K Klumpen46 skrev:
Ja jag är själv lite kluven till vad vi ska köra för innerväggar, att köra med reglar, osb, gips känns lättast då man känner till processen, men tror det kan bli stora sprickor i väggarna mellan innerväggar och ytterväggar.
Varför skulle det bli sprickor mellan inner- och yttervägg menar du?
 
X xLnT skrev:
Varför skulle det bli sprickor mellan inner- och yttervägg menar du?
Nej mest för att stenen och reglarna för sig olika i samma klimat, så därför kan det uppstå sprickor.
Du har kanske erfarenheter själv?
 
K Klumpen46 skrev:
Nej mest för att stenen och reglarna för sig olika i samma klimat, så därför kan det uppstå sprickor.
Du har kanske erfarenheter själv?
Nej, har inga erfarenheter av det (än), men vi byggde med 250mm höga block och fräste in/ner M10 gängstång i vart annat skikt med en platta vi svetsade på i änden så det blev ett L.

Sen grundpapp mellan regel och yttervägg och fyrkantsbricka/låsmutter på insidan sm trycker regeln mot ytterväggen.
Den kommer nog inte komma nånstans, men jag kan försöka komma ihåg och återkomma om några år med resultat :)

Ser ut såhär:
Träregel fäst vid betongblock med M10 gängstång, fyrkantsbricka, och låsmutter som trycker regeln mot ytterväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Klumpen46 skrev:
Okej det låter bra.
Okej, det var inte mycket billigare att köpa det från Polen då?

Ja jag är själv lite kluven till vad vi ska köra för innerväggar, att köra med reglar, osb, gips känns lättast då man känner till processen, men tror det kan bli stora sprickor i väggarna mellan innerväggar och ytterväggar. Kör man med lättbetong innerväggar så känns det som att det blir mycket jobb men i slutändan så är det värt det, känslan att ha ett äkta stenhus:D. Där är ju fördelar och nackdelar med båda. Vi får se vad det blir, roligt att se hur det går för er med innerväggarna.
Det kan säkert bli billigare att köpa från Polen men vi pratade med någon som sa att det har blivit dyrt med överfarten och vi behövde 3 st lastbilar (totalt sett med blocken till huset också) och bara frakten blev någonting kring 50 000:- då. Vi tyckte att priset vi fick i Sverige var rimligt så körde på det.

Ja, det kommer bli mycket grubblande innan det blir bestämt vilka väggar vi kör på.
 
X xLnT skrev:
Nej, har inga erfarenheter av det (än), men vi byggde med 250mm höga block och fräste in/ner M10 gängstång i vart annat skikt med en platta vi svetsade på i änden så det blev ett L.

Sen grundpapp mellan regel och yttervägg och fyrkantsbricka/låsmutter på insidan sm trycker regeln mot ytterväggen.
Den kommer nog inte komma nånstans, men jag kan försöka komma ihåg och återkomma om några år med resultat :)

Ser ut såhär:
[bild]
Det man inte tyvärr inte riktigt kommer ifrån med din lösning är att träet sväller och krymper med fukthalten. Är rädd för att det kommer bli sprickor när den regeln du klämt fast krymper. Men jag kan inte tänka mig något bättre utförande än ditt så återkom gärna :)
 
vibyggerhus vibyggerhus skrev:
Det man inte tyvärr inte riktigt kommer ifrån med din lösning är att träet sväller och krymper med fukthalten. Är rädd för att det kommer bli sprickor när den regeln du klämt fast krymper. Men jag kan inte tänka mig något bättre utförande än ditt så återkom gärna :)
Hur tänker du då? Vilken fukt är det du menar och vart skulle den komma ifrån?
Jag tänker som så att har man relativt jämn RF inomhus (även om det varierar från 45-60% på sommaren och kanske 25-30% på vintern) så händer det inte så mycket med virket. Det spricker ju inte i skarvarna på väggarna i trähus.

Jag är ganska nöjd med valet av reglade innerväggar och dess fördelar mot sten. Vi får som sagt se framöver om jag tycker likadant då :)
 
X xLnT skrev:
Hur tänker du då? Vilken fukt är det du menar och vart skulle den komma ifrån?
Jag tänker som så att har man relativt jämn RF inomhus (även om det varierar från 45-60% på sommaren och kanske 25-30% på vintern) så händer det inte så mycket med virket. Det spricker ju inte i skarvarna på väggarna i trähus.

