Hej!

Har precis köpt ett fritidshus och kan inte mycket om va/avlopp.

Nu under vintern stänger jag av ventilen i trädgården som ansluter samfällighetens vattenledning till min. Öppnar upp kranarna inomhus för att tömma ledningarna men det kommer inget vatten? Är detta normalt eller beror det på något? Har uppfattat det som att det ska komma ut en del från ledningarna.
 
M MarcusSE1987 skrev:
Hej!

Har precis köpt ett fritidshus och kan inte mycket om va/avlopp.

Nu under vintern stänger jag av ventilen i trädgården som ansluter samfällighetens vattenledning till min. Öppnar upp kranarna inomhus för att tömma ledningarna men det kommer inget vatten? Är detta normalt eller beror det på något? Har uppfattat det som att det ska komma ut en del från ledningarna.
Om du stänger ventilen i trädgården finns det inget tryck så då kommer inget vatten ur kranarna. Rören är dock fyllda. Om du måste tömma systemet (ingen underhållsvärme?) måste det finnas en annan ventil någonstans vid systemets lägsta punkt att tömma genom. I värsta fall blir du tvungen att koppla isär en skarv.
 
Hej Uffe! Jag har på ca 16c hela tiden men vill ändå vara på den säkra sidan. Man läser överallt om folk som "stänger av huvudventilen och sedan tömmer ledningarna genom att öppna kranarna". Stämmer inte detta då? Den lägsta punkten jag verkar ha är är trädgårdsslangen men där kommer inte heller något.
 
Cheesen
M MarcusSE1987 skrev:
Hej Uffe! Jag har på ca 16c hela tiden men vill ändå vara på den säkra sidan. Man läser överallt om folk som "stänger av huvudventilen och sedan tömmer ledningarna genom att öppna kranarna". Stämmer inte detta då? Den lägsta punkten jag verkar ha är är trädgårdsslangen men där kommer inte heller något.
Det är oftast så man gör, man öppnar kranarna, men då har man förberett för att kunna tömma systemet genom en eller flera kranar som sitter så att man kan dränera systemet där.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Det är oftast så man gör, man öppnar kranarna, men då har man förberett för att kunna tömma systemet genom en eller flera kranar som sitter så att man kan dränera systemet där.

Fattar ingenting. Varför öppnar man kranarna inomhus om det ändå inte finns tryck i dom = inget vatten kommer ändå ut. Förstår om man öppnar en kran som sitter som lägsta punkt men dom andra utgör inget syfte? Vet att jag verkar aning dum men ja... Jag har tummen mitt i....
 
Cheesen
M MarcusSE1987 skrev:
Fattar ingenting. Varför öppnar man kranarna inomhus om det ändå inte finns tryck i dom = inget vatten kommer ändå ut. Förstår om man öppnar en kran som sitter som lägsta punkt men dom andra utgör inget syfte? Vet att jag verkar aning dum men ja... Jag har tummen mitt i....
Man öppnar avtappningskranen för att släppa ut vatten, övriga kranar öppnar man för att släppa in luft. Det kommer nämligen inte ut något vatten annars.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Man öppnar avtappningskranen för att släppa ut vatten, övriga kranar öppnar man för att släppa in luft. Det kommer nämligen inte ut något vatten annars.
Tack. Ska ha en hantverkare där i annat syfte om några dagar, ska se om han kan ordna någon form av avtappning. Funkar det att sätta något precis där vattenröret går ner i marken, och sedan leda det i en liten stump trädgårdsslang biten ut från plintgrunden ? Vilken sorts avtappning är passande?
 
Hej
Jag har bara satt en t-koppling på vårt inloppsrör (pemslang) på lägsta punkten och har där en kran som jag kan öppna. Vi har också frostfritt inne under vintern ca 13 grader.
/B
 
M MarcusSE1987 skrev:
Hej Uffe! Jag har på ca 16c hela tiden men vill ändå vara på den säkra sidan. Man läser överallt om folk som "stänger av huvudventilen och sedan tömmer ledningarna genom att öppna kranarna". Stämmer inte detta då? Den lägsta punkten jag verkar ha är är trädgårdsslangen men där kommer inte heller något.
Om du har 16° är ju frysrisken noll (om det inte blir ett jättelångt strömavbrott samtidigt som det är många minusgrader) så frågan är väl om det är värt besväret att tömma ut vattnet. Var ligger huset? I södra halvan av landet är det ju minusgrader bara några dagar per år.

Kommunen brukar kräva att sommarstugeägare stänger av vattnet med huvudventilen för att undvika stora läckor i tomma hus, så det är vettigt att stänga den när man åker hem.

