T twoody skrev:
Ja köper du det billigaste skiten på marknaden så är det självklart svårt att tjäna några pengar i energi.
Sen så brukar det vara väldigt stor skillnad på kvalite/standard på varorna som har A mot A+++.
Det var i allafall när vi köpte vitvaror så att det billigast från varje tillverkare inte har något bra värde i den skalan utan oftast säljs bara för att det ska vara billigt.
Och köper du det billigaste du hittar så är min erfarenhet att det går sönder mycket fortare och då förlorar man bara mycket där.
Sen har det hänt otroligt mycket på marknaden sen 2010
Alltså jag ser att du missförstått mig lite. Att blanda in lågprisprodukter går inte för sig.
Det jag pratar om är att du inte tjänar några pengar eller miljö på att boosta energiklassen inom samma märke och kvalitetsklass.

Det är få märken och modeller som har någon vidare kvalitet idag. En av anledningarna är just att pressen på energiprestanda tvingat tillverkarna pressar det yttersta av undermåliga kompessorer med låg friktion.
Detta är också anledningen till att kvalitetskylar/frysar från tex Miele inte alltid når samma toppenergiprestanda som billigare fabrikat från Bosch, Elektrolux, AEG mfl.
Ska man kunna erbjuda lång livslängd och mångårig garanti så kan man inte spara in de där sista 30kWh per år. Sett ur ett livscykelprespektiv ser det dock helt annorlunda ut.

Energiskalan E-A+++ säger absolut ingenting om kvaliten på maskinen.

Sedan 2010 har det inte hänt mycket vad det gäller grundkonceptet inom kyl/frys, kvaliten har inte blivit bättre.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Alltså jag ser att du missförstått mig lite. Att blanda in lågprisprodukter går inte för sig.
Det jag pratar om är att du inte tjänar några pengar eller miljö på att boosta energiklassen inom samma märke och kvalitetsklass.

Det är få märken och modeller som har någon vidare kvalitet idag. En av anledningarna är just att pressen på energiprestanda tvingat tillverkarna pressar det yttersta av undermåliga kompessorer med låg friktion.
Detta är också anledningen till att kvalitetskylar/frysar från tex Miele inte alltid når samma toppenergiprestanda som billigare fabrikat från Bosch, Elektrolux, AEG mfl.
Ska man kunna erbjuda lång livslängd och mångårig garanti så kan man inte spara in de där sista 30kWh per år. Sett ur ett livscykelprespektiv ser det dock helt annorlunda ut.

Energiskalan E-A+++ säger absolut ingenting om kvaliten på maskinen.

Sedan 2010 har det inte hänt mycket vad det gäller grundkonceptet inom kyl/frys, kvaliten har inte blivit bättre.
Det jag märkt att det billigaste i varje fabrikat oftast är sämst på energiskalan och billigt är nästan alltid sämre kvalite.
Sen jag flyttade hemifrån 94 har jag aldrig haft någon vitvara som jag bytt på grund av att det gått sönder mest bytt ut på grund av renovering och då sålt mina vitvaror eller kastat då det varit omöjligt att sälja dom.
Men jag vet många som bytt på grund av att vitvaror gått sönder och alltid handlar det om det billiga segmentet och många produkter från Ikea.
 
Låter ointuitivt med enplansvilla och stora rum när energibesparing och effektivitet är ledord?

(Obs: lekmansfråga, förklara gärna om jag tänker fel.)
 
N nikoman skrev:
Låter ointuitivt med enplansvilla och stora rum när energibesparing och effektivitet är ledord?

(Obs: lekmansfråga, förklara gärna om jag tänker fel.)
Många föredrar ju enplanshus för att man slipper trappor etc. Billigast per kvadratmeter boyta brukar 1,5plans hus vara, dvs enplanshus med inredd vind.
Bygger man normalkantiga hus (och inte klotformiga eller runda) bör man nå bäst energiprestanda, givet samma isolationsgrad med ett tvåplanshus.
Det är också lättare att nå låga kWh per m² och år med stora hus eftersom omgivande arean på väggar, tak etc ökar % mindre än boytan.
Det märker man när man gör sin energiberäkning.
Bygger man själv är det oerhört ekonomiskt att bygga välisolerat och satsa på bästa möjliga energiprestanda på byggnadens konstruktion!


Dock är det i sammanhanget inte säkert att man kan räkna hem en värmepump om man väger in livslängd.
 
Tack för svar!

Huddingebo Huddingebo skrev:
Det är också lättare att nå låga kWh per m² och år med stora hus eftersom omgivande arean på väggar, tak etc ökar % mindre än boytan.
Det märker man när man gör sin energiberäkning.
Detta är såklart ett bra argument att inte bo i villa öht. Men jag köper såklart premissen i detta forum, att vi accepterar att bygga och bo i villor eftersom "många vill det". Men om man jämför enplanshus med 1.5 eller 2-planshus: Takytan i % borde vara större i enplanshus?
 
