Hej!
Jag funderar på att renovera tvättstugan i källaren till vårt 30-tals hus till badrum. Taket är är slags putsat tak med vass som "armering". För att få lite mer bygghöjd funderar jag på att riva ner det taket för att komma in till brädtaket. Är det nån som har nån synpunkt på det lämpliga att ta bort ett "vasstak"?
/Hubbe
 
Hubbe skrev:
Är det nån som har nån synpunkt på det lämpliga att ta bort ett "vasstak"?
Visst kan du plocka ner det, fram med kofoten bara! ::) Men det är ett riktigt skitjobb. :p Plockar själv ner putsfasaden på kåken, den är också armerad med vass + kycklingnät. :p :( >:(
 
Prova förts att knacka ett litet hål för att kolla om du verkligen vinner mer än cirka 1 cm, tjockare än så var inte putsen i vårt tak
 
Jag är i samma situation. Dock inte pga få högre takhöjd, utan för att byta isoleringen mellan källare och 1:a plan. Dessutom skall jag passa på och dra om elen.

Det lär ju gå åt några plast-/pappsäckar...
 
Putsen och vassen sitter i vårt fall på glespanel som är 2 cm ungefär (lite olika på olika ställen) så vinsten blir 2 cm + putsen som kan vara 1,5-2,0 cm. Sen får man naturligvis räkna bort det nya taket, men sån däringa huntonit är ju inte så tjock, 5-6 mm bara.
 
Tack för synpunkterna!
En fråga till HakanJ:
Kan du beskriva mer i detalj ur ditt nya tak ser ut? Material, isolering, fuktskydd mm
/Hubbe
 
Hubbe skrev:
Tack för synpunkterna!
En fråga till HakanJ:
Kan du beskriva mer i detalj ur ditt nya tak ser ut? Material, isolering, fuktskydd mm
/Hubbe
Ha ha, hade jag haft det klart hade jag i detalj beskrivit vad jag gjort, men..... Hittills har jag bara rivit ned putsen och glespanelen + tagit bort isoleringen i två "celler" för att se hur det ser ut. Isoleringen bestod av torv, samma som takisoleringen (utan luftspalt !??) + en massa bråte som ölflaskor från 1920 och gammalt trasigt fönsterglas. Om jag har tänkt ha spottar i taket skulle det vara perfekt och ersätta torven med stenull, men det har jag inte bestämt ännu..... Det är fortfarande i planeringsstadiet efter 4-5 år. ;)

Fundering jag har haft: Byggplast i taket.....? Det har ju fungerat bra hittills, och ska man inte ha dusch direkt under tror jag inte det behövs. Rätta mig gärna om jag tänker fel. Numera använder man ju källare till annat, och en luftavfuktare är nästan standard i var mans källare.

Jag har hittills inte gjort mer än att jag dragit en massa VP-rör hit&dit i taket för den nya elcentralen (som oxå är ett projekt som hamnat i långbänk).
Man måste låta ideér mogna.... Nu har jag även bestämt att jag ska dra om värmerören till källartaket, vilket fördröjer den "slutliga touchen" ett par år.

Senaste ideén kring material som tak är pärlspont. Tunnt och väldigt vanligt på 20-talet. Jag försöker följa husets ålder i utseende och materialval, men utan att gå till överdrift.

\H
 
Hej igen!
En följdfråga -
Hur gör man med ev diffusionsspärr?
Räcker det med fuktspärr i taket vid t.ex. duschplats?
/Hubbe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.