Har klantat mig och tappat ett gjutjärnslock så att lite av kanten på glashällen sprack. Har ni några förslag på vad jag kan fylla med för att inte skära mig på kanten? Plastic padding-Kemisk metall? Gärna något som går i grått/svart och tål vatten, fett och lite värme.
 
  • Sprucken kant på en svart glashäll med synligt skadat område där kanten möter bänkskivan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns en överhängande risk att det sprider sig (sprickor)
Jag skulle rek att byta glaset. Är det en induktionshäll?
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Ja det är induktion. Vet inte om det finns glas till denna. Ikea/Whirlpool som är 8 år gammal. Blir att köpa en ny tids nog men vill ändå testa att laga först. Sprickan är inte så lång än. Funkar väldigt bra i övrigt.
 
Epoxi.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
BirgitS
Laga det med epoxi tills du hittar en eventuell reservdel.
 
Verkar som att reservglas kostar dubbelt så mycket som hällen gjorde. Får bli epoxy. Verkar finnas många olika sorter, någon som har förslag på vad jag bör använda? Har aldrig använt epoxy tidigare.
 
Det finns lite olika styrka och färg. Kör en transparent och blanda i lite svart så det ser ut som hällen. Bygg gärna en form, går bra med t.ex. silvertejp om du får till formen. Sen vaxar du formen med t.ex. bilvax eller något likvärdigt som släpper lätt.

För att hålla nere investeringen skulle jag köra:
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/epoxilim/snabb-epoxi-2000035423

Bara att blanda 50/50, brukar köra med en örontops på små objekt. Härdar snabbt från blandning så du får förbereda innan
 
  • Gilla
Höga Berget
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det finns lite olika styrka och färg. Kör en transparent och blanda i lite svart så det ser ut som hällen. Bygg gärna en form, går bra med t.ex. silvertejp om du får till formen. Sen vaxar du formen med t.ex. bilvax eller något likvärdigt som släpper lätt.

För att hålla nere investeringen skulle jag köra:
[länk]

Bara att blanda 50/50, brukar köra med en örontops på små objekt. Härdar snabbt från blandning så du får förbereda innan
Låter bra! Flyter det ut och blir slätt eller ska/kan man slipa när det stelnat? Och vad använder jag för färgämne?
 
Sot. Testa först någon annanstans.
 
Med lite tur så håller det med Epoxi. Men dom brukar spricka ungefär som en bilruta, då bör man inte fortsätta använda den då det kan läcka ner fukt i elektroniken.
 
R RoBo skrev:
Med lite tur så håller det med Epoxi. Men dom brukar spricka ungefär som en bilruta, då bör man inte fortsätta använda den då det kan läcka ner fukt i elektroniken.
Nej skulle det spricka så får jag byta. Nu är sprickan bara 20mm och har inte växt. Tror mest det var kanten som tog smällen.
 
Den jag länkade rinner inte ut så bra, ungefär som vanligt lim. Den i större burkar flyter ut ungefär som yoghurt.
 
  • Gilla
Höga Berget
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Den jag länkade rinner inte ut så bra, ungefär som vanligt lim. Den i större burkar flyter ut ungefär som yoghurt.
Ok, men det verkar gå att slipa så då kan jag snygga till ytan lite. Återkommer med bild när det är klart.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Skulle ha tagit ett borr avsett för glas och borrat genom hällen försiktigt där sprickan slutar så den inte tar sig vidare, sen fyllt med epoxi eftersom.
 
  • Gilla
Ruttenrot och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.