N nikoman skrev:
Tack för svar!



Detta är såklart ett bra argument att inte bo i villa öht. Men jag köper såklart premissen i detta forum, att vi accepterar att bygga och bo i villor eftersom "många vill det". Men om man jämför enplanshus med 1.5 eller 2-planshus: Takytan i % borde vara större i enplanshus?
Typ 200% kontra samma boyta i ett 2-plan.
 
R Robert-san01 skrev:
Typ 200% kontra samma boyta i ett 2-plan.
Precis. Varför jag fick lite "svälja mygg och sila kameler"-känsla av denna artikel.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
spånhyvel kim_sv skrev:
Kul och intressant bygge!

Håller helt med dig angående att man inte vill ha grus i tvättstugan. Förstår att det har med utrymme att göra att tvättstugan ofta blir en groventré, men jag har alltid tyckt det är hål i huvudet att vilja kombinera rummet där man tvättar och renar kläder med det utrymmet där man ska gå in när man är dyngig. Hellre göra en grovhall med avspolningsmöjlighet för hund/ungar i garaget i ditt fall.

Har du samma isoleringsmängd i garaget?
Garaget har lite mindre isolering men tänker inte ha så varmt där
 
N nikoman skrev:
Låter ointuitivt med enplansvilla och stora rum när energibesparing och effektivitet är ledord?

(Obs: lekmansfråga, förklara gärna om jag tänker fel.)
Ja du tänker delvis fel. En enplansvilla är mer yteffektiv än ett tvåplanshus på grund av att trappan stjäl en del plats. Sen är en annan fördel med enplans att man slipper bekymret med temperaturskillnad mellan planen. Detta har egentligen inte med valet att göra utan vi föredrar enplansvilla. Sen får vi enligt detaljplan inte bygga 2 plan.
Vi har valt att ha färre rum som är hyffsat rymliga, istället för att klämma in många rum på SAMMA yta. Huset är ändå bara 135m2 boyta
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Är 15kWh/m2 så svårt att komma ner i med isolering?

Prognosen för vårt hus med 1 månad kvar till avläsning är ca 4000kWh/år för 257m2 A-temp och då tror jag att vi har högre DVut i Stockholm än vad ni har på västkusten. Vi har inga speciella fönster eller dörrar. 2+2 personer och 65m2 av dessa är garage.

Vi har ingen isolering alls i ytterväggarna.
 
R Robert-san01 skrev:
Är 15kWh/m2 så svårt att komma ner i med isolering?

Prognosen för vårt hus med 1 månad kvar till avläsning är ca 4000kWh/år för 257m2 A-temp och då tror jag att vi har högre DVut i Stockholm än vad ni har på västkusten. Vi har inga speciella fönster eller dörrar. 2+2 personer och 65m2 av dessa är garage.

Vi har ingen isolering alls i ytterväggarna.
15 brukar vara ganska svårt. Om ni har 4000 för 257m2 är det nästan 15, det känns som du utelämnar något. Kör ni mycket eldning?
Vad har ni för väggar om du inte har någon isolering?
 
Ska varmvatten ingå i de 15 eller är det bara uppvärmning?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
15 brukar vara ganska svårt. Om ni har 4000 för 257m2 är det nästan 15, det känns som du utelämnar något. Kör ni mycket eldning?
Vad har ni för väggar om du inte har någon isolering?
Inga konstigheter. Bvp, FTX, golvvärme överallt. 30cm Isotimber i väggarna. 50/40cm Icell på taken. Fönster från Westcoast. Dubbelgarage med 2st portar från Krokom. Ingen kamin. Vitvaror från IKEA, Bosch, Miele.

Kollade och DVut här ligger nästan 2gr kallare än hos er.
 
R Robert-san01 skrev:
Inga konstigheter. Bvp, FTX, golvvärme överallt. 30cm Isotimber i väggarna. 50/40cm Icell på taken. Fönster från Westcoast. Dubbelgarage med 2st portar från Krokom. Ingen kamin. Vitvaror från IKEA, Bosch, Miele.

Kollade och DVut här ligger nästan 2gr kallare än hos er.
Då har du ändå hyffsat välisolerat. Kanske jag kan komma ännu lägre då ;)
Vi har väl Dvut -14 på 1 dygn och -12 på 5 dygn skulle jag tro. Det var länge sedan jag räknade själv så kommer inte ihåg uppskattningen
 
Kör du med övertryck i huset för komforten skull?
Eftersom du valde bort vindslucka inomhus pga. läckage...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.