Hej,

Nybörjarfråga: I vilken meny ställer jag tilluftstempen? SAM-40 går hårt nu när det är kallt och det kanske då är för att tilluftstempen är ställd så högt?

USB-minne finns. Var pluggas det in och hur sparar man?
 
Problemet är att man egentligen inte får ändra fläkthastigheterna då det påverkar mängden luft som går ut respektive in. Det ska ha gjorts en flödesinställning och ni ska ha ett protokoll på hur alla ventiler är inställda för att lämna rätt mängd luft i alla rum som ska ha tilluft. Troligen är fläkten inställd på minst 80%. Håll inne den nedre knappen så kommer det upp en meny. som heter service . Välj driftsinställningar och gå sen ner till tilluft. Där står hastigheten men ändra inget där.
 
186 m2, inte alla öppna hela tiden, badrum alltid max samt i ett arbetsrum. Hittade menyn; obs att den är installerad på 22 grader, inget jag gjort själv. Ska se vad rörmokaren säger imorgon. Återkommer.
 
Men är det problem om man ändrat tilluftstempen då? Ställde ner till 20 grader och går direkt inte så hårt tycker jag.
 
Den kan du ändra men sänker du den så ökar problemet. Verkar som din rörmokare inte upplyst er om att man ställer in värmekurvan först. Öppna alla termostater fullt och sänk sedan kurvan. Då får du mycket mer vatten i omlopp. Vad har du för värde på din kurva? Och var i Sverige bor du? Söder,mellan eller i norra? Med 186 kvm ska du inte ha problem vid 22 graders tilluft. Skulle du behöva ändra temperaturen i något rum så kan man öka eller minska flödet. Termostaterna ska bara användas och helst ställas in 2 grader mer än du vill ha för att stänga av om du får tillfällig värme i rummet som t.ex. solljus.
 
  • Gilla
Puke123456
  • Laddar…
M May skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Vi har haft totalentreprenad, så vårt ärende riktas mot hustillverkaren och totallösning ventilation+uppvärmning som strular. Det system som vi blivit rekommenderade fungerar helt enkelt inte som det ska.

Här ser du dagsaktuella värden. En del av detta säger mig inte så mycket, men det vore intressant att veta om du ser likheter.

En annan lösning som föreslogs oss var att vi skulle vrida ner alla radiatorer uppe, dvs acceptera kallt, för att omfördela mer av energin i systemet för att värma SAM-40:n så att inte frysskyddet skall slå till. Bild bifogas på förklaringsmodell från NIBE.

Bifogar också bild på larmlogg. Kall natt väntar. Slår frysskyddet till?!

Med vänlig hälsning,
M May skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Vi har haft totalentreprenad, så vårt ärende riktas mot hustillverkaren och totallösning ventilation+uppvärmning som strular. Det system som vi blivit rekommenderade fungerar helt enkelt inte som det ska.

Här ser du dagsaktuella värden. En del av detta säger mig inte så mycket, men det vore intressant att veta om du ser likheter.

En annan lösning som föreslogs oss var att vi skulle vrida ner alla radiatorer uppe, dvs acceptera kallt, för att omfördela mer av energin i systemet för att värma SAM-40:n så att inte frysskyddet skall slå till. Bild bifogas på förklaringsmodell från NIBE.

Bifogar också bild på larmlogg. Kall natt väntar. Slår frysskyddet till?!

Med vänlig hälsning,


Jag har precis installerat en Nibe F750 och ett Sam 40 aggregat och inväntar killen som ska göra injusteringen samt OVK:n, när jag bokade detta så frågade han om jag hade nått (kommer inte ihåg vad han sa) på tilluften innan Sam 40:n.
Tydligen ett vanligt problem att tilluften är för kall och Sam 40:n hinner/orkar inte värma upp luften och Larmar då Frysskyddslarm ..
Så det blir spännande att se hur vår anläggning fungerar när den är injusterad .
 
