Snailman
Ska ha 45x45 som installationsskikt, och gles i taket.
Tänkte ha aluminiumprofiler för kylningen med opalt plastglas.

Bäst blir det väl med indirekt ljus.
Gäller tex sovrum, har läst om tre olika sätt

1. Led list runt rummet i tak/väggvinkeln, med en hörnlist som skymmer ledlisten.

2. Läste på flashback om att sänka taket 45 mm i mitten


Medlem
Reg: Jun 2009
Inlägg: 77
Sänk taket med 45x45 reglar och sätt upp gips som slutar 10cm ifrån väggarna. Regeln närmast väggen ska vara 20cm ifrån vägg och på denna limmar du led-list på runt hela rummet som sedan kommer lysa ner längst väggarna. Har själv gjort detta i min lägenhet runt hela vardagsrummet, blev riktigt grymt! Ger bra ljus med full kräm och grym filmbelysning när man dimmrar ner

3. Man låter inte gipsen gå ändå upp på väggarna, så man kan montera led listen i installationsskiktet, bilder finns hos hide a lite.

sovrum_ledstrip3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag undrar om ni har fler förslag, och vill veta lite mer detaljer och gärna bilder på lösningar!
 
Snailman
Funderar på alternativ nr4.

En trekantslist i aluminium för led list http://www.xcen.se/tillbehor/aluminium-lister-led/alulist-trekants-profil

men montera den så den mest lyser upp i taket eller alternativt ner på väggen

Hoppas ni förstår hur jag menar, det är alltså för att få mer indirekt ljus alltså.

Jag prioriterar indirekt ljus framför om det ser tokigt ut med en 'felmonterad' list

Troligen beställer jag nåt tiotal meter, men då från kina och provar.

Har även några rum där det går upp i nock och då blir det ju lite knepigare att göra på detta sätt.
 
Snailman Snailman skrev:
Funderar på alternativ nr4.

En trekantslist i aluminium för led list [länk]

men montera den så den mest lyser upp i taket eller alternativt ner på väggen

Hoppas ni förstår hur jag menar, det är alltså för att få mer indirekt ljus alltså.

Jag prioriterar indirekt ljus framför om det ser tokigt ut med en 'felmonterad' list

Troligen beställer jag nåt tiotal meter, men då från kina och provar.

Har även några rum där det går upp i nock och då blir det ju lite knepigare att göra på detta sätt.
Gammal tråd, men gjorde du slag i saken med ledlister @Snailman? Funderar själv på infällda ledlister när ett nytt undertak ska in i badrummet... tar gärna emot synpunkter o erfarenheter(y)
 
Snailman
Delvis, skaffade en massa aluprofiler från Kina att ha i garagtaket, men kommer inte att fälla in dem, utan använda clipsen som följde med.

Skaffade även lite vinkelprofil, med välvt plastglas som prov, denna funderade jag att ha runt taket.

Har nyligen börjat med mitt hus igen, så funderar fortfarande på hur jag ska göra, men håller på med ventilationsrören på vinden och isoleringen där just nu.

I ett annat hus har jag fällt in aluprofil och ledlist under överskåpen, och det blev ganska bra, så det kommer jag att göra i mitt hus också, men jag har bara två meter med överskåp (fem stycken 40x40 skåp)
 
Jag gillar den här varianten som ges exempel på på Hidealites hemsida.
Modernt badrum med infällda aluminiumprofiler i taket som skapar en linjär ljusdesign.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måste ju vara aluminiumprofiler infällda i taket. Får luska lite vad man kan tänkas använda och vilka prylar man behöver.
 
Snailman
Aluminiumsprofil avsedd för LED-belysning som skulle dölja dioder när den installeras i fönstersmygar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, jag funderar på att ha sådana i ovankanten av fönstersmygarna (dock inte i badrummet) jag vill då inte att de enskilda dioderna ska synas för tydligt, så profilen behöver vara tillräckligt hög. (är den riktigt låg så blir den en rad med lysande prickar)

Funderade på en 1612 sådan här
https://www.ebay.com/itm/PROFIL-ALU...c82cdfb1d:m:mcdzCx0PWhUKo82hRwLkuig:rk:7:pf:0
Har ju blivit dyrare att köpa från kina numera, och tror inte jag hittade någon hög profil hos aliexpress ändå

.
 
Lyfter tråden o hoppas du kan berätta om du gick vidare med projektet ☺
 
Också intresserad, några fler som gjort detta med framgång och kan dela bilder? :)
 
Snailman
  • Gilla
Erik9005
  • Laddar…
Jag beställde en specialtaklist av snickarn och lade en ljuslist i. Blev snyggt släpljus i taket… efter att målaren fått fixa till spacklingen lite extra ;)

Har bara en bild på listen innan det blev klart;
Tak med elledningar som sticker ut, en bygelfäste och ett oöppnat elektriskt uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska se om jag kan ta en bild hur det ser ut klart…
 
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
Snailman
Snailman Snailman skrev:
Har numera bara en del golv och fönstersmygar kvar att göra.

Tänker ha en aluprofil i smygen ovan fönstret, har dragit fram tomrör dit.

Lutar nu åt en profil som liknar denna.

[länk]


Får kolla priser och så, finns liknande här tex.

[länk]

Köpte profiler enligt nedersta länken, typ EH med matt plastglas, 10st 2 metersprofiler från Tyskland, har fått hem dem så kommer montera dem vad det lider..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.