Hej, jag får tillgång till en nyproducerad lägenhet med 3.80 meter i takhöjd (3.40 i hall, 2.50 i badrum).
Jag vill få till någon form av loft/mezzanineplan för att bättre kunna utnyttja takhöjden.
Kom med tips på var i lägenheten ni hade gjort det.

Tack på förhand!

//Daniel
 
  • Ritning av en nyproducerad lägenhet med indikerade mått för att planera loftbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammelnörden
Jag hade placerat ett sovloft ovanför dörren inne i sovrummet och haft "arbetsrum" på golvytan i det samma. Sovloftet hade jag gjort 2/5 brett av rumslängden. :)
 
BirgitS
Man kan ha sovloft för gäster ovanpå hallen eller ovanpå köket. Beror ju lite på vad det är du saknar för något nu.
 
Hallen eller sovrummet tycker jag. Tror ovanpå hallen skulle bli läckert. Hallen skulle nog bli mysigare också
 
Hallen har ju bara 3,40 i takhöjd, så det blir inte jättebra att ha loft bara där. Man vill nog gärna ha åtminstone 2 meter i takhöjd under loftet, och då kommer det att kännas väldigt instängt i hallen.

Enligt ritningen tycker jag det skulle se bra ut med med loft över soffdelen.
 
BirgitS
Det beror ju på vad loftet ska användas till, är det bara en tillfällig övernattningsplats för unga i 20-årsåldern kan ju en madrass på ett lågt loft vara bekvämare än soffan och mer avskilt än en madrass på golvet i ett stort rum. Men det fungerar förstås inte om man vill ha det mer som ett rum, men jag har t.ex. sett bilder på ett grunt loft som användes som bibliotek och det såg ut att vara ung. 1,5 m högt med låga bokhyllor och kuddar på golvet att sitta på.
 
  • Gilla
Ekna
  • Laddar…
Jag har funderat på olika varianter, men ovanstående är ett förslag. Där den röda linjen är huvudförslaget, men har även funderat på att förlänga det och ha ovanpå köket, eller att göra det lite större på en del av området ut mot vänster som ni ser med linje i andra färger.

Ritning av en lägenhetsplan med röd markeringslinje som föreslagen byggändring, och andra linjer som alternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.