Det kan vara problematiskt att kombinera stål och trä. Ofta kräver det att man borrar hål och bultar fast. Ibland krävs påsvetsade extra flänsar i balkens kortändar. Ovanför en balk krävs inget hammarband. Om du utnyttjar hela utrymmet ovanför öppningen så tror jag att du kan få plats med en limträbalk. Det blir mycket enklare och billigare. I stället för HEA 220 kan du använda 215x360 mm limträ om du vill minimera balkens höjd.
 
  • Gilla
bjorkand
  • Laddar…
D
Underligaren under balken kan jag kanske limma fast.

Får jag in en limträ så kanske jag kan fästa skjutdörrarna direkt i limträäet.

215 limträ blir för brett eftersom väggarna bara är 120-140mm.

Det är inget regelverk under takbalkarna utan takskivorna ligger i princip mot reglarna, alt lite råspont emellan.
 
215x360 kan ersättas av 90x495, 115x450 eller 140x405.
 
D
Sådär nu har jag varit ute och kikat igen.

Öppningen kommer bli 600cm. Höjden jag har att spela på uppåt är 360 mm. Men då är det tight och har jag räknat fel på någon millimeter så blir det jobbigt.

Antar att det blir en HEB eller HEA då?

Eller vad säger dina beräkningar Justus?

Skulle jag klara mig på IPE 30 så burkar det lukta succé.

Jag ska skanna in farfars ritningar inkl konstruktionsritningar i veckan så vi kan ta oss en riktig gjupdylning ;)
 
Ja, med de förutsättningarna är det bara stål som gäller. Antingen HEA 260 eller HEB 240 eller IPE 330. IPE 330 är bara 160 mm bred.
 
D
En IPE 33 vore ju en succé utan dess like :)

Jag har kommit på att bredden inte spelar så stor roll. Kan ju bygga inåt i rummet några cm.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
D
Bästa Justus,

Tror du punktbelastingen blir ett problem?

Huset är murat på betonghålsten som i sin tur ligger på en gjuten betongsula som i sin tur står på berg.

Grund av hus med betonghålsten, synliga rör och bjälkar, på berggrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bra fråga. Med 13 kN/m i utbredd last och 6 m spännvidd blir lasten per upplag 39 kN. En IPE 330 med en upplagslängd på 300 mm och en bredd på 160 mm ger ett upplagstryck på 785 kPa, dvs ca 8 kg/cm2. I min gamla handbok Bygg anges brottgränsen för tryck för betonghålsten till 42,5-50 kg/cm2, så det borde vara lugnt. Ursäkta de gamla enheterna, men det gick snabbast så.
 
  • Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
D
Min farfar hade gillat att du använde de gamla enheterna :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
D
Justus har du något tips om hur stämningen bör ske i dylika fall?
 
Menar du stämpningen?
 
D
Haha, ja det gick lite fort. Tack
 
D
Vad tror du om att hyra 6 st stämpor

Öppningen är 640cm plus upplag 30cm + 30cm (två pelare/upplag)

Det blir alltså 700cm tak som ska hållas upp

Två st regler 45x220 och tre stämpor i två sektioner

Det är alltså en regel och tre stämpor på en sektion som ska hålla upp 350 cm tak.

Låter det ok?
 
D
Bör jag behandla balken innan jag ”lägger” upp den?

Brandskydd, färg och/eller korrosionsskydd?

Mvh
 
D Derbyboy skrev:
Det är alltså en regel och tre stämpor på en sektion som ska hålla upp 350 cm tak.
Det funkar om du ska det en kort tid.
Stålet bör brandskyddas. Antingen måla det med brandskyddsfärg eller klä in det med dubbel gips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.