Jag är ganska nöjd med valet av reglade innerväggar och dess fördelar mot sten. Vi får som sagt se framöver om jag tycker likadant då :)
Ja, jag menar när fukthalten varierar under året. Det stämmer kanske att det inte spricker i trähus men jag var nyligen inne i ett nybyggt lättbetonghus och där är mycket sprickor. Sen kanske det beror på att virket har blivit blött innan det byggdes in och nu krymper väldigt mycket.

Tror att du valt rätt och det blir troligtvis samma för oss :)
 
Lite bilder på limningen av gavlarna och gesimsen. Vi passade på att låta en kranbil lyfta in isolering, glespanel och en pall gips medan vi hade gaveln mot uppfarten öppen. Ett par hundra kilo som vi slipper bära upp för hand. Imorgon lägger min sambos pappa det sista blocket på gaveln och sen är det bara gesimsen kvar. Idag fick vi hjälp av båda våra pappor och de fick upp en stor del av gaveln medan vi var iväg i några timmar. Vet inte vad vi hade gjort utan all deras ovärderliga hjälp!
 
  • Kranbil lyfter en säck med isoleringsmaterial genom en öppen gavel i ett hus under konstruktion vid skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen husgavel med byggmaterial som isolering och gipsplattor staplade inuti konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Processen att limma samman bärande gavlar i lättbetong på ett byggprojekt med synliga timmar ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggande av gavel med isoleringsblock, nivåinstrument på toppen, i soligt byggområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med delvis uppförd husgavel och öppen takstom, isoleringsmaterial och byggmaterial synliga på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med ställningar runt en halvfärdig gavel av ett hus, material på marken, mot öppen landsbygd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lilla_essingen och 2 till
  • Laddar…
@vibyggerhus

Snyggt med en takgesims!

Den roligaste delen av ett husbygge är nog första delen, när de stora sakerna som ytterväggar och tak reses för då händer mycket och på kort tid.
 
Snyggt!
Bra fart är det också på bygget :)
 
  • Gilla
gustavk
  • Laddar…
Lite mer bilder från bygget. För tillfället putsas och gipsas det för fullt.
 
  • Takstomme under konstruktion med arbetare och byggmaterial på byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två arbetare lägger takpannor på ett hus under konstruktion med öppet landskap i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Luftvy av husbygge med rött tak och byggställningar, omgivet av gröna fält och vägar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arbetare putsar en vägg på ett hus med röda tegeltakpannor under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt över ett bygge med halvbyggd husstomme, byggnadsställningar och arbetsfordon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar under konstruktion med isoleringsplattor och verktyg på taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy över ett snötäckt byggeområde med hus, byggmaterial och maskiner från ett tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar och takpannor i en pågående takrenovering med synliga träbjälkar och isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av pågående byggarbete med isoleringsmaterial och en person som arbetar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävmaskin vid grävd ränna med gula rör bredvid en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusbyggarbetsplats med en arbetare på ställning framför en träsparrad takkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusbygge med synliga träbjälkar och rörledning längs taket, arbetsmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takisolering och reglar i ett pågående byggprojekt, med gipsskivor och isoleringsmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arbetare applicerar puts på nätbeklädd vägg nära fönster på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En delvis putsad vägg med ett vitt fönster och oskyddad gipsplatta ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett pågående byggprojekt med putsade väggar och gipstak under arbete, byggstegar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kalle55 och 5 till
  • Laddar…
Verkar vara en riktigt bra "gubbe" ni har på bygget :)
Bra timing att få på pannorna innan snön med .

Kul att se era bilder, vi gör samma saker just nu.

Är det Moniers vittinge T11 taktegel ni använder?
 
Vad roligt att se fler som valt att bygga i lättbetong. Ser ut att bli ett fint hus(y)(y)(y)
Vi har snart hållit på i två år med vårt bygge och hoppas att det ska bli klart till sommaren.
 
Hur går det för er?
 
vibyggerhus vibyggerhus skrev:
Blocken är nu uppe på 2,5 m och i helgen blir det till att gjuta U-balk hela vägen runt.

Blåste glidskiktet iväg ?som syns på en av bilderna där limmet är kvar i plattan och glidskiktet ligger bredvid.

Jag råkade också ut för detta när jag byggde med samma material. Det va en tråkig start
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.