Vi ska som sagt bygga ett hjältevadshus
och vi funderar på att föra upp garaget
själva och därmed spara nästan 20 000kr

Garaget kommer i färdiga block och min
fråga är om det är svårt att göra det själv?

Kan det bli billigare att låta en lokal snickare
föra upp garaget??

mvh Annika
 
Hej,
Har nyligen hjälpt till att sätta upp ett Mellby modulgarage.
Är man 2-3 som hjälper till så gör man det mesta på en rejäl helg, förutsatt att man inte är helt ohändig med hammaren.
Då var plattan som garaget står på redan på plats innan.
Återstår gör montering av själva porten och lite småjobb med hängrännor och liknande.
Se till att få en bra byggbeskrivning som visar hur man har tänkt att det skall monteras.
//GoForIt
 
Ett litet, men ändå, tips kan ju vara att be att få arbetsbeskrivningen ett tag före ni får garaget. Då har ni tid att noga titta igenom beskrivningen och bli "hemma" på varje moment. På så sätt kan ni slippa mång atveksamheter vid resnignen oc hsamtidigt spara massa tid...

 
tack för svaren!

Min käre fader ställde en fråga om hurvida
plattan är förberedd för "blocken" eller
om man måste borra för fästena till blocken
i plattan.... jag fattar inte vad han menar
nån annan som gör?

Mvh Annika
 
Jag har inte själv byggt garage i byggsats men jag tror nog jag förstår vad han menar...

När man gjutit plattan skall man fästa väggarna på ett eller annat sätt. Den vanliga är att man borrar ner i plattan och sätter expanderbult som man sedan fäster syllen i (den nederst liggande regeln på väggen). Mellan plattan och syllen skall det ligga syllpapp eller dylikt.

Det din far menar är nog huruvida dessa expanderbultar är på plats eller ej (jag skulle bli mycket förvånad om de är det innan väggarna kommit...).
 
Mellbygaraget som jag var med och monterade fästes i betongplattan med hjälp av vinkelbeslag som dels fästs vid skarven mellan två väggblock och dels då i plattan. Våra monterades i lecasten (som fanns under den tunna betongen) med hjälp av rejäl fransk skruv. Skruv väljer man efter vilken typ av underlag man har.
//GoForIt
 
tack för svaren! :)
 
Hej Inger,

Du som så lägligt (för mig ;)) sitter med en massa priser kan väl tala om vilka som ser prisvärda ut, eller i alla fall vilka som ligger i prisklasserna under Mellby. Jag håller med om att Mellbygaragen ser fina ut. Men som sagt priset drar iväg... :(
 
Tja - storleken har vi diskuterat intill det oändliga, och i det här fallet är det jag som vill ha större än sambon vill. :) Men vi har väl enats om en sisådär 6 x 6 eller 7 x 7 m. Dubbelgarage alltså och gärna med 38 graders taklutning för att få ett rejält förvaringsutrymme eftersom vi inte har någon vind att tala om på det blivande huset.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.