A
Det kan också vara jag som var för snabb...
:oops:

25 cm från golvovansida kan vara gränsfall. Det hela beror på golvtjocklek och hur mycket lägre sulan ligger.

Titta i dina ritningar för att vara säker!
 
  • Gilla
Fieldstreet
  • Laddar…
F Fieldstreet skrev:
Ok! Jag trodde att väggarna gick en bra bit djupare än golvet...
Det kan vara vilket som.
Bärande väggar i gamla hus ska alltid ha sula. Andra mellanväggar kan ha det, eller stå direkt på golv"kakan".
 
  • Gilla
Fieldstreet
  • Laddar…
Jag ska försöka sätta fart i helgen igen, har inte tillräckligt med energi efter jobbet om dagarna.

d8bbc571fe749f5e92d66bd01b589bbc.png

Det här känns ju som om det skulle kunna vara min källare. Jag har lera direkt under plattan, det borde väl helst ligga singel eller makadam där?

Även fast jag bara bilat upp runt rören och inte hela golvet, bör jag återfylla det jag grävt upp med singel eller ska jag skicka tillbaka leran i?

Har fortfarande inte fixat bilderna, sorry för det :D
 
Återfyll med det du grävt upp, annars kanske du får ett stråk med väldigt hög fukthalt om du har ett "öppet dike" under betongen..
 
Ok jag skickar tillbaka leran sen då :)
Räcker det med att man trampar ner och plattar med spade?
Får nog inte plats med en sån där stampmaskin på det jag bilat upp.

Här har jag nyss börjat, med den underdimensionerade maskinen lokala byggfirman hade.. Vi har en stor och en större sa han, det räcker med den stora för det du ska göra. Jag tog den större och det kändes ändå som jag fick slita väldigt mycket mer än vad jag hade fått göra med de rekommenderade verktygen i tråden.
Renoveringsarbete med borr i förgrunden, öppnat golv och avloppsrör, samt en blå hink och städutrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har jag jobbat på bra många timmar..
Uppbruten betonggolv i ett pågående byggprojekt med synliga rörledningar och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Oh no..Vatten
Ett delvis uppgrävt gammalt avloppsrör täckt av smuts och rester, synligt i ett grävt dike under ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


The point of no return. Körde med vinkelslip och tigersåg som föreslagit i tråden, funkade skitbra. Satte på en muff med en ändpropp(eller vad det nu kallas) tills jag har tid att fortsätta. Kanske inte optimalt, men fallet åt andra hållet är ok och har ca 6 meter till nästa anslutande rör.
Uppbila golv med grävt dike som visar rörarbeten och en temporär ändpropp på röret, omgiven av lera och betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här fräsch var undersidan på röret där köket kommer ner. Röret från golvbrunnen ligger under och det hade flera hål på undersidan det med.
Gamla skadade avloppsrör med synliga sprickor och skador omgivna av grus och betongrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag måste fortsätta så fort tiden och orken infinner sig då jag kopplat bort köksavloppet. När jag fick se vattnet ville jag bara slänga dit nya rör på det jag gjort hittills, men tog ett foto in i kvarvarande rör och känner att jag måste fortsätta. Inga bajsrör, men varnar ändå för känsliga tittare ;) Matfett och lera(?)
Närbild av ett gammalt avloppsrör med ackumulerat matfett och lera, behov av rengöring synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävde ur det värsta av det där med en pinne och tog ett till foto.
Närbild av igensatt avloppsrör med synlig ansamling av matfett och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bara att fortsätta....
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Fy fan, åk o skaffa en större bilmaskin, den där kommer ta knäcken på dig.
 
  • Gilla
Fieldstreet
  • Laddar…
F Fieldstreet skrev:
Här har jag jobbat på bra många timmar..
Hehe..
Visserligen knäcker jag betong professionellt, men det där är inte ens en timmes jobb för mig..;)

Jag lutar mer åt att ditt vatten kommer ifrån den dåliga stammen än åt att det skulle vara grundvatten.

Kämpa på, kommer bli kalasbra det här (y)
Men om möjligt så skaffa en större bilmaskin.
 
  • Gilla
Fieldstreet
  • Laddar…
Tack för era svar!

"Skruvdragaren" :crysmile: jag håller med, den var absolut värdelös att hålla på med, ryggen har just återhämtat sig någorlunda..

Fick tag i en Hilti-TE1000 i grannstaden, så imorgon sätter jag fart igen. :)

Har börjat fundera på rör och golvbrunn. Trodde plast var standard överallt men såg att Purus har rostfritt och gjutjärn som de rekommenderar för källare. Dock så kommer denna brunn aldrig utsättas för något starkare än tvättmedel, så plast kanske räcker?

De befintliga rören är halvt ingjutna i plattan och jag tänker att jag måste göra lika för att kunna få fallet bra till vart jag nu bestämmer mig att ansluta på det gamla.

Schematisk ritning av avloppssystem i källare med markerade rör och golvbrunnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppdaterade bilden, jag tror att det går ett rakt rör från brunn #7 till inspektionslucka #5. Jag tar antingen bort röret hela vägen från tvättstugan eller så stannar jag innan röret från #4 toaletten. Hur som helst så måste #6 kopplas på(även om det ytterst sällan kommer användas så vill jag ha det kvar som säkerhet då det finns en vattentank där inne).

https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/avloppsror/avloppsror-forgrening-45-2000023053 sån för att koppla på #6?

Är det dumt att köpa från biltema eller är de lika bra som byggvaruhusens grejor?

https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/avloppsror/overgangskoppling-2000033538 sån mellan nytt plast och befintligt gjutjärn?

Tacksam för era svar, skulle inte bli nåt utan er kunskap det här :crysmile:
 
Kör genomgående plast, även golvbrunnar.
Om du har möjlighet så bila upp och byt allt!..
Lika bra när du ändå är i farten.

Går fint med BT grejer, men har du kollat nätbutikerna? Rörprodukter, rinkaby mm
 
Instämmer, beställ från Rinkaby så slipper du åka någonstans. Bäst pris för kvaliten
 
Gråa avloppsdelar som förläggs i mark eller gjuts in ska bara märkta "BD"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.