M
Jag har köpt en sommarstuga från 1974 som står på krypgrund på berg där jag börjat med att riva golvbjälklaget i hall/kök/matrum då det stank mögel i den delen. Misstänker att det är linoleummattan som stängt in fukt som trängt upp från marken.
Det tycks vara någon svart plastfole som legat mellan golvspånet och isoleringen/reglarna. Jag har nu reglat upp med nytt material och kommer att lägga slätspont som s.k. "sommarstugegolv".

Nu till frågan; ska jag ha någon ångspärr? Jag tycker det känns dumt att bygga in fukt, men jag kanske tänker fel...

Jag kommer även efter hand att plasta in berget under, samt installera Trygghetsvakten samt tillhörande utsugsfläkt.

Tacksam för input
 
R
M Måstegöraalltsjälv skrev:
Jag har köpt en sommarstuga från 1974 som står på krypgrund på berg där jag börjat med att riva golvbjälklaget i hall/kök/matrum då det stank mögel i den delen. Misstänker att det är linoleummattan som stängt in fukt som trängt upp från marken.
Det tycks vara någon svart plastfole som legat mellan golvspånet och isoleringen/reglarna. Jag har nu reglat upp med nytt material och kommer att lägga slätspont som s.k. "sommarstugegolv".

Nu till frågan; ska jag ha någon ångspärr? Jag tycker det känns dumt att bygga in fukt, men jag kanske tänker fel...

Jag kommer även efter hand att plasta in berget under, samt installera Trygghetsvakten samt tillhörande utsugsfläkt.

Tacksam för input
https://www.lfs-web.se/trygghetsvakten fragor och svar.htm
Hade nog köpt en vanlig avfuktare.
 
  • Gilla
Dellbrant
  • Laddar…
M
Ok, men ångspärren då?
 
R
  • Gilla
Måstegöraalltsjälv
  • Laddar…
plasta mot berget och sen difföppet i bjälklaget, så har jag gjort hos mig.
 
  • Gilla
Måstegöraalltsjälv
  • Laddar…
Svårt läge. Men plast i bjälklaget mot krypgrund har troligtvis liten påverkan på ev fuktproblem i grunden. Fukttransport från uppvärmda utrymmen till kallare utrymmen sker nog främst via konvektion och inte via diffusion. Dvs via uppvärmd luft dom tränger ut i kallare utrymme och därmed släpper ifrån sig fukt.

Däremot rekommenderar nog samtliga tillverkare av trägolv plast under golv om golvet är en del av klimatskal.

Själv har jag varit noga med plast i väggar o tak. Men struntade i det när jag renoverade bjälklaget och la ett nytt furugolv. Men sen har jag också Sveriges torraste krypgrund...
 
  • Gilla
Måstegöraalltsjälv
  • Laddar…
Jag hade absolut inte satt in plast i bjälklaget i det huset. Däremot hade jag definitivt gjort det på botten av grunden. Det är där du skall stoppa fukten.
 
  • Gilla
Måstegöraalltsjälv
  • Laddar…
R
Ingen ide att lägga plast på berget om du inte kan få det helt tätt, tejpade skarvar osv. Sen skall plasten upp en liten bit på grundmuren och nypas fast med lister så att det blir tätt.

1. Ser du berget i hela krypgrunden?
Eller finns det ställen med makadamm som ev döljer stående vatten?
2. Har du en otät skarv mellan grundmur och berg så det läcker in vatten?
3. Har du spricker i berget så det läcker upp fuktig luft?
4. Kan du fylla upp grunden med makadamm för att få ett jämt underlag för plasten?

Köp en trådlös hygrometer så att du får koll på hur stort problemet är.

En risk med plast är att du får en fuktbelastad grundmur. Syllpapp? Bärlina tryckt? osv.

Bor du permanent i stugan?
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
M
R RapidSledge skrev:
Ingen ide att lägga plast på berget om du inte kan få det helt tätt, tejpade skarvar osv. Sen skall plasten upp en liten bit på grundmuren och nypas fast med lister så att det blir tätt.

