hej
vi kollar litet på någon form av boende i fjällen och mycket av det som säljs är andelsrätter. Vi har sett fristående hus som ingår i en förening. Jag uppfattar det som att man litet på samma vis som i en bostadsrätt förvaltar alltihopa tillsammans och sedan hyr för en månatlig summa "sitt" hus. I detta fallet delägar man huset t ex 1/12 av året och delar det alltså med tolv andra familjer.
MEN det är ju ingen bostadsrätt, så vad skiljer? Jag är i och för sig inte särskilt insatt i hur en bostadsrättsförening fungerar heller, mer än mycket ytligt.
Vad är bra och dåligt och speciellt med en andelsrätt?
Hoppas någon kan svara på detta!
vänliga (och hoppfulla skidåkarleende)hälsningar fiddeli
 
Då du köper en bostadsrätt köper du rätten att bo i en viss lägenhet i föreningen. Du äger egentligen tekniskt sätt inte din lägenhet, utan en del i föreningen. Till föreningen betalar man en avgift som täcker skötsel och föreningens lån. Föreningen har ansvar för vissa delar av skötseln som stammar och liknande, och står för kostnaderna då detta behöver lagas. I en förening brukar/bör det finnas framförhållning för sådant, så att det det inte behövs några större avgiftsförhöjningar i samband med sådant.

Köper du en andel, köper du just en andel i huset. Är den en andelslägenhet så äger du din egen lägenhet, så om något går sönder, är du ansvarig för allt som tillhör din lägenhet. Alltså även stammar, balkonger och liknande. Är det en andel i ett hus, så äger du en andel i huset. Går någonting sönder eller behöver bytas, så får du betala en del av kostnaden motsvarande ditt andelstal.

Det är lite svårt att förklara skillnaderna, personligen tycker jag att bostadsrättsförening är lite tryggare än en andelsrätt. (har haft bägge, helt utan bekymmer :) )
 
Det som jag tycker är intressant i skillnaden är hur ansvaret fördelas mellan medlemmarna, dvs om en medlem inte sköter sin del av ett andelshus, vad händer då? ex. om en slutar betala sin andel av kostnaderna. I fallet med bostadsrättsföreningen finns det nogrannt lagstadgat om hur ansvaret föördelas, men jag har för mig att det är luddigare om man har en andelslägenhet.

När det gäller andelslägenheter så har jag hört att dom ofta är upplagda som ett komaditbolag, där en andelsägare har en större "ägarandel" än övriga (och alltså i praktiken bestämmer allt), men där kostnaderna ändå fördelas jämnt, det kan också vara värt att se upp med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.