Har tänkt montera julbelysning i form av led lister inkapslad i hörn-kabelkanaler av plast längs mina husknutar.
Det finns ju en uppsjö av olika led lister att välja på, är ju ute efter dekorativ belysning så klarar mig med 4,8w/m antagligen och varmvit. Funkar det med plastinkapsling eller kommer det att förkorta livslängden avsevärt och finns risk för att plasten smälter? Plasten är väl ca 1mm tjock så antar att ljuset borde tränga igenom. Längderna är ca 5m/st som skall vara på alla fyra knutar. Är det bäst att gå på 230v lister för att slippa strömbortfall i och med att de blir ca 10 meters matningskabel till den knuten som är längst ifrån uttaget?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Marknaden svämmar ju nu över med alla upptänkliga led-slingor, färdiga med nätdel och kontakter, varför gå över ån efter vatten och böka med 230V-lister i kabelkanaler?
Eller är det någon permanent belysning du har tänkt att montera?
 
Kabellisten var mest tänkt för att få en jämnare/diffusare belysning, ser att det finns alu-lister som är anpassad för led-strips med diffuser men de kostar ju skjortan om man skall ha 20 meter :/ sen att de leder bort värmen är ju bra men under vintern så kyler det ju på bra ändå då jag inte har tänkt ha den inkopplad över somrarna.
 
Kolla Ljustema dom har klar matt kanaler för ledlist.
 
Jag skulle satt vattentäta 12V LED-strips, och valt ca 200 LEDs/meter så behöver du inte sprida ljuset med kanaler el likn. Välj helst de nyare chippen, 3014 eller de ännu starkare 2835. Finns på t.ex. ebay i bra kvalitet för ca 60-70 kr per femmetersrulle. Lägg till en dimmer för att få rätt ljusnivå, samt lite kopplingar. Jag kan hjälpa dig sätta ihop ett paket.
 
Fick uppfattningen att det skulle vara någon julbelysning och inte en permanent installation.
"Har tänkt montera julbelysning"
 
S sulfobus skrev:
Jag skulle satt vattentäta 12V LED-strips, och valt ca 200 LEDs/meter så behöver du inte sprida ljuset med kanaler el likn. Välj helst de nyare chippen, 3014 eller de ännu starkare 2835. Finns på t.ex. ebay i bra kvalitet för ca 60-70 kr per femmetersrulle. Lägg till en dimmer för att få rätt ljusnivå, samt lite kopplingar. Jag kan hjälpa dig sätta ihop ett paket.
Tänkte att kabellisterna maskerar och ger ett snyggare helhetsintryck, handlar helst från någon svensk butik då jag behöver dessa ganska omgående, vad tror du om denna kombination:

https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/kabelkanaler/kabelkanal-kvarts-2000028155
vet ej hur mycket ljuset tränger igenom plasten på dessa dock
och
https://www.kjell.com/se/sortiment/...varmvit-5-m-p63899#ProductDetailedInformation

sedan är ju strömadaptern till denna led-list bara godkänd för inomhusbruk och kanske max 1-1,5m, jag skulle behövt 10m kabel till listen som skall monteras längst bort. Hur funkar dimmern, kan den dimmra alla fyra led-lister?
 
Den kabellisten tror jag inte släpper igenom ljus öht. Jag förstår vad du menar med utseendet men försök montera ljuslisterna så att de inte syns.

Om du skall ha fyra 5meters-lister bör du koppla dem parallellt för att undvika spänningsfall. Bäst blir om du drar 230V fram till en centralpunkt där du har transformatorn, dimmer och splitter. Kolla om t.ex. Jula har ett system som funkar för dina behov. Byggvaruhusen säljer ofta ett system från http://www.bolthi.se/tradgardsbelysning.html

Dimmern kan du sätta direkt efter transformatorn, innan splittern, så styr du alla. Skall vara en dimmer som klarar den ström du kommer behöva, gäller ju såklart också trafon. Exempel på dimmer (max 8A, så 96W vid 12V): https://www.billigvvs.dk/Lamper-belysning-LED-baand-HiluX--Lysdaemper-12V-Hvid-2057960.html
 
Bara att prova, men jag tror att dom är för täta.
Jag montera mina i en L-list så man inte ser dioderna.
Trädäck belyst med LED-lister nattetid, med husets reflexion i bakgrunden och L-list inte synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.