Har tidigare köpt 400V element på Jula av märket Gnosjö klimatprodukter för att ersätta gamla element. Dessa krävde precis som de gamla bara två faser och jord.

Nu köpte jag element igen av samma märke, men de har en nattsänknings-funktion och ska även kopplas in med nolla, vilket jag inte har framdraget.
Jag hoppades att det skulle funka utan nolla om jag inte behöver nattsänkningen, men jag är osäker på om elementet funkar som det ska utan nolla. Nån som vet?

Om det inte funkar så skulle jag vilja få tag på element av den gamla modellen utan nattsänkning som inte kräver nolla. Nån som vet om de går att få tag på nånstans eller om de slutat fillverka dem?
 
För att svara på det måste man ha installations anvisningarna
Men frågar du din elektriker och visar instruktionen för denne så får du reda på det
 
D dymlingen skrev:
Har tidigare köpt 400V element på Jula av märket Gnosjö klimatprodukter för att ersätta gamla element. Dessa krävde precis som de gamla bara två faser och jord.

Nu köpte jag element igen av samma märke, men de har en nattsänknings-funktion och ska även kopplas in med nolla, vilket jag inte har framdraget.
Jag hoppades att det skulle funka utan nolla om jag inte behöver nattsänkningen, men jag är osäker på om elementet funkar som det ska utan nolla. Nån som vet?

Om det inte funkar så skulle jag vilja få tag på element av den gamla modellen utan nattsänkning som inte kräver nolla. Nån som vet om de går att få tag på nånstans eller om de slutat fillverka dem?
Med stor säkerhet kan du anta att nollan bara används för att manövrera nattsänkningen så den behöver du inte tänka på om du inte har den funktionen. Koppla in elementet med de två faserna och jord precis som det gamla inget problem med det och i vart fall kommer inget gå sönder även om antagandet kring nollans funktion vore fel.
 
  • Gilla
Rofflert123 och 1 till
  • Laddar…
J
Enligt inkopplingsschema så kopplas 2 faser in på 1 och 2 och gulgrön på 3 du behöver inte nr 4 för vanligt drift , bara om du ska nattsänka .
 
Det låter bra eftersom jag redan packat upp två element och skruvat upp fästena. Det borde vara ganska vanligt att ersätta gamla element, så det borde vara fler som saknar nolla.
 
Tycker inte termostaten verkar funka som den ska utan nolla. Ibland funkar den och den gröna dioden slår av och på, men efter ett tag blir elemntet stående och lyser rött och är kallt.
Om jag slår av och på elementet hoppar det igång igen och lyser grönt och blir varmt. Riktigt varmt. Termostaten står högt eftersom det var ett annat sätt att få elementet att vakna till liv.
Funderar på om röd lampa kan vara överhettningsskydd. Elementet sitter bakom en soffa så det blir ordentligt varmt där bakom. Men det är ändå ca 20cm mellan soffan och elementet.
Sänkte termostaten nu så får vi se.

Får ringa Gnosjö Klimatprodukter på måndag och fråga. I manualen står det att alla modeller utom bimetall har nattsänkning, så jag tolkar det som att de har slutat tillverka de andra utan nolla.
 
Redigerat:
Som sagt är det vanligtvis så att det du kallar nolla används för att styra, koppla in nattsänkningen och har inget med normaldrift att göra. Att det indikerar på lysdioderna verkar ju ok då finns matning fram och du kan testa öka börvärdet på termostaten.

Du kan också lägga upp en bild på hur det ser ut vid inkopplingsdosan och ev schema så kan man säga något mer konkret för ditt fall.
 
Står det inget om hur termostaten ska ställas in? Har för mig att vredet ska tas loss. För att sedan vridas till max och vredet sätts tillbaka och vrids till önskad temperatur. På Lvi element behöver man inte nollan. Men det visste inte ens elektrikern vi hade hemma. Han trodde inte mig och pratade även med chefen. Slutade med att jag fick byta till en elektriker som hade rätt kunskap. Då det även stod så på bipacksedeln.
 
Fick svar på mail till Gnosjö att det ska vara okej att strunta i nollan. Det ska funka ändå.
Det är nog så att termostaten är känslig och jag rattar bort mig åt ena eller andra hållet.
 
för att belysa saken ytterligare så brukar det vara så att den ev elektroniken är på 220v och då behövs ju nollan för att få den spänningen. Det är lika med många spisar och sånt också.
 
Nej, soisarna går på 230V det finns inget som går på 400V i dem, så det är en annan sak.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, soisarna går på 230V det finns inget som går på 400V i dem, så det är en annan sak.
ja nu är det väl så men det fanns väl? 400v spisar med elektronik som krävde just 220v?
 
Det vet jag faktiskt inte. Det är inget jag har sett.
 
jaja det är ju inget vi behöver gå in i här. Jag kan ju ha fel också. Vi kan låtsas att det är så. Det var ju bara ett exempel på varför det är som det är.
 
S Stefan1972 skrev:
ja nu är det väl så men det fanns väl? 400v spisar med elektronik som krävde just 220v?
400V spisar utan Nolla hade oftast en liten transformator lindad 400//12 V som drev elektronik. Då behövs ingen nolla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.