Hejsan!
Letar lite tips om val för element. När vi köpte huset fanns bara direktverkande element. Vi investerade direkt i luftvärmepump men i sovrummen vill vi byta ut de gamla till något fräschare.

Just nu är det 230V fast installerade. De element vi tittat på är följande:
https://www.elgiganten.se/product/h.../AV600WIFI/mill-glass-element-panel-av600wifi

Dessa ansluts med stickkontakt vilket jag helst inte vill ha eftersom jag vill att det inte ska synas. Jag förmodar att det inte får plats bakom då det behövs utanpåliggande uttag.

Någon som känner till just denna serie av element och om man kan ersätta stickkontakten med fast installation?

Sen en andra fråga. De flesta element är på 400V och då behöver man antagligen dra ny kabel va?

mvh
Bullen
 
Köp något element från de större tillverkarna, Nobö, Adax etc.
Jag skulle inte valt ett glaselement.

Fast installation ska utföras av elektriker.
Ska du ha 400 V element krävs omkoppling i elcentral.
 
Glas är ju en väldigt bra värmeisolator. Varför väljer man det materialet till en radiatorpanel vars enda uppgift är att leda värme?
 
Troligen av samma orsak som att man av någon konstig anledning köper oljefyllda.
 
Tack för svaren, ser att jag varit otydligt och därmed fått bra kommentarer men tyvärr inget som kommer vidare i mitt beslut.

Om man hittar en modell (naturligtvis en utan ett så galet material som glas och självklart av en större tillverkare) med stickkontakt finns det någon tumregel som säger att man kan ta bort själva stickkontakten och göra en dold anslutning bakom elementet utan vanligt vägguttag. Eller är detta helt enkelt något som alltid är modellspecifikt?

tack på förhand :)
 

Bästa svaret

Det går bra att demontera stickproppen och ansluta elementet fast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.