Hej,

I sutterängplan stod fasta garderober monterade och när jag plockade ut dem så hittar jag det som syns på bilden.

Känns ju inte så bra.

Om man skrapar på det så ser man att träet under är i nyskick.

Anticimex besiktade huset före överlåtelse och indikerade att i motsatt hörn i rummet finns det fukt.

Det är därför jag ska lyfta golvet och när jag monterade bort garderoben såg det alltså ut såhär.

Vad tror ni det kan vara?
 
  • Vitmönstrade utfällningar på trägolv med tumstock bredvid som måttindikator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit, fluffig mögelbildning på trägolv där en fast garderob tidigare stått, med synligt rent trä i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer fler bilder
 
  • Ojämnt applicerad spackel vid kanten av en vägg möter trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hög med sågspån och byggdamm på ett ljust trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Det var mysko.
Har du smakat på det?
 
Nej har hitintills inte vågat :)
 
Staffans2000
Man eller mus?
 
Det kan inte vara damm eller spån från typ en geringssåg eller dammsugare som stått emot väggen som sedan byggts in.
 
Banvaktarn Banvaktarn skrev:
Det kan inte vara damm eller spån från typ en geringssåg eller dammsugare som stått emot väggen som sedan byggts in.
Det är ganska fint så spån tror jag inte på. Någon form av damm kan det vara men formen som det ligger gör att jag tror det är något annat.
 
Ser ut att vara saltutfällningar från putsen.
 
  • Gilla
trasker och 1 till
  • Laddar…
T trasker skrev:
Hej,

I sutterängplan stod fasta garderober monterade och när jag plockade ut dem så hittar jag det som syns på bilden.

Känns ju inte så bra.

Om man skrapar på det så ser man att träet under är i nyskick.

Anticimex besiktade huset före överlåtelse och indikerade att i motsatt hörn i rummet finns det fukt.

Det är därför jag ska lyfta golvet och när jag monterade bort garderoben såg det alltså ut såhär.

Vad tror ni det kan vara?
Har man slipat golv i rummet kanske? Så att det letat sig under garderoberna?
 
  • Gilla
trasker
  • Laddar…
Ska ringa till förra ägaren och höra. Det är ju givetvis inte en omöjlighet!

Det vore ju bättre en svamp eller mögel...
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Idag gjorde jag vattentestet. Jag tog prover från två ställen.

Dels på väggen. Det provet löste sig tämligen omedelbart, på kanske en minut eller mindre.

Dels från golvet. Det provet såg efter kanske 4-5 minuter ut som bifogad bild. Efter cirka 4 timmar som på den andra bilden. Inte i närheten av lika upplöst som prov från vägg.

Då det betedde sig betydligt annorlunda jämfört med det andra, som med stor sannolikhet måste vara salt, måste det betyda att det är något annat.

Några förslag?
 
  • Testresultat med vattenprov från golv; osmält sediment synligt på botten av provglas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en genomskinlig plastbehållare med ett oupplöst, gråaktigt material till synes efter en vattentest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har inga konkreta förslag men du kan med all sannolikhet bortse från mögel eller svamp. Verkar vara något icke organiskt stoft?
 
  • Gilla
trasker
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Har inga konkreta förslag men du kan med all sannolikhet bortse från mögel eller svamp. Verkar vara något icke organiskt stoft?
Det skulle ju vara ut utmärkt!

Kan det kanske vara betong som hamnat där och sedan fällt ut salt?

Om man tittar på bilden så ser det ju ut som att damm från betongen ligger på många ställen i tunt lager.

Man har spacklat och putsat väggen och sedan inte städat upp. Ganska illa att det ser ut som det gör under en garderob.
 
  • Betongdamm och spackelrester på trägolv under en ouputsad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stoft kan formera sig på olika sätt av vibrationer. Någon kanske slipat/borrat i grannskapet så att befintlgt damm formerat sig på detta sätt. Personligen skulle jag nog ta fram dammsugaren och se problemet som löst. Virket verkar ju torrt och oskadat.
 
  • Gilla
trasker
  • Laddar…
Jag vet vad det är nu! som jag sa med dammsugaren, det har slipats med en giraff som varit kopplad till en dammsugare, det där är slipdam från lätthandspackel.
 
  • Gilla
trasker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.