Jag hade en kille från vattenfall hemma som fixade en läcka vid mätaren i fjärrvärmecentralen. Ett bifynd i sammanhanget är att expansionskärlet troligen är paj. Dvs det verkar inte vara någon gas kvar i det. Detta är alltså en vanlig fjärrvärmecentral i en villa. Expansionskärlet är en röd rektangulär historia ca 50cm långt. Det är väl förtryckt. Dvs det levereras med ett visst tryck i gumiblåsan.

Killen som var här lättade på ventilen på gassidan och konstaterade att det inte pös ut någon luft/gas där. Därför trodde han att membrandet var trasigt.

Men om membranet är trasigt, borde det då inte läcka ut radiatorvatten ur gasventilen? Är det kvävgas i sådana här förtryckta expansionskärl? Går det att pumpa upp gummiblåsan igen?
 
O
O Olf Oggler skrev:
Men om membranet är trasigt, borde det då inte läcka ut radiatorvatten ur gasventilen?
Ja, men lite beroende på hur trasigt det är så dröjer det innan det läckt ut tillräckligt mycket vatten för att det skall märkas.
O Olf Oggler skrev:
Är det kvävgas i sådana här förtryckta expansionskärl?
Ibland. Det går dock bra med vilket som och oavsett vad det var i din kärl från början går det bra att fylla på med luft nu.
O Olf Oggler skrev:
Går det att pumpa upp gummiblåsan igen?
Om membranet är helt går det utmärkt. Du måste dock tömma kärlet på vatten först så att du enbart har förtrycket kvar annars vet du inte hur stort det är. Har du en genomtänkt installation kan du isolera kärlet av just den anledningen. Har du inte det blir det jobbigare och du kan behöva tömma delar av systemet. I det fallet är det nog läge att fixa isolation så du slipper krångla nästa gång. Det är helt normalt att ett expansionskärl tappar tryck över tid och behöver fyllas på.
 
Redigerat:
Tack för tipsen.

Jag tror det sitter ventiler så att det går att stänga av vattnet ovanför expansionskärlet. Men man vill ju inte få in luft i systemet i onödan. Skulle man kunna tänka sig att göra så här:
1) Man tager sig en vanlig cykelpump och pumpar in lite luft i expansionskärlet. Kanske att man får tappa ur lite vatten så att trycket i systemet inte blir för högt. Och det gäller ju att inte pumpa i för mkt volym luft.

2) Sedan utvärderar jag och ser om expantionskärlet behåller luften.

3) Om det inte håller luften så byter man ut det. Om det håller luften så tömmer man det på vatten och fyller på upp till angivet tryck (0,5 bar).

På så sätt slipper jag ju tömma expansionskärlet flera gånger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.