Fruppe Fruppe skrev:
Jag har precis installerat en Nibe F750 och ett Sam 40 aggregat och inväntar killen som ska göra injusteringen samt OVK:n, när jag bokade detta så frågade han om jag hade nått (kommer inte ihåg vad han sa) på tilluften innan Sam 40:n.
Tydligen ett vanligt problem att tilluften är för kall och Sam 40:n hinner/orkar inte värma upp luften och Larmar då Frysskyddslarm ..
Så det blir spännande att se hur vår anläggning fungerar när den är injusterad .
Jag fattar inte att NIBE inte slutar sälja denna katastrofprodukt. Den är inte gjord för de svängningar som finns i systemet när den avfrostar och värmer vatten. Ventilen som ska stänga av vattnet hänger inte med och börjar självsvänga. Har hört några som fått det att fungera men de har stora hus och bor i norra Sverige. Hur stort hus har du och var bor du? Sen är det viktigt vem som gör installationen. Finns mycket okunskap där ute om sam40. Hör av dig om du får problem. Ju fler vi är desto bättre får vi nog gehör.
 
190kvm enplan med golvvärme ..
Gjort allt själv förutom installationen av F750
Arlanda

Hoppas man slipper problemen

Jag drog klart den sista ventilationen idag och provkörde Sam 40:n utan flöde via pumpen och då tig det inte lång stund innan fryskyddslarmet (185) kom, vilket torde bero på för kall tilluft.
Och IOM det han sa när jag bokade injusteringen så tror jag han vet vad han pratar om.
 
Fruppe Fruppe skrev:
190kvm enplan med golvvärme ..
Gjort allt själv förutom installationen av F750
Arlanda
Se då till att du verkligen utnyttjar den mängd vatten en sån stor bottenplatta som du har genom att ha öppet alla slingor och ställ in värmekurvan först. Begränsa sen flödet lite i de rummen du vill ha lite lägre temperatur. Stryp inte flödet med termostaterna då minskar vattenmängden. Sen bör du ställa in tilluften till max 18 grader för att få en bra ventilation på luften. Inte 22 grader då den luften inte sjunker till golvet och du då får sämre ventilation. De flesta rörmokare ställer in 22 grader har jag märkt. Då är risken för att frysskyddet löser ut mindre. Sam40 är enligt manualen gjord för att kunna hålla 16 grader på tilluften. Klarar den det så är det inte dåligt.
 
  • Gilla
Fruppe
  • Laddar…
Har inga termostater alls och inga rumsgivare heller.
Utan kommer ställa in slingorna varför sig.

Velade länge fram och tillbaks om hur vi skulle ha det och det landade på detta val då golvvärme är ju ett lite segt system när det gäller temperatur växlingar..

Däremot blockerade jag kompressorfrekvens 100-120 för när den passerar 100 låter det fan värre än när flygplanen startar
 
Varför valde du sam40? Nätet är fullt med hus som har problem med sam40. Har egentligen bara hört några som har fått det att fungera och de har stora hus och bor norröver.
 
Ville ha tilluften via kanaler och inte spaltventiler eller dylikt...
Sen har jag faktiskt inte läst på så mycket om Sam 40 och dess problem...
Men vi får se
 
Sen håller jag med om att kompressorn låter som ett reaplan när den går över 100Hz. Problemet är att sm 40 drar mer energi och då kommer din eltillsats att gå in tidigare.
Prova med att ställa den på 16 graders tilluft. Du får bra luft i huset och bättre ekonomi än om du har högre temperatur på tilluften. Håller också med om att det är en bra ide med tilluftsventiler. Vore ännu bättre om NIBE kunde få ordning på sin sam40. Iden är bra.
 
  • Gilla
Fruppe
  • Laddar…
Ny rörmokare här idag. Ställde direkt upp till kurva 9, skall minst vara det i 1,5-plans enl honom. Har varit ställd på 6 innan. Och alla termostater öppna och så ska vi vrida ner om för varmt. Finliret gör vi med +/- temp, om vi går >4 + eller - rekommenderade han justering av kurvan +/- 1 steg istället. Han verkade veta sina grejer, men förstås inget om ventilationen. SAM-40 jobbade momentant mindre hårt i alla fall. Vi får se om det håller. Behöver -10 ute som test. Tack f goda råd.
 
Kurva 9 låter lite högt men ni kommer väl att sänka efter hand. Testa med att sänka sam40 tilluft till 18 grader. Löser frysskyddet ut då så har ni fortfarande problem. Du ska kunna sänka till 16 grader utan att få problem. Vad menar du med att sam 40 jobbar mindre hårt? Den ska jobba lika oavsett. Tänk på att du ska ha lägre temperatur på sam 40 tilluft än den temperatur du vill ha i det kallaste rummet. Annars är risken att du värmer rummet med sam40. Just det har jag problem med. Fick aldrig kallare än 21,5 i sovrummet trots avstängda golvslingor.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.