1. Ser du berget i hela krypgrunden?
Eller finns det ställen med makadamm som ev döljer stående vatten?
2. Har du en otät skarv mellan grundmur och berg så det läcker in vatten?
3. Har du spricker i berget så det läcker upp fuktig luft?
4. Kan du fylla upp grunden med makadamm för att få ett jämt underlag för plasten?

Köp en trådlös hygrometer så att du får koll på hur stort problemet är.

En risk med plast är att du får en fuktbelastad grundmur. Syllpapp? Bärlina tryckt? osv.

Bor du permanent i stugan?
Huset står på lätt sluttande berg som är ganska slätt och fint, dock har Roslagsbyggare som uppförde huset 1974 gjutit på lite betongkakor här och var. Vet ej om de gjutit in organiskt material, det låter ihåligt när jag knackar på den ytan.
Jag upplevde syllen som lite fuktig då jag rev delar av golvbjälklaget, det ligger gammal tjärpapp mellan syll och mur.

Den delen av huset som står upp mot berget, där är det endast 35-40 cm att vinka på, som mest har jag cirka 80 cm i kryphöjd.

Detta är ett fritidshus, men jag är allergisk mot luktande hus och känner direkt på lukten om en person bor i ett "källarhus" .

I sommar tänkte jag krafsa bort allt runt muren och täta mot berget, kallasfalt?
 
R
M Måstegöraalltsjälv skrev:
Huset står på lätt sluttande berg som är ganska slätt och fint, dock har Roslagsbyggare som uppförde huset 1974 gjutit på lite betongkakor här och var. Vet ej om de gjutit in organiskt material, det låter ihåligt när jag knackar på den ytan.
Jag upplevde syllen som lite fuktig då jag rev delar av golvbjälklaget, det ligger gammal tjärpapp mellan syll och mur.

Den delen av huset som står upp mot berget, där är det endast 35-40 cm att vinka på, som mest har jag cirka 80 cm i kryphöjd.

Detta är ett fritidshus, men jag är allergisk mot luktande hus och känner direkt på lukten om en person bor i ett "källarhus" .

I sommar tänkte jag krafsa bort allt runt muren och täta mot berget, kallasfalt?
"I sommar tänkte jag krafsa bort allt runt muren och täta mot berget, kallasfalt?"

1. Fixa hårkärl om det inte finns. Finns lite flexiblare betonger osv för övergången hålkärl berg.
2. Asfalt.

Kolla runt på finja, weber, heydi.se osv de har bra instruktioner.
 
  • Gilla
Måstegöraalltsjälv
  • Laddar…
M Måstegöraalltsjälv skrev:
Huset står på lätt sluttande berg som är ganska slätt och fint, dock har Roslagsbyggare som uppförde huset 1974 gjutit på lite betongkakor här och var. Vet ej om de gjutit in organiskt material, det låter ihåligt när jag knackar på den ytan.
Jag upplevde syllen som lite fuktig då jag rev delar av golvbjälklaget, det ligger gammal tjärpapp mellan syll och mur.

Den delen av huset som står upp mot berget, där är det endast 35-40 cm att vinka på, som mest har jag cirka 80 cm i kryphöjd.

Detta är ett fritidshus, men jag är allergisk mot luktande hus och känner direkt på lukten om en person bor i ett "källarhus" .

I sommar tänkte jag krafsa bort allt runt muren och täta mot berget, kallasfalt?
Hur gick det hela. Blev du av med lukten?
 
M
S Stugmannen skrev:
Hur gick det hela. Blev du av med lukten?
Hej,

Ursäkta mitt mycket sena svar! Jag är bara inne periodvis på detta forum.
Jag fick bort mycket av lukten, grävde upp runt huset och det var ganska grunt då huset står på berg. Hittade en ficka, skreva där det samlades vatten som sedan läckte in mellan muren och berget. Där byggde jag en pumpgrop och installerad en länspump med nivåvakt.
Bättre blev det, dock är det någon lite honungsaktig lukt som bara jag känner när jag öppnar entredörren. Alltid när jag har med mig någon gäst till stugan så får de öppna dörren och dra första sniffen och resultatet är alltid att jag får höra; ”näe jag känner ingenting!”

Mvh
Micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.