M Myckling skrev:
Något som också är tydligt med medias ständiga nyheter om räntehöjningar är hur storstadsfixerad media är. I stora delar av landet har det väldigt liten betydelse för fastighetsägaren om räntan är 1% eller 5%. Då kan det vara värre att bränslepriset närmar sig 17 kr litern då man inte kan göra som svealänningen och köpa ett månadskort för 800 kr. och åka hur mycket som helst.
Det har du helt klart en poäng i!
 
C crappyusrname skrev:
Nordea uppmanar bolånekunder att binda sina lån, samtidigt som dom sänker räntorna. Den som lever får se men ärligt talat så känner väl jag spontant att när banken uppmanar mig att slänga ännu mer av mina pengar till deras enorma vinsthög så gör jag tvärtom...

[länk]

Nu ser väl inte jag att" att kunderna ska börja fundera på att binda." är detsamma som en uppmaning att binda?
Men håller med att rörligt alltid lönar sig över tiden. De få tillfällena sista 25 åren det faktiskt lönat sig att binda är inget argument för.
Men för den orolige med begränsad marginal kan det ändå vara ett alternativ för att uppnå bättre nattsömn.

Slutligen är det inte så att bankerna tjänar mer på kunder som binder än de som har rörligt, det är inte så att bankerna övertar risken för kraftigt ränteuppjuck från kund utan man binder själv motsvarande
 
Z Zodde skrev:
Nu ser väl inte jag att" att kunderna ska börja fundera på att binda." är detsamma som en uppmaning att binda?
Men håller med att rörligt alltid lönar sig över tiden. De få tillfällena sista 25 åren det faktiskt lönat sig att binda är inget argument för.
Men för den orolige med begränsad marginal kan det ändå vara ett alternativ för att uppnå bättre nattsömn.

Slutligen är det inte så att bankerna tjänar mer på kunder som binder än de som har rörligt, det är inte så att bankerna övertar risken för kraftigt ränteuppjuck från kund utan man binder själv motsvarande
Ok, kanske inte en direkt uppmaning, men lite skrämsel för att säkra att kunden låser sina lån under ett antal år i banken (eller betalar för att byta) och säkrar vinsten.

Men absolut, för den orolige kan det säkert ge en bättre nattsömn, personligen så tror jag mer på att lägga undan pengar för en buffert (med avkastning om man är lite av en gambler :cool:) om räntan börjar ticka uppåt.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Vi köpte vårt hus för 3,500,000kr maj 2015 (tillträde feb 2016). Vi gick in med 950,000kr i cash. Vi fick 1,59% ränta vid tecknandet. Vi har amorterat i snitt runt 8500kr per månad. Vi amorterar egentligen på räkningen 5,000kr per månad men jag brukar göra extra inbetalningar varje år på 40,000kr. Många säger de är puckat att amortera ner lånen. Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro riktigt. Det känns skönt i alla fall att se lånet gå ner lite, om dock väldigt väldigt lite.

Vi är skyldiga idag runt 2,450,000kr. Så vi har en belåningsgrad på 70%. Vi tecknade vårt lån innan de nya reglerna. Så vi behövde inte oroa oss över de men vår Bank krävde ändå att vi skulle amortera minst 1,000kr per lånedel. Vi har idag bara en del så kravet i praktiken 1,000kr. Vid start hade vi ett toplån också, så där var kravet 2,000kr. Men som tidigare sagt vi valde att amortera ner mer än så. Jag har under åren varit i kontakt med vår bankman och diskuterat räntan när den gått ner. Vi ligger idag på 1,31%. Jag känner vänner som har lägre ränta men känner också andra som har högre ränta.

Vår bank krävde då vi blev kunder att vi skulle klara 6% ränteläge. Dom gjorde bedömningen att vi med vår nuvarande läge kunde klara högre än de så de godkände upplägget.

Jag tycker de är lite knäppt hur marknaden ser ut som andra har varit inne på redan. Vi bor i 205kvm hus. Vi bor här för bra mycket billigare än vad folk som bor i hyresrätter gör. Det har jag svårt att ta in. Nu har vi förvisso rätt många kostnader som folk som bor i hyresrätter normalt sett får på köpet med hyressumman. Jag tänker då på värme, vatten och renhållning. Allt detta kommer ju på separata räkningar. Vet inte exakt men tror vi ligger runt 6,000kr i månaden i fasta boendekostnader. Då räknar jag inte in någon amortering, Internet eller övrig onödig konsumtion. Har en polare som bor i en trång liten 2:a på 55kvm som betalar 8,750kr i månaden. Så ja, marknaden är knäpp. :)

Kommer nog fortsätta att betala som om räntan låg på runt 4-5%. De känns bra och vi har råd än så länge. I framtiden kanske man inte har de. Vad som helst kan ju hända. Kanske blir sjukskriven, arbetslös eller annat.

Glömde: Vi har allt på rörligt. Är inte överdrivet orolig för att räntan ska chockhöjas. Men tror att räntan kommer gå upp till runt 2-3% framöver. Hur lång tid det tar kan man ju spekulera i.
 
  • Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
Helt klart vettigt i min mening att amortera som om räntan låg på 5-6%. Då är man dels mentalt inställd på den högre kostnaden men får också en buffert. Att betala av på sina lån kan aldrig vara fel, speciellt inte med den ränta vi har idag. (y)
 
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
Ja jag skulle säga att just nu har folk århundradets chans att amortera bort sina lån. Att inte ta den chansen om man har möjlighet utan lugnt vänta till en tid med högre räntor och magrare arbetsmarknad är ju inte särskilt vettigt.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Framtida räntor är i framtiden och det enda säkra vi kan säga om den är att vi inte kan säga något med säkerhet.
Med det sagt går det ju att se troliga scenarion. Det finns några fakta som är värda att begrunda:

* Sparande i världen har ökat. Och i många länder räcker inte landets egna tillgångar till allt sparande. Och därför söker sig sparandet till andra länder.
* Detta ökande sparande har drivit ned globala räntor under ca 30 års tid. Ned till dagens nivå.
* Stigande BNP/Capita runt om i världen gör att sparbehovet väntas öka. Och det är troligt att det håller ned räntorna på dagens nivå. Ungefär.
* Sparandet drivs av ökande BNP/Capita och ökad livslängd. Detta driver upp det pensionskapital folk behöver vid pensionering.
* Tillgångar att spara i är typiskt fastigheter, bostäder aktier och obligationer (dvs skulder).
* Sparbehovet har drivt ned obligationsräntor och avkastningskrav. Centralbankerna har tvingats följa med ned. Och sparbehovet kommer att hålla ned räntorna pga av efterfrågan på tillgångar att spara i.

Givet fortsatt ökad tillväxt i världen i takt med att marknadsliberalism ökar så får vi nog räkna med fortsatta låga räntor. Därmed inte sagt att Riksbanken behöver ligga kvar på -0.5%. Den räntan kommer troligen att öka.

Nu verkar 3 mån snittränta för bolån ligga på ca 1.4%. Jag tror det blir väldigt korta tider den är över 2% under min återstående livstid. Vid varje lågkonjunktur kommer inflationen att falla och centralbankerna åker ned på negativa räntor. Dvs det blir ungefär som det varit sedan finanskrisen.

Det skall nog till väldigt drastiska händelser i världen för att ändra detta framtidsscenario.
 
  • Gilla
munge
  • Laddar…
Italien lär skaka om euron snart, får se vad som händer med räntorna då
 
Tokslut Tokslut skrev:
Italien lär skaka om euron snart, får se vad som händer med räntorna då
Varför skulle räntan gå upp då menar du?
 
G guggen skrev:
Varför skulle räntan gå upp då menar du?
jag menade precis det jag skrev, får se åt vilket håll räntan går. Jag vet inte.
 
Jag har rensat några inlägg som går lite väl långt utanför byggahus ämnesområde

/moderator
 
T
S sweknox skrev:
Varit på husjakt ett tag på en ganska trög marknad, vilket här innebär att budgivningen ofta drar iväg då det är många intressenter, säljarens marknad kan man verkligen kalla det.

Vi pratar småstad nu, runt 20k invånare i kommunen där "normal villan" på 6 år gått från 800k till idag runt 2,2 miljoner.

Nu har Ingves gått ut med att räntan kommer gå upp och i ett avsnitt av SVT:s Plus för någon vecka sedan pratade en ekonom också om att vi borde se en mer normal ränta på ca 4-5% inom något år. Ränteavdrag kan man inte heller räkna med att det kommer att finnas kvar för alltid, många andra länder i Europa har delvis eller helt avskaffat det. Med ett lån på 2 miljoner pratar vi då alltså i bästa fall om en ökad räntekostnad på 3000 kr, men utan ränteavdrag och med bankernas beräkning på 6% är det betydligt mer.

Jag får känslan av att många inte tänker alls på framtida kostnader. Banken kanske godkänner lånet, de klarar 6% ränta, men till vilket pris? Jag vill fortsatt även som husägare ha råd att unna mig resor och nöjen som jag gör idag och inte behöva ligga sömnlös när räntan eventuellt drar iväg mot 4-5% och jag behöver lägga 14-15k i månaden på bara mitt boende i ren drift och lånkostnad.

Hur tänker ni andra som är i samma sits eller nyligen köpt hus? Räknar ni med högre ränta och den högre boendekostnaden, eller räknar ni kallt med att räntan håller sig låg?

Ser många unga par som köper och renoverar, skaffar barn och en ny V90 och undrar hur fan de har råd. De måste bara belånade upp över öronen?

Det som jag reagerar över är att det pratas väldigt mycket om räntan, men väldigt lite om belåningsgraden. Skulle jag sitta på 75-85% i belåningsgrad skulle jag oroa mig mer över det än att räntan skall gå upp några procent.

Vad har ni för belåningsgrad?
 
T
I Martenw skrev:
Blir det lågkonjunktur så kommer inte räntorna att höjas.....de kommer sänkas hur konstigt det än låter.

Det är just nu obalans i boendekostnad, det ska inte vara billigare att bo i 150 m2 villa med trädgård, än att bo i 50 m2 hyreslägenhet i samma stad. Denna obalans kommer rätta till sig, ska bli intressant att se hur.
Skall detta rättas till lär nog företagen som hyr ut lägenheterna justera, inte tvärtom att höja räntorna till orimliga nivåer.

Men det är som du säger helt sjukt att det är dyrare att bo i en hyreslägenhet på låt säga 80kvm än ett hus på 180 kvm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.