Hej!

Jag har en fråga ang mitt golvvärmesystem.

Det är som så att jag tycker att det lite kallt inne trots att jag har försökt justera detta. Just nu är det ca - 6 grader ute och jag har ca 19 grader inne. Det känns som att något är fel omen jag vet inte riktigt vad. I de stora rummen upplever något svalare än de små. Jag har varit på fördelaren för att justera så de stora rummen får mer flöde än de små. D. V. S jag har strypt mer på de små och öka de stora de stora rummen har nästan inge. Strypning alls. Min värmekurva på vp är mellan 5grader ute ca 32 i framledningstemp. Till 45 vid - 30 just nu när det är - 6 ligger den ungefär på 36 grader.
Min cirkulationspump har 3 lägen och den är ställd på läge 3. Returen från värmefördelare blir betydligt svalare än ingången jag har dock inte mätt upp hur många grader skillnad det blir men skulle gissa på 6-8 på den största kretsen.

Jag har tre teorier.
1. Det har nyss blivit kallat ute (bara några dagar sen.
2. Kanske är bättre att ha cirkulationspump en på läge 1 för att få trögare genom systemet?
3. Luft i ledningarna?


Huset är en enplansvilla och detta är våran första vinter så vet inte hur det har fungerat tidigare år. Värmepumpen är en ny Ivt greenline
Några tankar?
 
Innan du justerar på fördelaren tycker jag att du ska mäta rummens temperaturer ordentligt så du vet hur de ligger relativt varandra. Vill du få upp temperaturen generellt får du öka framledningen på pannan. Endera med parallellförskjutning av kurvan eller byte av kurva. Om det har blivit kallare inne när utetemperaturen gått ned kan det vara så att du behöver en något brantare kurva.

Du skriver att du har försökt få upp tempen, vad är det du försökt? Något mer än att ändra justeringen av fördelaren?
 
T Tosse skrev:
Innan du justerar på fördelaren tycker jag att du ska mäta rummens temperaturer ordentligt så du vet hur de ligger relativt varandra. Vill du få upp temperaturen generellt får du öka framledningen på pannan. Endera med parallellförskjutning av kurvan eller byte av kurva. Om det har blivit kallare inne när utetemperaturen gått ned kan det vara så att du behöver en något brantare kurva.

Du skriver att du har försökt få upp tempen, vad är det du försökt? Något mer än att ändra justeringen av fördelaren?

Hej! Jag har ökat kurvan för framledningstemp ganska ordentligt så nu vid minus 5 ger den ungefär 36 grader. Samt att jag ändrade cirkulationspump från 2 till 3.
 
Hur länge sen är det sen du ändrade? Om det är ingjuten golvvärme kan det ta någon dag innan effekten märks.

För att hitta ett kurva måste man hitta fler punkter så att man får en jämn innetemperatur vid olika utetemperatur.

Om det är jämnt men för kallt/varmt använder du fininställningen som parallellförskjuter kurvan uppåt eller nedåt.

Är det ett nytt hus? Kan du beskriva lite mer kring huset och värmesystemet?
 
Har du rumstermostater? Kan ju vara så att en del slingor är helt strypta pga termostat nedställd/kärvande ventil/dåligt ställdon.
 
T Tosse skrev:
Hur länge sen är det sen du ändrade? Om det är ingjuten golvvärme kan det ta någon dag innan effekten märks.

För att hitta ett kurva måste man hitta fler punkter så att man får en jämn innetemperatur vid olika utetemperatur.

Om det är jämnt men för kallt/varmt använder du fininställningen som parallellförskjuter kurvan uppåt eller nedåt.

Är det ett nytt hus? Kan du beskriva lite mer kring huset och värmesystemet?

Hej igen!

Vi justerade upp kurvan för några veckor sedan och det har blivit lite bättre men jag tycker inte att det är helt bra än.

Huset är en enplansvilla på 127 kvm. 2 sovrum (normal stora) köket är stort och vardagsrummet är väldigt stort. Sedan finns hall, toa, pannrum och rum för tvätt. Jag upplever problemet som mest i de stora rummen.

Dessvärre vet jag inte hur slingorna ligger under golvet eller hur långa de är, eller hur der har betett sig tidigare vintrar. Vi har bott här sen sensommar.

En sak jag är osäker på är hur cirkulationspump ska vara inställd. Just nu går den högsta farten. Vet du hur hastigheten på pumpen påverkar värmen till kretsarna?
 
T Tosse skrev:
Har du rumstermostater? Kan ju vara så att en del slingor är helt strypta pga termostat nedställd/kärvande ventil/dåligt ställdon.
Ingen rumstermostat och ställdon får man justera manuellt. Jag har kollat så alla piggar går bra och fjädrar tillbaka.
 
  • Suddig bild av en radiatoranslutning med manuella ställdon och vita termostatknoppar som behöver justeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepump och rörinstallationer i ett pannrum, med synliga ställdon och expansionskärl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vill tipsa om värmepumpsforum. Jag vet att det finns kompetens här, men den sidan är rätt dedikerad så att säga .. sedan tycker jag du skall vika den svenska flaggan fint och lägga på en hylla. :surprised:
 
elpaco elpaco skrev:
Jag vill tipsa om värmepumpsforum. Jag vet att det finns kompetens här, men den sidan är rätt dedikerad så att säga .. sedan tycker jag du skall vika den svenska flaggan fint och lägga på en hylla. :surprised:
Tack för tipset. Flaggan hängde på tork.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
J
Stryp in slingorna med rattarna , kan ta lite tid eftersom andra ändras i flödet när du skruvar på en , ställ tempen på slingorna som en tumregel och fungerar bra är att Skillnaden ( Delta T ) är ca 4C på ut och in , det tar någon dag för att du ska märka resultatet GV är trögt ,
 
J jojo123 skrev:
Stryp in slingorna med rattarna , kan ta lite tid eftersom andra ändras i flödet när du skruvar på en , ställ tempen på slingorna som en tumregel och fungerar bra är att Skillnaden ( Delta T ) är ca 4C på ut och in , det tar någon dag för att du ska märka resultatet GV är trögt ,
Jag har försökt att strypa in det men det blir inte helt bra i de stora rummen.
 
J
Flödesproblem , mera vatten i om slingorna , kan vara luft men inte säkert , stäng allt utom en , gasa på pumpen max , kan ta ett tag om luftubbla finns för att få bort den , annars för liten pump , men troligtvis inte , dom brukar knuffa på rätt bra , även den mindre sorten
Prova med ovanstående och mät tempen på ut och in så ser du om det flödar i genom slingan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.