Man kan Ozone behandla huset.
 
  • Gilla
Needas
  • Laddar…
70-talet var något av en brytningstid. Mycket av då rådande normer skulle idag klassas som byggfusk. Lukten du känner behöver inte innebära att huset lider svårt av mögel.

Lukta runt i huset. Golvet i källarvåningen är en het kandidat till lukten. Plattan är säkert oisolerad och därmed fuktig. Mekanisk frånluftsventilation kan dra upp lukter från grunden och sprida dessa i huset. Luktar det i källaren också? I ditt fall sprider ventilationen lukter upp, men inte ner, i huset. Så luktar det i källaren så kommer lukten därifrån.


Huset har säkert också en oventilerad fasad. Lukta under alla fönster. Fukt som tränger in under fönster kommer skapa lukt på sikt.
 
K
Du kan inte lukta på frånluften som kommer från nivellsystemet och kolla om du känner av doften i den?
 
L Limmpan skrev:
De låter inte så kul, hur ska jag få de bekräftat då?
Det kan vara ett helsike att bli av med för dessa ämnen luktsmittar allt. Det finns firmor som jobbar med sånt här, bland annat Pegasus Lab gör analyser. Man kan börja med att provta inomhusluften.
 
Är det Nivellgolv med mekansik ventilation?
Då är steg ett att kontrollera om fläkten fungerar och blåser ut luften. Jag läste om någon annan som hade Nivell i källaren som inte hade uppvärmd källare och inte dränerat så då sugs kall fuktig luft in under golvet och gör ju mer skada än nytta.
Nivell ska suga in "torr" rumstempererad luft in under golvet.

Det räcker med otroligt lite mögel för att hela huset ska lukta. När vi köpte vår kåk (betong/tegl) från 1977 luktade det mögel så man inte ville stiga in ens. När jag rev alla trägolv visade det sig vara en fläck på runt 40x50 cm innanför ytterdörren som var mögelangripen, resten av betongplatten (ca. 110 kvm) var snustorr så att det läckt in vatten under dörren orsakade att hela huset stank (även övre våningen).
 
anders07 anders07 skrev:
Är det Nivellgolv med mekansik ventilation?
Då är steg ett att kontrollera om fläkten fungerar och blåser ut luften. Jag läste om någon annan som hade Nivell i källaren som inte hade uppvärmd källare och inte dränerat så då sugs kall fuktig luft in under golvet och gör ju mer skada än nytta.
Nivell ska suga in "torr" rumstempererad luft in under golvet.

Det räcker med otroligt lite mögel för att hela huset ska lukta. När vi köpte vår kåk (betong/tegl) från 1977 luktade det mögel så man inte ville stiga in ens. När jag rev alla trägolv visade det sig vara en fläck på runt 40x50 cm innanför ytterdörren som var mögelangripen, resten av betongplatten (ca. 110 kvm) var snustorr så att det läckt in vatten under dörren orsakade att hela huset stank (även övre våningen).
Ja vi har dränerat och uppvärmd källare och fläkten till nivell golvet fungerar som den ska.
 
L Limmpan skrev:
Ja vi har dränerat och uppvärmd källare och fläkten till nivell golvet fungerar som den ska.
OK, det är ju bra!
Tyvärr är det omöjligt att själv ta reda på var lukten kommer från men det brukar gå att göra mätningar så ser de var det är mest koncentrerat. Våra näsor vänjer sig med lukter otroligt fort så redan efter två-tre andetag så kan vi inte längre avgöra var det luktar starkast.
Är det lukt som sätter sig i kläder och möbler är det någon form av mögel (dock behöver inte allt mögel vara farligt) så det behöver ju utredas.
Källaren är ju så klart mest misstänkt men är det fungerande Nivell golv kanske det är i någon vägg eller någon annan vattenläcka i huset.
Hur luktar det vid utblåset från Nivell fläkten på utsidan?
 
anders07 anders07 skrev:
OK, det är ju bra!
Tyvärr är det omöjligt att själv ta reda på var lukten kommer från men det brukar gå att göra mätningar så ser de var det är mest koncentrerat. Våra näsor vänjer sig med lukter otroligt fort så redan efter två-tre andetag så kan vi inte längre avgöra var det luktar starkast.
Är det lukt som sätter sig i kläder och möbler är det någon form av mögel (dock behöver inte allt mögel vara farligt) så det behöver ju utredas.
Källaren är ju så klart mest misstänkt men är det fungerande Nivell golv kanske det är i någon vägg eller någon annan vattenläcka i huset.
Hur luktar det vid utblåset från Nivell fläkten på utsidan?
Jag känner lukt vid utsidan av utblåset men som sagt de är så svårt med lukter, som du säger, efter några sekunder när man gått in i huset så känner man inte så mycket mer för att man vänjer sig med doften, sen när ja kommer till jobbet så känner ja lukten i kläderna. De är inte så kul. Vad jag förstår så behöver de inte vara mögel lukt för att de sätter sig i våra kläder. Tror att lukter från tryckinpregnerat virke kan göra de också?
 
Tryckimpregnerat kan lukta, ja, speciellt när det blir blött/fuktigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.