Hej!

Jag tänkte kolla om jag kan täppa igen luftspalt enligt bilderna. Luftspalten enligt bilden går ut utomhus då vi bytte yttertak 2017 och gjort klart innertak 2018 där det nu ska monteras lösull.

Om man ska täppa igen luftspaltshålen kan man använda fogskum?
Det är väldigt enkelt för att täppa igen lufthål och tar ingen tid.
Det jag tänker är om det kan få några konsekvenser på sikt för underlagstaket, oljehärdad board.

Luftspaltshålen går just nu ut utomhus då jag ska byta fasad samt tilläggsisolera nästa år, varför vindskivor ska monteras under 2019.

Jag vill som sagt ha täppt igen luftspaltshålen då jag vill ha lösullen monterad här under 2018 i december.

Jag har invändigt tilläggsisolerat (90 mm) och då kan man sova i huset.
(Visserligen är väggarna dåligt isolerade just nu men med utvändig tilläggsisolering kommer det bli minst 200 mm nästa år så det går en vinter att ha väggarna dåligt isolerade)

Det finns säkert också andra sätt att täppa igen luftspalthålen och är nyfiken om någon har en annan ide på någonting bättre. Dock är jag ändå nyfiken om detta med fogskum funkar som jag tänkt mig.

Önskar allt gott!
Lukas Levin
 
  • Innertak under konstruktion med synlig luftspalt mot yttertaket och träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Luftspalt i träkonstruktion i tak med synlig oljehärdad board och bjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertak med synliga träbjälkar och en liten öppning för luftspalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk bild av en luftspalt i ett byggprojekt med synlig trästruktur och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår inte riktigt vad vi ser på bilderna. Bjälkar som inte verkar vara takstolar..

Du måste ju någon form av luftspalt, annars kommer du att få mögelangrepp.
 
A
Allt beror på hur konstruktionen är gjord.

Du behöver förklara mycket mer för att kunna få några bra råd.
 
  • Gilla
Lukas Levin
  • Laddar…
Hej!
H hempularen skrev:
Förstår inte riktigt vad vi ser på bilderna. Bjälkar som inte verkar vara takstolar..

Du måste ju någon form av luftspalt, annars kommer du att få mögelangrepp.
Hej!
Takstolar är iform av timmerstockar men som blivit förstärkta av 145*45 reglar på bägge sidor. Tänkte även som spärr montera råspont 20*95 vid hålen enligt bilderna, då behöver man inte montera fogskum för att täppa igen hålen.

Skickar lite bilder på takkonstruktionen (nu har jag förstärkt med 45*145 på bägge sidor).
Takstolar förstärkta med 145x45 reglar, råspont vid hål i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolar av timmer förstärkta med 145*45 reglar och råspont monterat vid hålen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre blick på en takkonstruktion med timmerstockar och sidoförstärkning av 145*45 reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolar förstärkta med 145x45 reglar och råspont monterat vid hål för isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre takkonstruktion med timmerstockar förstärkta av monterade 145x45 reglar och synlig råspont.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Försökt förklara lite bättre.
 
  • Takstolar av timmer förstärkta med 145*45 reglar och råspont monterat vid hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mathiash77 skrev:
Allt beror på hur konstruktionen är gjord.

Du behöver förklara mycket mer för att kunna få några bra råd.
Hej!

Jag uppskattar oerhört svaret och har försökt formulera & förklara lite annorlunda. Jag tänkte täppa igen hålen med 20*95 råspont också. Skickat lite bilder på hur taket är uppbyggt och borde ge en mer helhetsbild på det.
 
A
Det låter som att du behöver se över helheten på ditt hus.

Du ska tilläggsisolera utvändigt i väggarna vilket gör att du flyttad kondenspunkten. Du måste vara säker på att den inte hamnar på fel ställe i skikten. Kommer du sätta ångspärr på insidan? Det finns många trådar kring isolering av äldre hus och många kunniga kring byggnadsvård. Stor risk med att försöka modernisera äldre hus utan att veta vad man gör!

När det gäller vinden ska du skapa en kallvind där du lägger isoleringen ovanpå innertaket eller hur har du tänkt?

Fukt från bostaden skapar kondens på insidan av yttertaket eller boarden och kan leda till mögel. Rise (gamla SP) har några utredningar kring kallvind och ventilation, generellt står det att det ska finnas ventilation men lite. Men återigen många frågetecken kring vad du faktiskt ska göra....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.