Hej,

Vi ska eventuellt köpa ett hus som har en nibe fighter 310p installerad. Det är Mao frånluftsvärmepump som uppvärmning. Golvvärme på nedre plan och element vattenburet på övervåning.

Noterade på visningen att värmepumpen brummar hela tiden. Nuvarande ägarna hade bytt kompressorn häromveckan enligt mäklaren så det borde inte vara något problem med det.

Jag har ingen tidigare erfarenhet av frånluftsvärmepumpar så vet inte vad som anses normalt.

Är det normalt att den brummar hela tiden?
 
W wanner skrev:
Hej,

Vi ska eventuellt köpa ett hus som har en nibe fighter 310p installerad. Det är Mao frånluftsvärmepump som uppvärmning. Golvvärme på nedre plan och element vattenburet på övervåning.

Noterade på visningen att värmepumpen brummar hela tiden. Nuvarande ägarna hade bytt kompressorn häromveckan enligt mäklaren så det borde inte vara något problem med det.

Jag har ingen tidigare erfarenhet av frånluftsvärmepumpar så vet inte vad som anses normalt.

Är det normalt att den brummar hela tiden?
Ja, de brukar brumma mer eller mindre när kompressorn går, och nu när det börjar bli kallt ute så lär den gå hela tiden.
Man kan kolla så inte värmepumpen står kloss mot en vägg eller skåp vid sidan om. Då kan ljudet fortplanta sig lättare. Det ska vara nån cm fritt runtom.
 
Om kompressorn är nyligen utbytt så ska kompressorfötterna vara nya. Dessa kan annars vara en källa till extra oljud på en äldre kompressor. Själv har jag även tilläggsisolerat min 310P med bitumenpapp och billjuddämpningamattor på åtkomliga plåtar och bakom mot väggen. Finns att köpa på t.ex. Biltema. Ljudet kom ner klart under 40 dB(A) efter att kompressorn byttes senaste gången. Hörs nästan inte alls i köket intill. Viktigt också att anslutningarna till ventilationskanalerna i taket är flexibla ventrör och inte stela spiro-rör som det monterades med i början. Oljud kan ofta även minskas genom att justera de skruvbara fötterna lite upp eller ner genom att det påverkar plåtens resonansfrekvenser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.