Ska sätta kakel ovanför diskbänken. Vill sätta det diagonalt, dvs lutande 45 grader.
Det är ett "gap" mellan väggskåpen där fläktkåpan kommer att hänga så det är relativt stor (i alla fall högt) yta som skall kaklas. Har mätt upp ordentligt och ritat ut ett diagonalt mönster på väggen. Frågan är bara hur man enklast börjar med själva kakelsättningen?
Jag har kapat till plattor till den nedersta raden mot bänkskivan, men det är ju ruggigt svårt att kapa plattorna exakt 45 grader. Enklast är ju att sätta hela den nedersta raden och jobba uppåt, men skulle en del plattor inte vara exakt 45 grader så får man problem. Kan man börja kaklingen på något annat sätt för att få raka fogar i 45 gradig lutning? Är det lättast att sätta hela understa raden och låta den bränna innan man forstätter uppåt så de undre plattorna inte "glider iväg" när man bygger sig uppåt? Tänkte använda kryss, men funderar på om det inte vore enklare med fogsnöre när man sätter plattorna diagonalt. Någon som har tips att komma med?
 
Ingen som satt kakel diagonalt som har någon åsikt?
 
Har inte provat men fick en idé, skulle det kunna gå att rita på plattorna med något som sen går att torka bort som stöd för uppsättningen? Alltså att du först mäter ut hur stort avstånd det ska vara mellan mittlinjen på en rad upp till nästa och sedan skulle man kunna spänna upp vågrätta snören som de ditmålade strecken på plattan ska följa. (Snörena måste ju i så fall sitta utanför plattorna...)
Går det så är det väl bäst att få dit nedersta raden först. Man kanske skulle kunna sätta rad två först men i så fall bör du nog ha satt dit bruk hela vägen ner. Verkar svårt att klämma in bruk ordentligt på en liten triangelrad längst ner... ;)

 
Jo, jag har också varit inne på att sätta rad 2 först. Fast det är ju egentligen nästan lika svårt att sätta dessa plattor med exakt rätt lutning. Att få alla plattor på samma höjd är inga problem, men de ska ju luta exakt lika mycket. Mina plattor har rundade kanter också. Olika mycket rundade dessutom, så jag kan inte ställa plattorna på en riktbräda heller för då kommer de inte att hamna på exakt rätt höjd heller. Radien på de rundade hörnen varierar ju. Har funderat på att såga till en "mall" av någon tunn plyfa som jag kan använda till att börja sätta rad 2 med. Mallen sätts i så fall på en distans mot väggen så jag får plats med bruk mellan mallen och väggen. Detta är ju rätt bökigt så jag ville kolla av detta forum om någon kakelguru hade något mirakeltips att komma med innan jag sätter igång.
Skulle gärna ta emot lite smakråd angående fogbredden också. Plattorna är 10x10 cm, 11 mm tjocka med rundade hörn. (rundade både från framsidan mot ändarna och även i plattans fyra hörn), med ojämna kanter. Rustika plattor med andra ord. Höganäs rekommenderade 5 mm fog, men jag tycker detta verkar lite mycket. Är ju dock ingen expert så jag tar gärna emot synpunkter.
 
Hej.
Jag är ingen expert utan min erfarenhet av plattsättning sträcker sig till ett badrum, en tvättstuga och några klinkergolv. Dock en hel del oregelbundna plattor. Jag skulle börja med rad 2. Att det inte går att skära plattorna exakt 45 grader gör väl inget eftersom du gömmer den kapade ytan med en silikonfog mot diskbänken. Vad gäller en högre yta så börja gärna utifrån en stödlinje på mitten så "halverar" man felet om det skulle bära iväg snett liksom.

Att göra en plyfamall lät lite overkill. Se till att ha kryss i olika storlekar eller små masonitbitar så att du kan klossa upp till en "rak" rad. Tyvärr är det nog ögonmått som gäller. Jag skulle ha valt 3mm fog då fogen upplevs bredare med fasade/avrundade plattor. Vidare upplevs fogen bredare om du använder en färg som avviker mycket mot plattan. I ett trångt läge kan det vara enklare att stryka fix dirket på plattan istället för på underlaget.
Lycka till!

Mvh Tommy
 
Tack för dina synpunkter!
Håller med att det inte gör något om man inte får till exakt 45 grader på den första raden OM man får till rad 2 exakt. Först tänkte jag ju börja med att ställa rad ett på kryss på bänkskivan. Då blir ju den kapade underkanten exakt rak och skevheterna går ju då uppåt. Men får man bara till rad 2 rakt så gör det ju inget. Då sätter man rad 1 efteråt och eventuella avvikelser i kapningen göms som du säger i mjukfogen mot bänkskivan.
Nästan mitt på bänkskivan sitter hällen och den höga delen av väggen som skall kaklas vid fläktkåpan. Jag har märkt ut en mittlinje på väggen där som jag utgått ifrån när jag ritat kakelmönstret på väggen. Det är ju viktigt att få kaklet symetriskt kring denna mittlinje så att det ser lika dant ut på sidorna om fläkten. Min strategi nu är att börja med 3 plattor i rad 1 centriskt kring mittlinjen och sedan sätta 2 plattor i rad två ovan dessa och sist 1 platta i rad 3 som då hamnar mitt i centrumlinjen. Då har man en pyramid som man kan bygga vidare på nerifrån och upp på båda sidor växelvis. Man borde då kunna hålla koll så att det inte börjar luta och sticka iväg snett. Skippar kryssen, de blir nog bara ivägen och gör det svårt att justera plattorna. Kommer nog köra med snöre vid behov.
Tack alla för era synpunkter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.