Hej!

Jag har tagit ut ett sidoljus i syfte att skapa ett större "valv" mellan våra trapphus och vardagsrummet.
Nu när jag ska sätta upp foder och sätta tröskel över hålet så mäker jag att det finns som störst 2000mm trösklar, och hålet är 236cm långt..

Vad gör man i större valv som detta?
Långsiktigt så tänker vi ha samma golv, alltså att det flyter igenom öppningen, men just nu så går ju inte det då det är olika golv.

Skarvar man tröskeln, eller hur gör man?

Tacksam för svar, bilder bifogas för att förtydliga mitt flum..

20131007_095034.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
uppochner... förlåt :(
 
Köp en bit obehandlad planhyvlad ek (eller valfritt träslag) och sätt dit. Lacka el. olja efter behag.

Finns på t.ex Beijer, 15*118 mm för 141:- metern.
 
Är golven i samma nivå? Annars får du lägga in en ekbit till någonstans. Men som sagt lös planhyvlad ekbit 8mm som du rundar av kanterna på med en handöverfräs.

förborra, försänk och skruva. Kolla innan så det finns (och var) något att skruva i.

Ser inte så brett ut så standardplanhyvlade bör funka. Annars får du pussla.

Ps. exorsisten vibbar över den bilden. ds.
 
Redigerat:
Gammal tråd här, men jag är i färd med samma sak – ordna tröskeln till en ny öppning mellan vardagsrum och kök. Har läst och förstått att det bästa alternativet är att köpa planhyvlad ek och fixa till kanterna själv. Men hur lång sådan kan man få tag på? När jag kollar byggvaruhusens hemsidor verkar det vara standardlängder på 2,40 m? Min öppning är knappt 4 m. Får jag ta två bitar och skarva iallafall då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.