Halloj.

Finns det någon på forumet som har praktisk erfarenhet av att släcka bränder eller förebygga brand genom att spruta vatten? Jag har rätt bra koll själv på vilka pumpar som finns att få tag i men funderar på om det är nån vits överhuvudtaget eller om det är bortkastad tid och pengar.

I somras så kom skogsbränderna lite för nära stugan för att vara bekvämt, vi både såg rökpelarna och kände röklukten. Bestämde mig därför att under vintern köpa in redskap för att begränsa eller bekämpa brand när det är möjligt.

Planen är att köpa in mellan 2-3 stycken bensindrivna vattenpumpar, dessa monteras på en stege som snabbt kan läggas mellan mina bryggor och hänga 2dm över vattenytan i sjön. Sjön är 10m från huset. Eftersom "riktig" brandslang är apdyr så tänker jag att man lika gärna kan ha en hel drös med 1" plastslang som kopplas in i en fördelar-panel på stegen. Det finns såklart nackdelar med plastslangar, de kan veckas och antar att de kan brinna av om branden kommer allt för nära. Pumparna jag har kollat på ger 600l i minuten.

Men, är det nån direkt vits med detta överhuvudtaget? I princip så kan jag bara bekämpa en brand som jag vet är på gång med den här utrustningen. Skulle stugan börja brinna så tar det många minuter innan jag fått igång pumparna och trasslat ut slanghärvorna. Syftet med detta skulle alltså vara att förebygga eller bekämpa en mindre skogsbrand nära huset.

Antar att spruthöjden är avgörande till viss del, trycket i de här pumparna är ganska lamt eftersom de är designade i första hand för att flytta vatten i stora mängder, vet inte om jag når trädtopparna utan att strypa ner flödet ordentligt i sprutmunstycket.

Startklara motorsågar, Spadar, Hackor, Brandfilt, Pulver och kolsyresläckare finns redan.
 
600 är ju bättre än inget. Dom pumpar vi använder ger 3000 vid 10 bar så det är en viss skillnad.
 
  • Gilla
diy1
  • Laddar…
Det är inte bättre att investera i ett bevattningssystem så att du håller området närmast stugan grönt om somrarna? Sen finns visserligen alltid risken med större bränder att glödande aska träffar själva stugan...
 
D diy1 skrev:
Syftet med detta skulle alltså vara att förebygga eller bekämpa en mindre skogsbrand nära huset.
Stefan N Stefan N skrev:
600 är ju bättre än inget. Dom pumpar vi använder ger 3000 vid 10 bar så det är en viss skillnad.
Oj, ja det var verkligen skillnad. En sån pump tillåter tyvärr inte plånboken.
 
N NoOne2k skrev:
Det är inte bättre att investera i ett bevattningssystem så att du håller området närmast stugan grönt om somrarna?
Inte möjligt tyvärr. Blandskog med övervägande barrträd och rullstensås, inget växer förutom träd, ormbunkar och mossa.
 
Hur många hus ska du skydda? Hur många personer är ni? För en sommarstuga så skulle jag säga att en bra, bärbar motorspruta och 50-100m 38mm slang och ett eller två strålrör räcker gott. Brinner det så pass att det inte räcker så ska du inte vara där alls.

Bra motorsprutor som är rimliga i både pris och storlek och som också kan göra nytta för att vattna trädgården, fylla badtunnan, länspumpa båten osv är exempelvis Honda WH15X, eller WX15 (lite mindre) eller WH20X (lite större). Finns naturligtvis en massa andra märken i olika prisklasser, men Honda är lätta att hitta information om, så jag tar dom som exempel. Som tumregel så är det bättre ju högre tryck de ger.

Visst kan man slöjda ihop lösningar själv, och har man ändå en vattenanläggning av andra skäl än brandskydd så kan det ju definitivt vara värt att göra det. Men är det brandskydd som är huvudsyftet så satsa på grejer som är avsedda för det. Både slang och strålrör brukar komma på blocket då och då och finns ibland på olika överskottsbolag, typ Kvibergs överskott och dylika.
 
  • Gilla
_Elman_
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Hur många hus ska du skydda? Hur många personer är ni?
Ett hus, vi är fem personer. Tack för tipset om överskotten, tänkte inte på att det kanske fanns sånt. Håller med om att riktiga grejor är bättre.
 
Man kyler /släcker en brand idag då är det den fina vattendimman som släcker typ som en högtryckstvätt , kolla in Cobra coldcut på Youtube .
Ett riktigt strålrör så man skapar en rejäl dimma . Det gäller att det väter ner och kyler
 
  • Gilla
diy1
  • Laddar…
Det är rätt vanligt i torrare länder att ha en sprinkeranläggning som vattnar närområdet, hustak och fasadvid skogsbränder. Det är väl mest för att minska antändningsrisken vid glödflykt och strålvärme.

Om man omsätter det till dig så är det som nämnt viktigt att minska mängden barrträd närmst huset, öka mängden lågt gräs och lövträd. Gärna låga lövträd.

Om möjligt kombinera det med ett par sprinklerstativ så spridaren kommer upp i höjd.
Då kan du vattna den låga vegetationen och hålla den fuktig så sväljer den massor med strålvärme och hindrar glödbränder.

http://www.bevattningsteknik.se/katalog/artikel/massingspinkler-sektorsprinkler-3-4/5914-332-30/
 
  • Gilla
diy1
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.