag.

Visst kan du kortvarigt( säg 0,5 h eller så) testa att stänga termostaterna på varje radiator på nedervåningen för att på så sätt tvinga vattnet genom radiatorer på övervåningen. Då slipper bergvärmepumpen leverera värme till nedervåningen, och då borde du få desto mer värme på övervåningen. Får du då ingen värme på övervåningen, ja då är något knas.

Du har inte knapp på själva cirkulationspumpen, så du kan ställa upp flödet?

När en rörmokare varit och jobbat på ett system, dessutom äldre troligen järnrör, går det inte att utesluta att rostflagor och packningsbitar kan ha lossnat och sätta igen ventiler(termostatvred på radiatorer).

OK ni har 1960-tals radiatorer. Ibland kan det sitta på rörledningen under radiatorn på framvattnet, en litet ventil som man med en skruvmejsel kan vrida till stängt. Kan vara svår att se. Den är till för att kunna byta ut radiatorn, utan att behöva tömma radiatorvattnet i hela systemet. Den kanske är strypt? Men inte säkert du har sådan ventil.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
OK figge88,
då vet ni, och nu även forumsmedlemmarna, att det tidigare har fungerat tillfredställande med låg framvattentemperatur till radiatorerna. Har ni nu inte lägre framvattentemperatur till radiatorerna och bergvärmepumpen kan prestera minst samma värmeeffekt som luft/vatten-värmepumpen, då borde ni kunna få det att funka lika bra som tidigare, tycker jag.

Visst kan du kortvarigt( säg 0,5 h eller så) testa att stänga termostaterna på varje radiator på nedervåningen för att på så sätt tvinga vattnet genom radiatorer på övervåningen. Då slipper bergvärmepumpen leverera värme till nedervåningen, och då borde du få desto mer värme på övervåningen. Får du då ingen värme på övervåningen, ja då är något knas.

Du har inte knapp på själva cirkulationspumpen, så du kan ställa upp flödet?

När en rörmokare varit och jobbat på ett system, dessutom äldre troligen järnrör, går det inte att utesluta att rostflagor och packningsbitar kan ha lossnat och sätta igen ventiler(termostatvred på radiatorer).

OK ni har 1960-tals radiatorer. Ibland kan det sitta på rörledningen under radiatorn på framvattnet, en litet ventil som man med en skruvmejsel kan vrida till stängt. Kan vara svår att se. Den är till för att kunna byta ut radiatorn, utan att behöva tömma radiatorvattnet i hela systemet. Den kanske är strypt? Men inte säkert du har sådan ventil.
Nja, det är väl just det, jag är inte helt hundra på hur väl det har fungerat tidigare på övervåningen.
Problemet kan man väl säga ligger lite i att medan farsan levde så gick det projektor och dator i princip dygnet runt på övervåningen, vilket i sig genererar en hel del värme.
Farsan gick bort i samma veva som i stort sett allt började krångla och så även luft/vatten-värmepumpen, så bergvärmen installerades och morsan blev själv och inte längre massa övriga värmekällor på övervåningen som kan ha hjälp till med uppvärmningen.
Nu så kan inte morsan säga med säkerhet att det alltid har varit tillfredsställande värme på övervåning, så ev. har det alltid varit lite kallt.
MEN om jag ska försöka minnas något från när jag bodde där, så kan jag inte minnas att radiatorerna på övervåningen varit så kalla som dom är idag.

Jag tror att dom i samband med installationen av bergvärmen ställde alla termostater på max och sa att temperaturen sköter nu värmepumpen.
Vi har dock varit och skruvat in några termostater i några rum där det blev lite för varmt. Kanske att man kan försöka hitta tillbaka på tidigare inställningar...

Det kan ju vara cirk.-pumpen som börjar ge upp, som du säger, kanske kommit in skit som fastnat i den, plus att den är inte bytt under min livstid, så den är +30 år.
Pumpen går nu på max-hastighet.
 
Om det skulle vara smuts i cirkulationspumpen eller igensatt, då skulle ni heller inte ha någon värme på nedervåningen.
Ni kanske bara hade vedpannan när du bodde hemma?I så fall var framledningstemperaturen bra mycket högre än med luft/vattenvärmepump eller med bergvämepump.
Termostatventiler på radiatorerna skulle jag tro snarare kan sätta igen av smuts och flagor. Du kanske har något smutsfilter på vägen på rörledningen? Det kan du ju kolla.
 
Jag har bytt radiator i sovrummet uppe nu.
En ny Thermopanel, TP21 tror jag den hette, 2 paneler med en konvektionsplåt.
Dels för att den som satt innan är lite för klen med värme från värmepump, men också för att utesluta att det var radiatorn som är felet.
Den ny radiatorn beter sig på precis samma vis som förra, varm upptill kall nertill, märkte också nu att den blir även lite svalare mot motsatt sida av anslutningarna.

På radiatorerna på bottenplan finns ingen strypning att göra på rören, det kommer bara upp två rör från golvet, in och ut direkt på radiatorn.
Vi har även provat att stänga termostaterna lite på bottenplan men inte märkt någon skillnad.
Har dock inte provat att stänga termostaterna helt.

Har även märkt att i ett större vardagsrum på bottenplan, där det sitter 2st radiatorer, så är ena varm och den andra nästan kall.

Är det någon idé att byta cirka.pump, eller känns det som att det är något annat som är galet?
 
Min gissning är att någon radiator "kortsluter" cirkulationen så att en stor del av cirkulationspumpens flöde går snabbt igenom en eller flera radiatorer på undervåningen. Om värmepumpens in och ut skiljer 5 gr. och radiatorn på övervåningen skiljer 15 gr. så är det någon radiator som har ett lägre temperaturfall (typ 2 gr.) Så stäng de radiatorer som är varma i botten, gör det ingen skillnad, följ rören från värmepumpen för att försöka hitta var det varma vattnet kommer tillbaka. man kan ju tänka sig att man har byglat en borttagen radiator t.ex.
 
  • Gilla
Zakalwe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.