BirgitS
Cervus Elaphus Cervus Elaphus skrev:
Kan de inte lika gärna ge tre års garanti om reklamationsrätten är tre år tycker man. Eller är kanske garantin mer omfattande?
Under garantitiden är det säljaren som ska bevisa att det inte är ett ursprungligt fel för att slippa åtgärda, men under reklamationstiden är det du som ska bevisa att det är ett ursprungligt fel för att få varan åtgärdad.
 
  • Gilla
Bumlersson
  • Laddar…
S fredrikskrea skrev:
... Men inte mot slitage.
Så är det hos alla, ingen skillnad.
Kvittar vad det är för vara.

S fredrikskrea skrev:
Notera då att ett tillverkningsfel dyker upp direkt, inte efter 4 år.
Inte säkert att det dyker upp direkt.
Inte säkert att man använder alla funktioner direkt.


På 90-talet så reklamerade jag en hemtelefon som tappade minnet, reklamationen gjorde jag någon månad innan reklamationstiden gick ut, anledningen var att jag en/två månader tidigare hade möblerat om så att telefonen hamnade efter annan telefon (tidigare hade jag haft den först i kedjan), felet inträffade när telefonen varit spänningslös i minst 10 minuter.
 
elpaco elpaco skrev:
Som privatkonsument har du ett års garanti och tre års reklamationrätt mot ursprungliga fel. Öppet köp och förlängd garanti är erbjudanden från säljare.
Nej det stämmer inte. Du har från mottagandet tre år på dig att reklamera varan. Visar sig ett fel inom 6 månader anses det funnits vid avlämnandet och säljaren har då att visa på att felet är oförenligt med varans eller felets art.
 
A
vitvarubranschen har enats om 1 års garanti dvs en förbättring mot konsumentköplagens 6 månader.
reklamations rätten är 3 år från inköpsdatum, där följer branschen konsumentlagen.
För garanti gäller att säljaren kan bevisa att brukaren gjort fel, dvs inte följt det som står i bruksanvisningen.
För reklamation gäller att brukaren skall bevisa att felet är ursprungligt, hur nu det skall gå till.
Reklamations ärenden hanteras mycket olika mellan olika tillverkare/säljare.
All övrig garanti står säljaren för, eller tillverkaren som i electrolux husqwarna fallen.
utöver detta finns det goodwill som kan tillämpas efter garanti o reklamations tiden gått ut vilket helt är upp till tillverkarens/säljarens godtycke.
 
  • Gilla
torbeno och 1 till
  • Laddar…
Matzeball Matzeball skrev:
Det är inte alltid bra att prisförhandla om vitvaror som jag har råkat ut för med Elgiganten. Jag beställde kyl/frys, tvättmaskin, torkskåp, spis, bänkdiskmaskin och köksfläkt och fick förmodligen returer och reklamationer levererade utan att Elgiganten sa något om det. Vi hade inte accepterat det.

1. Kyl/frys var ok (fick heller inget bra pris på det).
2. Tvättmaskin, var OK och funkade bra i två år. Därefter började den leva om ordentligt så jag fick kalla hem tekniker som konstaterade att en motvikt inne i maskinen satt löst så vid centrifugering skakade hela maskinen. Efteråt kan vi konstatera att den nog vibrerat mer än den skulle redan från början.
3. Torkskåpet, lastades av och såg OK förutom att själva pallen var lite knäckt. När vi sedan packade upp skåpet ett par månader senare när det skulle installeras så var hela skåpet ordentligt knäckt. Förmodligen efter att det tappats från en truck eller annat. Vi erbjöds några hundralappar i prisavdrag men det var helt oanvändbart så vi fick ett nytt skåp.
4. Spis. Såg väl Ok ut men efter att vi använt den ett tag så märkte vi missfärgningar i hörnen på luckan. Luckan är alltså otät och läcker ut varmluft.
5. Bänkdiskmaskinen var helt OK inpackad men när vi packade upp den var den alldeles skitig både inuti och utanpå. Vi påpekade det men krävde inte utbyte. Efter några månader så stannade den. Kallade på service och de tog med den på reparation. De hade hittat en liten spik i vattenpumpen. De tog det på garantin, men det hördes att det var gränsfall. Var det vi eller föregående brukare. Tur att vi hade påtalat felet.
6. Köksfläkten hade en rejäl lackdefekt i ena främre hörnet. Vi rapporterade skadan men det skulle ha blivit för besvärligt för oss att montera om fläkten igen så det fick vara. Vi var nöjda med den tysta fläkten. Efter nästan två år så dog den knall och fall. Vi fick den utbytt av servicetekniker eftersom han inte kunde fixa den på plats.
Nya fläkten lever om något otroligt. 50 db vid lägsta hastighet. Nu säger de att de har en annan motor i den nyare fläkten så det är bara så det är. Vi får nog skaffa en annan fläkt för det går inte att vara i närheten när fläkten är på.

Väldigt otur, eller systematiskt när man pressar priset för att man beställer mycket på en gång.? 5 av 6 artiklar var defekta alltså.
Jag kommer inte att förhandla så här nästa gång, i alla fall inte av Elgiganten.
Tack Matzeball för att du skrev och delade med dig. Det är något lurt: så mycket otur kan man bara inte ha.
 
