Uppföljning

Det började bli lite väl varma säkringar och dessutom lukta lite, så fick hit en elektriker som kunde hitta felet och lösa problemet. Felet låg i själva brytaren (var hittar man en ny)
Dröjde dock lite innan lösningen kunde komma på plats då det inte fanns några säkringar i skåpet på inkommande kabel (oljekabel) utan de tre säkringarna är de första och ligger före mätaren.

Tillfällig lösning var att koppla förbi brytaren och få ström i huset

Orsak till uppkommet fel? Ålder? Elektrikern hade inget bra tips annars.
 
  • Elektriskt kopplingsskåp med säkringar, kablar och en brytare, som visar tecken på skada eller ålderdom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, den brytaren är ingen höjdare, men som sagt, går jordfelsbrytaren till hela huset? Du har en modern huvudbrytare där.
Din elektriker borde ha något som passar liggandes då detta är ett vanligt fel.
Ser tyvärr inte så mycket på din bild då det är väldigt suddigt.
Bra det löste sig.
 
Mikael_L
M mamawi skrev:
Några problem att bara köra på två faser tills jag får hit en elektriker, vilket troligen blir imorgon.
Ev värmepump med trefasmotor mår mycket dåligt av att köras med en fas borta.
Men därför brukar alla sådana pumpar ha skydd inbyggt för detta, så motorn stannar och något slags larm lyser.

Alla VP har inte trefasmotor heller, min FLVP har enfasmotor och trefas på värmepatronerna, så den t.ex. kan inte skadas på något vis av en tappad fas.

Jag kom på en sak till, om ni har vatten i egen brunn, kan motorn vara trefas.

Men annars är det väldigt ovanligt med trefasprylar som kan må dåligt i ett vanligt hem. Kan ju finnas några maskiner såsom vedkap eller trefaskompressor osv, men de behöver ju inte köras just nu.
 
Jordfelsbrytaren tar bara den undergrupp som den sitter i. Den går till en utbyggnad av huset som gjordes för något år sedan.

Elektrikern skulle leta lite och se om han hade någon passande brytare, han var dock ej säker på det.

Jag beslutade dock idag att ny central är prioriterat och kommer att ske under vintern. Det hade ju iofs inte löst detta problemet, men vill bli av med gamla proppar och ffa gammal tråd i huset.

Så värst suddig tycker jag inte bilden är dock, även om jag är en kass fotograf.
 
M mamawi skrev:
Jordfelsbrytaren tar bara den undergrupp som den sitter i. Den går till en utbyggnad av huset som gjordes för något år sedan.

Elektrikern skulle leta lite och se om han hade någon passande brytare, han var dock ej säker på det.

Jag beslutade dock idag att ny central är prioriterat och kommer att ske under vintern. Det hade ju iofs inte löst detta problemet, men vill bli av med gamla proppar och ffa gammal tråd i huset.

Så värst suddig tycker jag inte bilden är dock, även om jag är en kass fotograf.
Nog inget problem med centralen, men då man utvidgade anläggningen kunde man tryckt in en eller ett par jordfelsbrytare till hela huset, tycker jag.
Bli av med gammal tråd i huset tycker jag låter utomordentligt vettigt, blir ett ganska stort jobb så vill man byta central då passar det ju fint.
Inte min mening att klaga på dina fotografikunskaper, bara det att allt syns suddigt.
 
D
M mamawi skrev:
Jordfelsbrytaren tar bara den undergrupp som den sitter i. Den går till en utbyggnad av huset som gjordes för något år sedan.
Elektrikern skulle leta lite och se om han hade någon passande brytare, han var dock ej säker på det.
Jag beslutade dock idag att ny central är prioriterat och kommer att ske under vintern. Det hade ju iofs inte löst detta problemet, men vill bli av med gamla proppar och ffa gammal tråd i huset.
Så värst suddig tycker jag inte bilden är dock, även om jag är en kass fotograf.
Jag vet inte om bilderna renderas olika för olika användare? För mig är nämligen ingen av bilderna suddig. Sen är det lite svårt att se detaljer på den utzoomade bilden pga avstånd.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
D Drömtroll skrev:
Jag vet inte om bilderna renderas olika för olika användare? För mig är nämligen ingen av bilderna suddig. Sen är det lite svårt att se detaljer på den utzoomade bilden pga avstånd.
Så du kan läsa gruppförteckningen?
 
S
S Slugge skrev:
Så du kan läsa gruppförteckningen?
För mig syns det vad det.
Du måste klicka på bilden så den får högre upplösning om du inte gjort det.
 
Gruppförteckningen är nog inte av intresse för den fråga som tråden gällde. I alla fall inte efter problemet hittades.
Belastningen mellan olika faser är uppmätt idag och den är väldigt symmetrisk.

Att det inte blev fler jordfelsbrytare i samband med utbyggnad kan ju självklart diskuteras, snålhet bedrar vishet etc , men oavsett skall det åtgärdas inom kort. Använder idag 22 säkringar av 30 tillgängliga. Hur stor normcentral skall man be om offerter på? Är det andra märken än Häger som är aktuella? Gillar att skriva offertförfrågan så tydlig och omfattande som möjligt så att det går jämföra priser från olika firmor.

Vad som känns lite halv olustigt just nu är att brytaren är ersatt av en "sockerbit", dock bara temporärt.
 
Frågan är varför du byter den fina centralen öht det är ju en modern sen 80-tal som det inte finns några problem med. Din mätartavla kommer väl vara orörd eller tänker du göra åtgärder på den sidan också? Och huvudbrytaren kan du proppa uttaget för och sätta en ny extern på rätt sida mätningen före centralen som det ska vara numera istället för att ersätta den i tavlan.

Givetvis ska du byta och rusta upp bland gamla trådar och kablar som är från då det byggdes men just centralen finns inte mycket eller rättare sagt inget att vinna på.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Gruppförteckningen är mest av intresse för att avgöra huruvida bilderna är suddiga eller ej, men då vet jag att felet ligger hos mig.
 
S Slugge skrev:
Så du kan läsa gruppförteckningen?
Japp
 
Det var inte så att den var dåligt åtdragen och det har blivit varmgång pga glapp?
Eller kortslutning i i brytaren?
 
Det är i alla fall inte ovanligt att den typen av brytare med åren ställer till problem. Dom med en vippa i stället för tryckknappar verkar klara ålderdomen bättre.
 
Även dom har ett ändligt liv...

Elcentral med fyra säkringsvred och en lapp "Huvudbrytare ur funktion Hör av er".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...fick jag erfara en kväll när jag själv var bortrest.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.