Är i tagen och bygga in mitt nya badkar. Hade tänkt använda KGC byggskiva, (sån dom använder i äntligen hemma) Sen tog jag reda på priset... :surprised:
Alltså, har någon ett tips om en billigare fuktsäker byggskiva som man tex. kan skruva på en järnställning och sedan kakla in? Eller någon annan lösning kanske?

Tack på förhand.
MVH/DALE
 
Mura upp en sarg i lättbetong kanske?
Du ska ju ändå klä in den med kakel antar jag..

Du, vad kostade KGC-skivan?
 
Jag glömde nämna att det är ett bubbelbadkar. så jag vill göra inkaklingen "demonterbar". Blir nog svårt med Leca..
KGC Lux byggskiva 30mm tjock har ett riktpris på ca 850-900 SEK/ m2.
Har kollat runt lite men inte hittat mkt billigare.
/DALE
 
850-900...så diskret.
vad menar du med demonterbar?
Jag tänker inte på LECA utan på lättbetong-ytong. Men den är väl lite tjockare, typ 40 mm skulle jag tro.
Ett annat alternativ om den ska vara lätt att ta bort kan väl vara en inplastad plywoodskiva som du limmar kaklet på.
Annars brukar man väl inte göra hela fronterna demonterbara, utan man gör en isnspektionslycka istället?
 
Demonterbar var kanske fel ordval.
Inkaklingen dom gjorde på Äntligen hemma var sådan att man kunde skära bort mjukfogen runt fronten och lyfta väck den. Verkar lämpligt med tanke på "lagen om alltings jävlighet". Kan bli svårt att tex. byta pump genom en inspektionslucka.
Menar du att man ska fuktspärra en plywoodskiva eller finns plastade skivor att köpa?
/DALE
 
Om det är så att bubbelkaret inte är rakt så kan jag tipsa om ett det nu finns mdf som är spårat så att man kan böja den som man vill.

Om detta material är billigt eller ej vet jag dock inte.

Om det är ok pris skulle jag göra två mallar som jag fäster bakom, sedan gå över hela med två lager fuktspärr innan jag kaklade den.
 
Med lättbetong bör du kunna bygga det du vill åstadkomma.

H+H Celcon har en intressant produkt, till ett överkomligt pris dessutom. Multiplattan.

Se deras "Inspirationsbrochyr" här: http://www.hhcelcon.se/html/brochure/Inspir.pdf
 
Bygga in eller "bara" använda som front på badkaret?



KGC byggskiva är väl i princip "bara" en armerad cellplastskiva om jag förstått det hela rätt, borde man inte kunna göra något liknande själv?
 
Ja, det har du rätt i TN. Varför inte göra skivorna själv?
Jag har ett gäng frigolitskivor i garaget som blev över. Om man bredspacklar fast glasfiberväv med kakelfix eller liknande på dom borde det fungera.
Det är värt att försöka. För 850-900 kr/m2 kan man jobba många timmar istället.
Tack för tipsen.
/DALE
 
DALE skrev:
Ja, det har du rätt i TN. Varför inte göra skivorna själv?
Jag har ett gäng frigolitskivor i garaget som blev över. Om man bredspacklar fast glasfiberväv med kakelfix eller liknande på dom borde det fungera.
Det är värt att försöka. För 850-900 kr/m2 kan man jobba många timmar istället.
Tack för tipsen.
/DALE
Har du provat ännu?
 
Jag har gjort inbyggnaden, men ej hunnit kakla. (blev pappa 3/11 :D )
För kanten bakom badkaret limmade jag skivor med setlim på väggen. Framtill byggde jag upp med armerade skivor. Skivorna blev mycket stabila av 5mm fix +glasfiberväv på båda sidorna. Hållfastighetsmässigt
är jag inte orolig. Kolla detta "expertipset". http://www.husohem.se/experter/svar/visa.html?vem=1&id=9224&start=0
100 mm frigolit runt hela badkaret borde dämpa oljud från pump m.m åxo.
MVH / DALE
 
Hur gick det, DALE? Håller det fortfarande? Du har inga bilder på konstruktionen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.