Att man inte får använda bilder eller som i detta fall en logo hur som helst , är jag på det klara med.

Håller på att skapa ett dokument med samlad information och referens länkar, som jag tänkt att lägga ut på nätet

Dessa länkar hade jag tänkt att "bygga in i dess referens-sidans logo .

ex att jag i dokumentet har byggahus logon som referens, som i sin tur är länkad till den sida på byggahus som stöder det jag lägger fram i dokumentet.
Vad tror ni ,skulle jag vara på rätt sida om lagen under dessa former?

Det jag funnit på nätet i frågan är detta
"A logo or trademark is any photograph, word, or symbol used to identify a brand, service, or product. You need permission to use a logo unless it is for editorial or information purposes, such as when a logo is used in a written article or being used as part of a comparative product statement."

Vet att detta inte har något med hus eller bygga att göra men
ni är många här på forumet som är duktiga på att tyda och utvärdera lagen ;)
 
Med utgivningsbevis så kan du använda det i journalistiskt syfte, om det du skriver har en koppling till logotypen.

Logotypen är antagligen varumärkesskyddad och upphovsrätten gäller så du kan inte använda ett annat företags varumärke i din näringsverksamhet. Du kan t.ex. inte lägga ett annat företags logotyp på din hemsida och säga att ni samarbetar med företaget utan deras samtycke. Om du som privatperson lägger upp företags logotyper på din personliga hemsida så är det frågan om hemsidan kan klassas som näringsverksamhet eller inte. Se länken nedan.

Källa: https://lawline.se/answers/anvandning-av-varumarken
 
  • Gilla
SimonThn
  • Laddar…
Nej, du får inte fritt använda logotyper till länkar utan tillstånd från ägaren.
En hel del företag har information på sina hemsidor hur deras logotyper får användas. Hittar du inte den informationen kan du fråga företaget om du får använda den.
Är det inte misskrediterande för företaget brukar det inte vara några problem.

Ett exempel på hur det kan se ut hos företag finns på: https://www.swedbank.se/om-oss/om-webbplatsen/lanka-till-swedbank.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.