Om trädgårdsslangen är lägsta punkten kan du tömma genom att först stänga huvudventilen och sedan öppna kranen till slangen och kranarna i huset. Det kommer då ändå förmodligen att stå vatten i rör mellan trädgårdskranen och huvudventilen, men där kanske det är mestadels frostfritt djup?
 
Jag har också underhållsvärme i stugan (ca 10-12 grader) och jag stänger av huvudledningen men det är överkurs att tömma ledningarna i det fallet. Varmvattenberedaren är ju också full med vatten och den får stå på "frostskyddsläge" som backup. Om man helt kallställer stugan är det ju ett annat läge. Som andra tidigare sagt, det är ju inte fel att ha en ventil någonstans runt lägsta punkten, men det finns alltid fickor och sektioner som man inte lyckas tömma om man inte kör med tryckluft... Sedan är det inte så att rören går tvärt av så fort det blir -1 grad...
I ett icke trycksatt system så kan ofta isen expandera åt något håll så rören klarar sig. Har man otur kanske någon vinkelkoppling blir knäckt.
Det viktiga är ju att inte systemet står under tryck när ingen är där.
 
  • Gilla
UffeH och 1 till
  • Laddar…
U UffeH skrev:
Om du har 16° är ju frysrisken noll (om det inte blir ett jättelångt strömavbrott samtidigt som det är många minusgrader) så frågan är väl om det är värt besväret att tömma ut vattnet. Var ligger huset? I södra halvan av landet är det ju minusgrader bara några dagar per år.

Kommunen brukar kräva att sommarstugeägare stänger av vattnet med huvudventilen för att undvika stora läckor i tomma hus, så det är vettigt att stänga den när man åker hem.

Om trädgårdsslangen är lägsta punkten kan du tömma genom att först stänga huvudventilen och sedan öppna kranen till slangen och kranarna i huset. Det kommer då ändå förmodligen att stå vatten i rör mellan trädgårdskranen och huvudventilen, men där kanske det är mestadels frostfritt djup?
Ja det är kanske jag som är orolig i onödan. Har t.o.m satt en frostvakt under köksvasken! Efter köksvasken så är alla ledningarna inne och inte utanpåliggande.

Hur stor risk är det med avloppsrören, är dom lika utsatta?

Jag gjorde precis som du skrev innan jag åkte hem förra gången och det kom ändå inte något vatten från trädgårdsslangen. Kanske jag inte hade kranarna öppna inomhus samtidigt....

Bifogar en bild!
 
  • Trädgårdssidan av ett hus med markerad punkt för inkoppling av vattenslang och notering om frostfri djupinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägsta punkten är väl under huset? Möjligen kan du tömma med en hävert om du drar ner slangen så att den mynnar lägre än huvudledningen.
 
Ett sidotips: Om du inte plockat in den där gardenamunstycket än så gör det nu och töm det på vatten. De är superkänsliga mot frost och plasten spricker direkt. Lite synd att behöva köpa nytt varje vår, de är ganska överprissatta...
Dessutom kan det vara bra att skruva bort gardenakopplingen på utkastaren på vintrarna, den hindrar frostskyddsfunktionen (dvs att kranen töms på vatten på den kalla sidan).

Hur stor risk är det med avloppsrören, är dom lika utsatta?
Nej, ingen risk där , det ska inte stå något vatten i avloppsrör om det inte är stopp i dom... Vattenlås kan man hälla spolarvätska i som frysskydd om man kallställer helt.

Jag gjorde precis som du skrev innan jag åkte hem förra gången och det kom ändå inte något vatten från trädgårdsslangen. Kanske jag inte hade kranarna öppna inomhus samtidigt....
Nej, det är ju inte så att det strömmar ut eftersom vattnet "hänger" kvar. Men om du lämnar dom öppna en längre tid så släpper de nog ut vattnet efterhand...
 
  • Gilla
MarcusSE1987 och 1 till
  • Laddar…
Hej igen
Lägsta punkten är under nivån i inkommande vatten om du har möjlighet att sätta en t-koppling med kran innanför avstängningen i gräsmattan och där öppna kranen när du stängt av inkommande vatten så bör allt fungera med att tömma dina ledningar i huset.
/B
 
  • Gilla
MarcusSE1987
  • Laddar…
Bono_R Bono_R skrev:
Hej igen
Lägsta punkten är under nivån i inkommande vatten om du har möjlighet att sätta en t-koppling med kran innanför avstängningen i gräsmattan och där öppna kranen när du stängt av inkommande vatten så bör allt fungera med att tömma dina ledningar i huset.
/B
Hej igen! Är lite osäker på placeringen du föreslår. Menar du en t-koppling med kran direkt efter huvudventilen i samma brunn?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.