Hej! Min man och jag är totala nybörjare när det kommer till hus och renoveringar, så jag hoppas att någon av er kan svara på vår fråga! Vi har en stor kattvind, som vi just nu använder som leksaksförvaringsrum. Vinden är inredd, men dörren är en "riktig" vinddörr, tjock och tät. Så vi vill byta ut dörren, men frågan är om det är lättare och billigare att köpa en vanlig innerdörr och såga till den (öppningen till kattvinden är mindre än till ett vanligt rum) eller blir det bättre att förstora öppningen till kattvinden så att en vanlig dörr passar in? Frågan är väl också vad som är minst risk för att bli fult :), för vi är inte händiga, men har efter alla andra renoveringar inte råd att anlita en hantverkare.
 
Hur är måtten på öppningen och väggen?
 
Att såga till ett dörrblad, så att handtag, gångjärn och allt annat hamnar på rätt ställe är svårt. Att göra hålet större och sätta i en billig dörr med karm och allt, sedan dölja eventuella sneda kanter bakom lister är betydligt enklare.
 
tommib
Hur stort är hålet? Det går att beställa dörrar och karmar i alla möjliga mått och det är inte jättedyrt.

Är det säkert att ni bör byta ut dörren? Är kattvinden isolerad eller kommer ni skapa en köldbrygga från den in i huset?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Öppningen är ca 145 x 73. Tidigare ägare har isolerat och inrett vinden, men lämnat kvar vindsdörren, så luften är väldigt dålig där inne, samt att det är väldigt kallt, eftersom det inte finns något element där inne och ingen varm luft från allrummet kommer in. Tänkte att en vanlig, icke-tät dörr kunde lösa båda problemen - tänker jag rätt? Rummet används som sagt endast som leksaksförvaringsrum, annars hade vi satt in ett elektriskt element.
 
tommib
Hur är det isolerat? Finns ångspärr? Jag tror att du kan få problem med fukt i det utrymmet från allrummet om du inte värmer upp det. Dessutom kommer du som sagt få en köldbrygga in i allrummet. Du ska nog inte räkna med att det blir någon betydande uppvärmning genom en stängd dörr.

Du kan delvis lösa problemet genom att värma upp vinden men det skulle vara bra att veta hur det är konstruerat med avseende på fuktvandring så att det inte blir utfällning någonstans i väggen.
 
H Halley skrev:
Öppningen är ca 145 x 73. Tidigare ägare har isolerat och inrett vinden, men lämnat kvar vindsdörren, så luften är väldigt dålig där inne, samt att det är väldigt kallt, eftersom det inte finns något element där inne och ingen varm luft från allrummet kommer in. Tänkte att en vanlig, icke-tät dörr kunde lösa båda problemen - tänker jag rätt? Rummet används som sagt endast som leksaksförvaringsrum, annars hade vi satt in ett elektriskt element.
Hej,

Finns ju innerdörrar som är 70 breda då är karmen typ 685 mm och dörrbladet 620 mm

Utrymmet mellan regel och karm täcks av list.

Höjden så kan du bara såga av dörrbladet med en sänksåg. Såga nederdelen av dörren!

Karmen samma sak såga av nederdelen lika mycket som du sågade av nederdelen på dörrbladet. Sågas enklast med en geringssåg.

Tänk på risken att istället för att vinden värms upp så kan lika gärna den kalla vinden kyla ned det andra rummet. Alternativt att du känner att det drar kallt.
 
Finns det något sätt att ta reda på hur det isolerades? Det var nog inte förra ägaren som gjorde det, utan ännu tidigare ägare.
 
tommib
Egentligen inte utan att riva. Man skulle behöva veta mer om konstruktionen.

Om du har rimlig ventilation samt värmer upp utrymmet så skulle jag nog inte vara så orolig men utan vare sig det ena eller andra skulle jag betrakta utrymmet som ett uteförråd och inte byta dörren.
 
Ett skynke (i stället för dörr) räcker inte, utan det ska värmas upp med element?
 
Filip94 Filip94 skrev:
Hej,

Finns ju innerdörrar som är 70 breda då är karmen typ 685 mm och dörrbladet 620 mm

Utrymmet mellan regel och karm täcks av list.

Höjden så kan du bara såga av dörrbladet med en sänksåg. Såga nederdelen av dörren!

Karmen samma sak såga av nederdelen lika mycket som du sågade av nederdelen på dörrbladet. Sågas enklast med en geringssåg.

Tänk på risken att istället för att vinden värms upp så kan lika gärna den kalla vinden kyla ned det andra rummet. Alternativt att du känner att det drar kallt.
Att bara såga dörren i underkant känns ju lite tokigt. Då hamnar ju handtaget nästan vid golvet.
Samt att det säkert ställer till det med gångjärnen
 
M Mattias_Eson skrev:
Att bara såga dörren i underkant känns ju lite tokigt. Då hamnar ju handtaget nästan vid golvet.
Samt att det säkert ställer till det med gångjärnen
Ja handtaget hamnar förståss lägre men gång järnen har ingen betydelse sålänge du sågar likadant på dörrbladet och karmen.

Sålänge sågningen sker under gångjärnet.

Man kan såga både uppe och nere lika mycket eller bara upptill men då tror jag man kommer se sågningen eftersom den kommer hamna i ögon höjd...

Är dock snyggast om TS bara tar upp ett större hål uppåt. Hon behöver ju inte ändra bredden på dörrhålet räcker ju med höjden.
 
Du Filip 94, höjden på befintlig dörr är 145 cm, sågar man bort 55 cm (typ) så försvinner nedre gångjärnet och handtaget hamnar på typ 55 cm höjd.

Jag tycker det hela låter som en dum idé att byta bort den isolerade dörren, varför, är den ful eller bara tung att stänga?

Protte
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Ful, äcklig, tung att stänga, för tät (vi vill få bättre luft därinne) och barnen är livrädda för den (då den går att låsa utifrån, men man kan inte öppna inifrån)
 
Som sagts innan, en ny innerdörr är precis lika tät....... Ta upp en ventil eller såga av 1 cm av botten för att få en ventspalt , måla och byt låset. Verkar också ligga inom er händighetsgräns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.