Vi har funderat på Elitfönster till vårt nya hus men enligt offerten, som lämnades in runt årsskiftet så kan de leverera dessa först i maj. Dilemmat är nu att vi inte ens fått igenom varken bygglov eller banklån ännu och man vill ju inte beställa innan detta är helt klart. Både bygglov och banklån är visserligen på gång men leveranstiden på fönsterna känns lite väl lång. Undra vilken leveranstid som gäller när man väl kommer till skott? Har andra leverantörer lika lång leveranstid? Tips emottages vänligen.
 
Skumt.. vi beställde våra Elitfönster för någon vecka sedan och de ska levereras v. 10. Kanske har betydelse vem det är som gör beställningen? Vår beställning är gjord via en vän som jobbar på ett företag som säljer byggmaterial.

Det kan ju hända att leveranstiden på offerten inte är lika med den leveranstid du får när du väl gör beställningen!?
 
Eller ta något annat fönster...?
Vad är det som gör Elitfönster bättre är exempelvis Traryd eller SP?
 
KarlXII skrev:
Eller ta något annat fönster...?
En god ide. Men det verkar vara ca 10 veckor som gäller för de flesta husfabriker. Åtminstone enligt alla hussäljare jag pratat med. Om någon fönstertillverkare var betydligt snabbare skulle alla hustillverkare anlita dem i stället.

Anledningen att det tar så lång tid är att fönstertillverkarna har inga fönster på lager. De tillverkar bara på beställning.

10 veckor gäller för "standardfönster" i "standardstorlek". Ska man ha specialfönster eller udda storlekar kan det ta längre tid.
 
SP har fönster på lager. Vilka storlekar som finns på lager framgår av deras prislista.

Maj ligger väl längre bort än 10 veckor....?
 
Det är ju betydligt mer än 10 veckor tills i maj, så man kan ju undra varför Elitfönster inte sägs kunna leverera förrän då??

I vårt fall har vi själva valt att få leverans vecka 10, dvs första veckan i mars, och det var inga problem att få fönstren tills dess. Därför undrar jag just i fall de gör skillnad på vad de skriver i en offert jämfört med verkligt leveransdatum....
 
De kanske vill gardera sig.
 
Hemsidor i all ära - ring och prata med dem eller den leverantör ni väljer. Kanske kan de lösa ditt "dilemma" om du hör med dem.

10 veckor känns ju annars som en rimlig tid eftersom det från bygglov till färdiga väggar tar ett tag.
Då bygglov är beviljat skall väl ett byggsamråd till samt en anmälan om att ni börjar bygga - två veckor innan byggstart. Chansning att bara det tar tre till fyra veckor och sedan är det bara sex veckor kvar tills fönstren kommer....
Så skall grunden göras, torka någon/några veckor och sedan skall väggarna upp.
Bygger ni själva eller via leverantör?
Rätta mig gärna om jag har fel med tidsaspekten.

//Anna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.