Har problem med att hitta ett vettigt ställe att sätta parabolen på och jag fick då veta att en faster har sin parabol på vinden och att det funkar utmärkt......hon har visserligen papptak och jag har betongpannor.

Funkar det att sätta parabolen på vinden om man har betongpannor?
 
Spontant: Nej

Men jag har aldrig provat så invänta fler svar innan du tror på mig!
 
Jag tror inte heller på det eftersom lövverket på ett träd är tillräckligt för att störa mottagningen....
 
Nej det finns inga planer på att det skulle fungera. Det måste vara helt fritt mot himlen för att det ska fungera tillfredsställande. Se bara vad lite snö på LNB:n gör för mottagningen  :-/

// Lidman
 
Antingen har din faster mycke hål i sitt tak och bör ringa efter snikare direkt eller så har hon missupfattat vad en parabol är och menar vanlig annten. En parabol kan i vissa gynsamma lägen ställas bakom en fönserruta om man har bra grejer och tunt fönster men att tro att det funkar genom papp och råspont är helt omöjligt.
 
Detta måste vara en webb-anka.

Bara lite snö på antenen gör att jag tappar 20-30% av signalstyrkan, rejält snöfall stör ut totalt. att lägga betong framför skulle vara rena döden för mottagningen. Sen kommer det praktiska problemet hur man ska lyckas rikta in antennen utan att kunna ta ut några riktningar. En vanlig kompass lär felvisa i närheten av all spick och bleck från takstolarna plus ev elledningar

 
Bob_the_builder
Nej, det låter helt orimligt. Ju högre frekvenser man ska ta emot desto känsligare är de för hinder. Gigahertzsignaler (satellit) tål inte ett yttertak framför parabolen.
 
Helt spontant låter det som att hon har sin antenn på vinden....inte parabolantenn.
Dvs att hon tex har vanliga analoga 1:an, 2:an o 4:an eller ett boxerpaket.

;)
 
Jag har hört med dem igen idag och hon påstår att det är en parabol på vinden och att hennes man kikar på sina Iranska TV-kanaler med den..... :surprised: :surprised: :surprised:

Jaja...jag sätter min på gavelspetsen fast det kommer att se för jäkligt ut.... :'( :-/
 
Den parabolen skulle jag vilja ha för då skulle jag kunna ta in BBC utan min 1.8 meters i trädgården. Och ang din egna placering så kanske den kan döljas genom att sättas över nock på andra galven om den nu syns från väg eller nått.
 
Jesca_j skrev:
Jag har hört med dem igen idag och hon påstår att det är en parabol på vinden och att hennes man kikar på sina Iranska TV-kanaler med den..... :surprised: :surprised: :surprised:
Du måste ju bara åka dit och fotografera underverket och visa oss hur en sån skapelse ser ut, för det låter minst sagt helt otroligt, om inte revolutionerande.

// Lidman
 
Saken är den att de bor 60mil härifrån, annars hade jag nog åkt över och synat undret! :surprised:
 
Har de ingen digitalkamera (eller känner nån som har) så de kan fota den och skicka bilderna till dig då?

// Lidman

Edit: Det är inte så att de har nån hemlig atomdriven signalförstärkare i källaren? En annan möjlighet är att parabolen kanske är 15 meter i diameter.
 
T
Det finns en teknik där taket används som reflektor och lnb:et sitter då på en stång ut från taket. Det är dock en teknik med dålig verkningsgrad (s.k fresnell-teknik). Det finns också antenner som ser ut som ihåliga runda ringar med spröt ut som har ungefärliga data med 70 cm vanliga paraboler, som då går på runt 4-5.000:-.

Att ersätta en 1,8 m för BBC eller en iransk kanal tror jag inte på, så länge det inte är Hotbird på 13* Öst, då kan man lattja med lite olika antenn-system. Kravet är fri sikt mot satellit oavsett system, det går att ta signal genom fönster, MEN då måste det vara modernt floatglass, ej gammalt med blyinehåll eller modernt E(K)-glas som innehåller ett tunt metallskickt = tji mottagning.

Knata runt i trädgården och se var du kan gömma antenn, den måste inte vara på huset, den behöver bara fri sikt mot sändaren.
 
Tror inte heller på att byta ut min 1.8a men frugan skulle nog bli glad (plus grannarna som tror jag extraknäcker åt NASA) ::) :cool: Och ang lins antenerna så har jag för mig att verkningsgraden på dessa är i ungefär samma storlek som på en vanlig wok så storleken och då även fri sikt blir samma problem om man vill få den inne på vinden. Dock kan ju en lite dyrare variant med bra LNB göra att man kanske skulle kunna klara sig med en 10-20 cm mindre parabol än de som ingår vid köp av box från canaldigital.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.