Halloj.

Har sprungit in i ett projekt där jag ska bygga ett sideboard med luckor som dessa. Skillnaden är att mina luckor inte ska va fullt så långa utan knappt hälften, i övrigt samma.

Hur hade ni gått tillväga? Mall och kopierfräs i handöverfräsen men i så fall hur? Linjerna korsar ju varandra :D

(En lösning kanske är att göra en mall för varje sida av fräsningen?)
 
  • Sideboard med geometriska linjer och luckor, blomvas på bord framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det ser ut som tre luckor på bilden, och i så fall är det ju ganska enkelt att göra en mall med rätt vinkel att följa.
Men ska det bli en enda lucka och alltså fräsas både sicksackmönster och vertikalt spår skulle jag nog följa en mall för sicksackmönstret först och en komplettera med den vertikala frälsningen.
 
Nej det är två luckor med ”fiskbensmönster” på. Fast på vänster sida syns bara halva luckan.
 

Bästa svaret

Jag hade nog gjort en mall liknande bilden och kört med kopierhylsa. Kullagerstål ger bara support på ett håll, minsta du avviker från mallen kommer synas som en defekt. (Själva mallen kan förenklas om den byggs av flera delar, i bilden är det en småtrixig fräsning att få till den)

Ena sidplankan kan va längre och agera kantreferens. Är det väldigt bra sågat kan båda sidplankorna sitta tajt, annars hade jag haft en flyttbar och en referens. Sidplankorna förhindrar även urflisning i kanterna, därav att ha en flyttbar så du alltid kan nolla plankorna mot luckans kant. Spåret börjar alltså ute i plankan så den agerar "zero clearance" mot luckan.

Vertikala spåret görs efter de vinklade.

Handritad skiss av en träbearbetningsmall för fräsning med markerade referenspunkter och noll-clearance.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
snuttekudden
  • Laddar…
...en variant på lite mer lättbyggd mall.

Handritad skiss av en vertikal byggställning eller mall i profil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Toddbertuzzi och 1 till
  • Laddar…
Just det. På det viset kan man köra hela ”pilen” i ett kör. Jag var helt inställd på att man fick köra en sida i taget. Det där ska ju gå att få till. Det raka spåret går ju köra med en liknande mall sen eller bara mot en rätskiva alternativt mot anhållet i bordsmonterade fräsen :)

Tack för tips och bra skisser!
 
Jag skulle nog kompletterat med någon form av hål i undre kanten, där du kan föra ner något runt för att klicka i föregående "pil" för att få rätt avstånd. Möjligtvis två hål för att centrera om du gör mittenskåran först. Isf får du linjera på syn för att passa in avståndet.
 
Detta projektet stannade av en aning eftersom annat kom emellan.
Nu har jag dock gjort klart ritningen till möbeln och med hjälp av lite CAD så får man ju
smidigt fram vinklar och mått att utgå ifrån.. Nu ska jag ut och bygga mall. Kör på @Ola C 's första variant tror jag.

Uppdaterar angående framgång/nederlag :)
 
  • CAD-ritning av möbeldesign med mätningar och vinklar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ikväll fick jag lite tid över och satte igång med mallen. Då mitt arbetsbord är kasserat för att så småningom bygga en MFT-lösning så fick jag jobba provisoriskt, detta brukar i mitt fall betyda, jobba på golvet. Men skam den som ger sig. Jag började med att rita ut mönstret på första luckan för att ha något riktigt att referera till och jämföra med.

MDF-skiva med utritat mönster för mallarbete, liggande på ett betonggolv i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter valde jag ut lämplig, närmast liggande, spillbit och satte ut stopp och guider på den och döna igång.

Provisoriskt arbete med trämall på golv med ritat mönster och fastklämt papper av klämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags för provfräsning med kopierhylsa

Hantverksprojekt på golvet med trämall, verktyg och ritade linjer för bygge av en MFT-lösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och resultatet på provrundan blev faktiskt över förväntan. Jag va lite skeptiskt. Främst pga noggrannheten att få vinkel på mallen helt rätt. Men med en extra mätning och lite vilja så gick det fint. Satte ett ”anhåll” på vänster sida av mallen och ska imorrn komplettera med ett rörligt stopp på andra sidan för att kunna ”nypa fast” arbetsstycket emellan. Det är inget djupt spår och därav inga stora krafter att tala om så det kan nog räcka fint.

Spånskivebit med utritade mönsterlinjer för en snickeriprojektmall på ett arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De va som vanligt, för den nyfikne :D

(Ska göra en enkel mall för det vertikala spåret imorgon, runda kanter och sen ta med den till jobbet för lite färgpåläggning. Återkommer med bild på resultatet)
 
  • Gilla
ceson och 5 till
  • Laddar…
Gjorde mallen för det vertikala spåret på samma bit, dels eftersom jag redan lyckades få rätt vinkel på ”anhållet” och dels eftersom jag är högst medveten om min förmåga att förlägga saker så ju färre desto bättre.

Mall av MDF-skiva med utskurna spår och markerad vinkel för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter lite rundning av kanter ser de faktiskt riktigt bra ut. Kom på ett smidigt sätt att få båda luckorna att stämma i mönster (viktigt estetiskt eftersom de sitter precis intill varann)

Två ihoplade MDF-skivor med utritade diagonala och vertikala linjer för att markera skärpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och med två lager grund

Mall med vertikala spår och rundade kanter för byggprojekt, ligger på ett perforerat underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trevlig helg!
 
  • Gilla
Daniel_N och 7 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat, det gick ju som planerat;)
 
Plötsligt händer det:D(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.