D
Avemo: vadå skröna? Du menar att det är en skröna att det inte går åt mer energi att värma 100l från noll till max än att ha beredaren på standby i 1-2 veckor.
 
Jag menar att det alltid lönar sig energimässigt att stänga av beredaren när du reser därifrån.

Termostater på element brukar ofta inte gå att ställa lägre än 5º. De minsta elementen brukar kallas frostvakt, och en sådan räcker helt säkert till din tillämpning. Var noga med att du skall ha ett element med elektronisk termostat. Energiförbrukningen ökar inte för att elementet har högre effekt. Men det kan bli en liten ökning om termostaten inte är så noggrann.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
D
Grymt!

Jag sköter allt avstängning och bevakning med z-wave och än så länge funkar allt sånt kanon.

Om jag lägger in energiförbrukningen på frostvakten i kalkyler, lönar det sig fortfarande att stänga av beredaren om jag är borta 1-2 v?

Alltså

Utetemp till -3 så behöver frostvakten inte gå om beredaren är tillslagen. Alltså börjar frostvakten jobba vid -3

Utetemp tunder noll så behöver frostvakten jobba vid noll grader.
 
En avstängd beredare drar ingen energi. Det finns inget annat sätt att dra mindre energi än så. Enda fördelen med att lämna den på är att det finns varmvatten när man kommer till stugan.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
D
....och att frostvakten slipper jobba lika mycket som när den ör helt avstängd
 
Om effekten som krävs för att hålla utrymmet frostfritt överskrider effekten som varmvattenberedaren läcker så kommer det att vara energimässigt likgiltigt om du stänger av varmvattenberedaren. Var denna brytpunkt ligger i din ännu obefintliga installation är svårt att sia om. Men det är förmodligen ganska många minusgrader. Och är det varmare än så en enda dag av de två veckorna så sparar du energi på att stänga av varmvattenberedaren. Vi pratar inga stora energimängder. Du blir inte ruinerad av att ha varmvattenberedaren på. Men pratar vi principer så kan du ha som utgångspunkt att du alltid sparar energi på att stänga av varmvattenberedaren även om det finns enstaka extremfall när du inte gör det.
 
D
Perfekt!

Det låter som en bra princip i mina öron.

Hur lång tid tar det att värma upp en modern varmvattenberedare, från avstängd till helt fylld med varmvatten?
 
100 liter, 10º - 80º, 3 kW får jag till knappt tre timmar. Men du kan ju tvätta händerna i ljummet vatten innan dess. Många varmvattenberedare har en effekt på 3 kW om de kopplas till 400V.
 
D
Aja blir perfekt då sätter jag på varmvattenberedaren fredag efter lunch så kan alla gånger ta en dusch på kvällen.
 
Staffans2000
J jojo123 skrev:
Det finns liggande VVB på 100L så höjden blir inte så stor då , tänk och titta hur du kan få till en skrubb under , det att tänka på är om det blir rör som kommer att gå i friska luften , då kan det bli frysrisk , har du underhållsvärme i huset så behövs det inte något element i den skrubben VVB kommer att hålla frostfrritt
Även om du vill vinterställa huset så är det bra att ha den under , bara öppna kranar så allt töms , detta under förutsättning att du lägger alla rör med nedförsbacke och kranar som kan öppnas vid VVB , kan inte bli bättre
Här hänger jag inte med!
1. Om vvb. placeras i en isolerad låda under trossbottnen och huset har underhållsvärme, kommer inte vvb. att frysa?
2. Menar du att det är praktiskt att tömma ut hundra liter vatten rakt ner i krypgrunden?
 
D
Jag sätter en frostvakt i lådan.
 
J
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Om vvb. placeras i en isolerad låda under trossbottnen och huset har underhållsvärme, kommer inte vvb. att frysa?
Svar nej den värmer sig själv om den är i drift , men rören kan frysa om dom är i friska luften t.o.m även om dom är i en låda
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
. Menar du att det är praktiskt att tömma ut hundra liter vatten rakt ner i krypgrunden?
Har inte sagt att tömma direkt i krypgrunden , bara att det ska vara nedförsbacken på allt , är det tätt så ska ett 50 mm avloppsrör läggas till utsida , men det var inte uppe just då angående utförandet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.