Vi bygger ett diffusionsöppet hus med träfiberisolering. Vi har tänkt lägga trägolv ovanpå betongplatta med golvvärme. Alla golvtillverkare säger att man ska ha ångspärr (plast) under. Min fråga: Behövs detta även när man bygger diffusionsöppet? Att lite fukt kommer in i huset från plattan är ju inget problem för vår konstruktion, men är det så att trägolv (parkett eller massivt) är för täta och förstörs av fukten?

Följdfråga, om man lägger plast under vart tar fukten vägen då? Letar den sig inte ut i kanterna och tränger upp i trästommen?
 
Brukar mest vara ett krav från golvtillverkaren. De vill inte lämna garanti annars. Så du väljer, men om det blir problem med golvet kan det bli svårt att reklamera.
 
Har inget svar, men det är en bra fråga. Jag har också funderat på varför det ska vara plast mellan betongplatta och golv. Jag tänker att fukten kommer till plasten och ventileras ut hur? Det borde kanske inte komma fukt (plattan är ju isolerad och därför varm), men om det inte kommer fukt, varför spärr?
 
Annars riskerar undersidan av parketten att mögla p.g.a. Den fuktiga betongen. Det tar lång tid för dagens betong att torka ut. Speciellt med högre hållfashetsklasser.

Samma anledning till att man har syllpapp under syllen t.ex.
 
Mikael_L
Jag har isolerad betongplatta på mark med golvvärme i.

Jag fattade inte heller det minsta varför det skulle vara plast mellan betong och övergolv och sket följaktligen i det.

Platta med GV och isolerad under kommer ju helt enkelt vara torr, jag kontrollmätte dessutom fuktigheten i plattan innan några som helst golv kom på plats.
Jag tror det bara handlar om att golvleverantörerna vill dels försäkra sig med både hängslen och svångrem dels slippa det krångliga i att försöka förklara att vissa betonggolv kräver plast (de utan isolering under, ev även du utan golvvärme) och andra golv inte.
 
Normalt brukar man inte vilja ha trä direkt mot betong. Varken under regelstommar eller golv. Det tar många veckor för en betongplatta att torka ut till de 90% RF som behövs för vanlig parkett MED plast. Att plattan är isolerad under spelar egentligen ingen roll. Golvvärmen gör så klart att den torkar ur snabbare. Men vid ett nybygge så kommer nästan alltid golvläggningen innan värmekällan installeras som kan driva golvvärmen. Om man inte har ett pannrum med synligt betonggolv eller har en tillfällig panna som kan värma golvvvärmen

Ett bjälklag av betong som är fri från täta material under ovh över kan ju torka ut åt två håll. En betongplatta på mark kan bara torka åt ena hållet

Nu tänker jag nygjuten betong.
 
Vi byggde ut huset under 2018. Plattan gjöts i mitten på juni. Parkett lades i början på november. Vi skippade plast och körde bara med underlagsfoam.
 
Mikael_L
Ja lite så är det förstås.
Min platta fick torka i 9 månader, och hade då kommit ner till 83% RF.

Men visst är det ett problem att de i flesta husbyggen lägger man golv i innan betongen nått godkänd fuktnivå.
 
Vi gjöt plattan i juli och kommer lägga golvet om ca en månad. Vi har haft golvvärmen på i två månader. Med ovanstående kommentarer känner jag mig trygg att skippa plasten!

Jag tror också som Mikael_L att rekommendationen kommer sig av att golvleverantörerna vill friskriva sig allt ansvar. Sätter man upp ett hus en vecka efter gjutning, vilket inte är ovanligt med serietillverkade villor, kan man såklart få alla möjliga fuktproblem. Med vårt lösvirkeshus som byggs i maklig takt är situationen en helt annan.
 
M Mike.t skrev:
Vi gjöt plattan i juli och kommer lägga golvet om ca en månad. Vi har haft golvvärmen på i två månader. Med ovanstående kommentarer känner jag mig trygg att skippa plasten!

Jag tror också som Mikael_L att rekommendationen kommer sig av att golvleverantörerna vill friskriva sig allt ansvar. Sätter man upp ett hus en vecka efter gjutning, vilket inte är ovanligt med serietillverkade villor, kan man såklart få alla möjliga fuktproblem. Med vårt lösvirkeshus som byggs i maklig takt är situationen en helt annan.
Hej, längesedan nu men hur gick det med golven? Lade ni utan plast och har ni märkt något sedan dess? Är i samma sits och velar fram och tillbaka:)

Mvh Andreas
 
Mikael_L
Jag struntade som sagt i plasten och har inte märkt något konstigt utav det beslutet.
Hade dock som jag skrev en ganska vältorkad platta, som hade fått torka nästan ett år innan golv kom på.
 
Hoppar in i denna tråd med en relaterad fråga:

Vårt bygge har en välbrunnen platta som den står på. Dock består den av fyra olika delar:

1. isolerad platta med golvvärme (eldriven)

2. isolerad platta utan golvvärme

3. oisolerad platta där 5 cm cellplast kommer att läggas löst ovanpå innan golvläggning genomförs.

4. en liten del av plattan - ca 4-5 m2 - som tyvärr förblir oisolerad även när golvet ska läggas.

Såhär kan det ibland bli när man bygger ihop olika huskroppar och när nivåskillnader ska bli rätt dem emellan.

Behöver jag lägga plast?

För område nr 3. är det bättre att ha plasten under eller ovanpå cellplasten?

Golvet som ska läggas är golvabia trägolv 7 mm.

Tack för era svar.

Erik
 
Mikael_L
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
För område nr 3. är det bättre att ha plasten under eller ovanpå cellplasten?
Ovanpå cellplasten, samma princip som i väggar, plasten ska vara närmast den fuktiga varma sidan.
Cellplasten tål ju ev markfukt, annars skulle man inte kunna ha den under betong, som man gjuter alla plattor idag.

I övrigt. Tja, den plattan som har golvvärme och isolerad under kommer ju alltid vara torr, de andra är aningens mer osäkra.
Är det alldeles för dyrt eller jobbigt att lägga plast över allt, bara för att ...
...för att slippa fundera och chansa ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.