  • Gilla
Matzeball
  • Laddar…
S fredrikskrea skrev:
Har arbetat på Elgiganten. Kolla på kvittot innan priset. Står det 20Xx (x=butiksnr) så har du fått en ny vara. Står det 30Xx så har du fått ett returex/demo ex från just den butiken. Annat att tänka på. Dammiga kan varorna bli då den står på ett as-stort centrallager. Du är skyldig att kontrollera varan direkt när du fått den. Garanti. Du har ett års garanti, tre års rätt att klaga. Det behöver inte betyda att du får rätt. Så lägg till försäkringarna nästa gång. I alla fall på tvätt/tork/disk. Tråkigt annars. Men detta hade kunnat hända på fler ställen,
Att köpa tilläggsförsäkringar utöver hemförsäkringen är lika dumt som att bajsa i sin egen säng.
 
  • Gilla
Carl Johansson och 1 till
  • Laddar…
Då får du en uppgift av mig. Ring till ditt hemförsäkringsbolag. Säg så här: jag har en tvättmaskin som är 5 år gammal, den är helt död. Hur kan ni hjälpa mig? Meddela svar här!
 
S fredrikskrea skrev:
Då får du en uppgift av mig. Ring till ditt hemförsäkringsbolag. Säg så här: jag har en tvättmaskin som är 5 år gammal, den är helt död. Hur kan ni hjälpa mig? Meddela svar här!
Det gör det inte mindre dumt. Men du har säkert tilläggsförsäkring på tv, mobil, kyl, frys med mera med mera. Den sammanlagda kostnaden på fem år blir långt mycket större än vad din fem år gamla pryl är värd. Har du funderat på det? Svara här med hur din ekonomiska kalkyl ger fördel tack!
 
  • Gilla
Bumlersson
  • Laddar…
G gravedigger skrev:
Nej det stämmer inte. Du har från mottagandet tre år på dig att reklamera varan. Visar sig ett fel inom 6 månader anses det funnits vid avlämnandet och säljaren har då att visa på att felet är oförenligt med varans eller felets art.
Jag pudlar. Det är LEGIO i Sverige med ett års garanti, men all garanti är en frivillig tjänst från säljaren, som bestämmer villkoren. Du har rätt till reklamation i tre år för ursprungliga fel, och denna rätt är förstärkt i sex månader, som du säger. Efter detta ligger bevisbördan på dig.

Detta enligt tydlig info hos konsumentverket.
 
Som sagt var, reklamerar gör man om säljaren har levererat en felaktig vara.

Garanti kan innebära olika saker, om tillverkaren bara garanterar att varan är fri från tillverkningsfel så är det ju inte mer än vad reklamationsrätten täcker,.

Däremot kan ju tillverkaren ha garantier även mot t.ex. slitage eller att en produkt ska ha en viss livslängd. (Just för vitvaror vet jag inget exempel, men Gore har ju den typen av garanti på GoreTex-plagg.)

Så hur lång garantin är säger inte så mycket, man måste också titta på vad den omfattar.
 
Cervus Elaphus
dd88 dd88 skrev:
Gäller bara fysiska butiker i ”samma område” (tex storgöteborg har funkat bra för min del)

Edit: Gäller även enbart på identiska produkter, har blivit nekad prisgaranti en gång pga annan färg (silvrig förstärkare istället för svart) men det gick bra hos en annan handlare i stan.

Exemplet med ugnen ovan hade dom inte gett prisgaranti på då det är en annan produkt, troligtvis även till stor del varför dom gör egna varianter (främst inom tv och vitvaror)
Gäller prisgarantin endast lokalt?
 
Cervus Elaphus Cervus Elaphus skrev:
Gäller prisgarantin endast lokalt?
Ja enligt min erfarenhet så prismatchar dom enbart i området, sen så bor jag i Göteborg som har många aktörer så det brukar inte spela någon större roll.
 
  • Gilla
keras
  • Laddar…
T twoody skrev:
Så du menar att dom har ett speciellt lager för folk som prutar?
Ja självklart, det ligger alldeles intill deras generösa lager med foliehattar.
 
  • Haha
  • Gilla
Matzeball och 2 till
  • Laddar…
Matzeball
Till er som verkar veta att det inte finns något returlager (hur ni nu vet det).
Så här gick det till. Jag ringde till Elgigantens säljare och bad om offert med bättre pris på de produkter jag plockat på webben till kundkorgen. Sedan gick det två dagar tror jag och säljaren ringde och sa att hon inte hittat exakt alla maskiner jag ville ha utan behövde byta till likvärdiga modeller. Det gick inte heller för samtliga men jag fick en offert på mail och såvitt jag kommer ihåg sas inget om att det var returer men jag borde kanske insett det. Tyvärr insåg jag inte det förrän varorna kom hem och det var något ofräscht eller fel på de flesta (de jag fått rabatt på).

Bänkdiskmaskinen skrev jag kundrecension på där jag sa att jag aldrig fått en så skitig maskin levererad. Den låg inte i plastpåsen i kartongen och var rejält nerstänkt både inuti och utanpå med brunt smuts. Uppenbarligen en retur eller kanske det finns annan orsak som inte jag ser.
I övrigt kan jag också skratta åt det där med foliehatten, det var faktiskt roligt.
 
Något retur lager måste dom ha, men jag tror inte dom satt i system att sälja någon vara därifrån för att kunden prutar.
Men tex tretti.se har ett stort returlager där man på plats hitta riktiga fynd, men där måste man köpa på plats och där är garantin begränsad eller ibland borttagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.