Sitter snart i samma sits...Ska slipa bort gamla mattrester/limrester/färg på betonggolv i bottenplanet. Skall bli sovrum till barnen och oss, hall och gillestuga/allrum. De rekommendationer jag fått + kommit fram till själv är:
1. Desinfektionsmedel som tar död på ev. mögel m.m.,
2. nån typ av platon, Bauhaus hade nån tunn historia, 2000.- för 20 m2.
3. ÅB (åldersBeständig) plastfolie, 328.- 25x2,7m x 0,2mm på jem & fix
4. Jackopor S150, 30mm cellplast
5. Golvfoam, 3mm, IKEA 79.- / 15x1m
6. Laminat/clickgolv 6mm, 38.95/m2 för intensiv användning, Jem & Fix

Blir jäkligt bra när de väl är färdigt.
 
Jag skall ta bort plastmatta i tvättstuga och därefter slipa bort limrester från betonggolvet. Har hittat Dexor emissionsspärr på nätet, men inte pratat med dem om deras produkt ännu. Kanske någon som har erfarenhet av den?

Den påstås i alla fall vara diffusionsöppen, men hindra att lukter som betongen sugit åt sig släpps ut i luften.

Det finns någon annan variant på samma tema också, förutom Dexor, men jag kommer inte ihåg vad den heter.

www.dexor.se
 
Har inga erfarenheter av produkten du nämner men...
ja, epoxi är ett arbetsmiljöproblem men den bästa försegling när väl uthärdad...
(Du måste också dock veta om betongens beskaffenhet att draghållfastheten i betongytan måste minst vara 1.5 MPa och fuktspärren måste vara helt portät efter applicering)

Dock

arbetsmiljöverket har regler om var och när epoxi får användas som alkali/fukt/emissionsspärr. Man säger att epoxi är förbjudet om det finns andra alternativ. (Härdplastförordningen "AFS 2005:18"). Dessutom är detta ingenting du kan göra själv, utan ett auktoriserat företag måste göra detta (med härdplastutbildning).


I vissa konstruktioner kan tex mekaniskt ventilerad platon vara ett alternativ.
I en tvättstuga låter annars klinker som lämpligt alternativ.

Varför inte ringa till någon av de stora företagen som tillverkar lim och hör efter om det finns några risker med emissioner på ett gammalt betong golv med gammalt lim?
De bör kunna svara på frågan, vilken är mycket intressant!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.